موضوعات داغ

موانع نقل و انتقال پول، رنو را هم رفتنی کرد؛ احتمال توقف تولید ساندرو و تندر 90 در ایران

عکس مطلب اول
به تازگی مدیر اجرایی شرکت خودروسازی فرانسوی رنو در گفتگویی خبر از توقف احتمالی فعالیت‎های این شرکت در ایران داد.
بنا به گفته های تیری بولور (Thierry Bollore) رنو احتمالا در راستای خروج آمریکا از برجام و به منظور تبعیت از تحریم‎های این کشور فعالیت خود در ایران را متوقف خواهد کرد و در راستای جایگزینی بازار کشورمان به دنبال بازار آفریقا خواهد رفت.
تیری بولور در حالی این گفته ها را مطرح کرد که مدیران شرکت رنو پیش از این اعلام کرده بودند که به دنبال یک حضور حداقلی در صنعت خودروسازی کشورمان هستند و قصد دارند مثل دور قبلی تحریم‎ها به فعالیت های حداقلی خود در ایران ادامه دهند.
در همین راستا مدیر اجرایی رنو توضیح داده است که ما به دنبال ایجاد فرصت‎های جدید به‎ویژه در آفریقا هستیم تا از طریق ایجاد رشد قوی، فرصت‎های ازدست‌رفته در بازار ایران را جبران کنیم.
بر هیچکس پوشیده نیست که ایران یک بازار فوق العاده برای رنو محسوب می شود. این کمپانی به تازگی با انتشار آمار فروش خود خبر از کاهش 26 درصدی فروش در خاورمیانه داده است و علت این موضوع را نیز کاهش فروش در ایران مطرح کرده است.
قطعا بازار آفریقا با بازار ایران قابل مقایسه نبوده و مدیران و دست اندکاران رنو به خوبی می دانند که راه دشوار و درازی را در آفریقا در پیش خواهند داشت.
لازم به ذکر است که رنو پیش از اعلام خبر خروج خود عنوان کرده بود که به دنبال مذاکره و هماهنگی با وزارت خزانه‎داری آمریکا درخصوص ادامه حضورشان در ایران است. این کمپانی برای ادامه فعالیت خود در کشورمان علاوه بر تحریم صنعت خودرو با مشکل نقل و انتقال پول که ناشی از بازگشت تحریم‌های بانکی است نیز مواجه شده است.
پیش از این عده ای احتمال می دادند نبود امکان پرداخت هزینه قطعات از سوی خودروسازان کشورمان خطوط تولید محصولات خانواده لوگان رنو یعنی تندر90، تندرپیکاپ، تندرپلاس و ساندرو (تندر هاچ‎بک) را با مشکلات عدیده ای همراه خواهد کرد و تولید این خودروها به علت کمبود قطعه و نقص در خط تولید در بهترین حالت کند شده و یا حتی متوقف خواهد شد.
هفته گذشته بود که گمانه زنی های مذکور که خبر از توقف تولید خودروهای تندرE2 دستی و تندرپلاس اتوماتیک می داد رنگ واقعیت به خود گرفته و انتشار بخشنامه ایران‌خودرو مبنی‌بر ارائه پیشنهاد تبدیل خودروهای فوق به خودروهای H30کراس، آب پاکی را به روی دست همگان ریخت.
البته طبق روال گذشته معاون بازاریابی و فروش ایران‎خودرو خبر توقف تولید تندر90 را تکذیب کرد اما این بار ضمن تایید مشکل تامین قطعات توضیح داد که ادامه روند تولید و تحویل این خودرو با مشکلاتی همراه بوده و احتمالا این موضوع موجب تاخیر در بخشی از تعهدات مربوط به این خودرو خواهد شد.
در راستای تحریم های بانکی و با توجه به قطع همکاری بانک‌های بزرگ با خودروسازان ایرانی رنو امکان دریافت هزینه قطعات ارسالی به کشورمان را از دست داده است و همین موضوع به عنوان عاملی برای کاهش تولید و ناقص بودن قطعات خودروهای این شرکت به خصوص در ماه های اخیر در کشورمان محسوب می شود.
با این اوصاف و با توجه به تحریم های بانکی حتی معافیت مشروطی که رنو از وزات خزانه‌داری آمریکا گرفته است نمی‎تواند متضمن ادامه حضور این کمپانی در بازار کشورمان باشد.
سال 2004 بود که شرکت رنو پارس در ایران راه اندازی شد. این شرکت که 51 درصد از سهام آن متعلق به رنو است حاصل مشارکت رنو، سازمان گسترش، ایران‎خودرو و سایپا می باشد. به علاوه
در همین راستا یک آزمایشگاه مخصوص تست کیفیت محصولات رنو نیز در محل شرکت پارس‎خودرو تاسیس، تجهیز و تقویت شد.
جالب است بدانید که آزمایشگاه مذکور به قدری تجهیز و تقویت شده است که به عنوان تنها مرجع مورد تایید رنو در خاورمیانه شناخته می شود. رنو این آزمایشگاه را به‌عنوان تنها مرجع مورد تایید خود برای انجام تست‎هایی همچون تست خوردگی (ECC1) در خاورمیانه معرفی کرده و از این بابت نیز مورد حمایت مالی قرار داده است.
تمامی آزمون‎های رنگ و مواد شیمیایی خودرو و آزمون‎های مکانیکی مواد فلزی، پلیمری و کالیبراسیون تجهیزات مرتبط با خودرو با استانداردهای روز این شرکت نیز در آنجا قابل اجرا می باشد.
در واقع عذر بقای رنو در ایران برای دفتر کنترل دارایی‎های خارجی وزارت خزانه‎داری آمریکا (OFAC) این آزمایشگاه بوده است چرا که قسمتی از نقل و انتقالات پولی مربوط به قرارداد رنو با خودروسازان ایرانی به واسطه آزمایشگاه مذکور صورت گرفته است.
از طرف دیگر امید نسبی پارس‎خودرو برای جلوگیری از توقف کامل تولید محصولاتی همچون تندر 90 تا حدودی به استقرار آزمایشگاه مرجع رنو در محل این شرکت باز می گردد.
هرچند وجود تحریم های بانکی همین امید نسبی را نیز از بین برده و احتمال می رود که با این اوصاف رنو حضور موثری در ایران نداشته باشد. به علاوه با شروع تحریم‎های درآمدی ایران همچون تحریم نفت، بخش پولی قرارداد رنو نیز که وابسته به بنیه مالی طرف ایرانی آن است، آسیب خواهد دید.
به این ترتیب دیگر نمی‎توان مانند قبل و دوره های قبلی تحریم روی این موضوع حساب کرد که چون فرانسوی‎ها سهمی از بازار خودرو آمریکا نداشته یا سهام‌دار و شریک آمریکایی ندارند، در ایران باقی خواهند ماند.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/7
هرچی سره این خودروسازی دزده کلاهبرداران شیادمومن بیاد حقشونه اینه سگ افتادن به پاچه فرانسوی ها ده بارم سرشونو کلاه گذاشتن حیا نمیکنن این کودنها
1397/5/8
اینا ذاتشون دزده .ما مردم باید حیا کنیم ازشون نخریم از ماست که برماست
1397/5/8
رنو ، پژو یا هر خودرو ساز دیگه ای یک شرکت با هیت مدیره و استراتژی افزایش فروش و درامدزایی هستند. سر کسیم قرار نیست کلاه بزارن داران تجارت می کنن.
1397/5/8
هه.اینا همونان که چند سال پیش تو بدترین شرایط پشتمونو خالی کردنو امثال c5و407رو بدون قطعه گذاشتن رو دستمون و دوباره با غوش باز پذیرفتیمشون.ادم از این اتیش میگیره که این برند ها با ما اینکارو میکنن نه شورولتو بیوک.برندی مثل پژو که کلا مردوده و تستش تو تخت گاز موجوده که تازه با بهترین مدلاش انجام شد و رنویی که خودشو با فروش تو بازار میلیارد نفری هند زنده نگه داشته.برید یه نگاه به محصولاتش بکنید یه طراحی کرده رو همه مدلاش همونو میزنه فقط شاسیشونو تعغیر میده.این همون کشوریه که پنجاه سال پیش کادیلاک امریکا و هیلمن انگلیس مونتاژ میکرد
1397/5/8
بريد به درک مردشيد ديگه ايران نياييد