موضوعات داغ

650 کیلومتر در ساعت؛ مروری بر قدرت مهندسی مرسدس بنز در دوران جنگ جهانی

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
رکورد کنونی سریع ترین خودرو در اکتبر سال 1997 به نام اندی گرین یک خلبان بریتانیایی ثبت شده است. او توانست خودرویی با سرعت 1228 کیلومتر بر ساعت (763 مایل بر ساعت) را کنترل نماید. این خودرو از سری تراست اولین وسیله نقلیه زمینی لقب گرفت که فراتر از سرعت صوت ظاهر شده است.
اما این رقم چندان شگفت انگیز نیست. وقتی بدانید که مرسدس هم در سال 1930 در تلاش برای شکستن رکورد سرعت با محصولی اعجاب آور بود.
این پروژه "مرسدس بنز تی 80" نام داشت. خودرویی با موتور هواپیما برای تصاحب رکورد سرعت ساخته شده بود.
در میانه های سال 1930 راننده مسابقه ای به نام "هانس استاک" رویایی برای شکستن رکورد سرعت در سر داشت. پروژه بزرگی که او را وادار به همکاری با "ویلهلم کسل" اولین رئیس هیات مدیره شرکت دایملر-بنز، ژنرال هوایی "ارنست یودت" و مهندس "فردیناند پورشه" نیازمند میکرد. اگر این قسمت برایتان آشناست بله! "پورشه" در زمان این پروژه به طراحی خودرو برای مرسدس مشغول بود.
بعد از پیچیدگی های بسیار بالاخره پروژه آن ها کامل شد.
خودرویی سه چرخ با ۲۷ فوت طول و حداکثر سرعت ۶۵۰ کیلومتر بر ساعت (۴۰۴ مایل بر ساعت) به همراه موتوری V12 با توانایی تولید ۳۵۰۰ اسب بخار و ۳۶۴۰ دور بر دقیقه برای شکستن رکورد سرعت زمینی آماده می شد.
همه چیز برای شناخته شدن "استاک" به عنوان راننده سریع ترین خودرو در دهه 1930 مناسب به نظر میرسید اما مشکلی پیش آمد. جنگ جهانی دوم از راه رسید و سد راه او قرار گرفت. موتور T80 از بدنه این خودرو جدا شد و شاسی به مکان امنی انتقال داده شد.
ولی حالا علاقه مندان به تاریخ صنعت خودروسازی می توانند T80 را در موزه مرسدس-بنز ببینند. خودرویی که قرار است به سنگ بنای ساخت یک رکورد شکن تازه در قرن بیست و یکم تبدیل شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد