موضوعات داغ

چالش قطعات یدکی؛ دردسر بزرگ مالکان خودروهای وارداتی و مونتاژی در پساتحریم

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
در شرایط فعلی طبیعی است که وابستگی به نرخ ارز برای هر کالایی می تواند دردسر آفرین باشد. در مورد خودرو نیز این مسئله صادق است و نه تنها قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی ظرف چند ماه اخیر افزایش یافته که در زمینه تامین قطعات یدکی نیز مشکلات فراوانی گریبان مشتریان را گرفته است. به گفته رئیس صنف فروشندگان قطعات یدکی، افزایش قیمت بین 40 تا 150 درصد در مورد قطعات یدکی اتفاق افتاده و به دلیل بروز مشکلات گمرکی در زمینه ترخیص قطعات یدکی، کمبود قطعات یدکی نیز به شدت در بازار وجود دارد. این مشکل در خصوص خودروهای وارداتی قدیمی که حالا نیازمند تعمیر و نگهداری بیشتر هستند، بیش از نمونه های جدید نمود پیدا کرده است و حتی برخی کارگاه های زیر زمینی قطعه سازی نیز در کشور فعال شده اند تا در آشفته بازار این روزها، قطعات یدکی مورد نیاز برای خودروهای وارداتی را با استانداردهای خودشان بسازند.
طبیعتا ماحصل این کار، توزیع قطعات تقلبی و فاقد استاندارد در بازار است که می تواند خطرات مرگباری را برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد.
این تمام ماجرا نیست، چرا که به دلیل افزایش قیمت بسیار شدید بهای قطعات نو، شاهد تمایل بیشتر مشتریان برای استفاده از قطعات استوک و دست دوم هستیم و البته برخی از وارد کنندگان (قاچاقچیان) نیز قطعات دست دوم را به اسم قطعه نو به مشتریان می فروشند.
این روند کما بیش در خصوص خودروهای مونتاژی نیز وجود دارد و در صورت ادامه یافتن روند فعلی در آینده تشدید نیز می شود. خودروهایی نظیر پژو 2008، پژو 301، مدل های مونتاژ هیوندای (نظیر i10) و ....مستعد مواجه با کمبود قطعات هستند. همچنین برخی خودروهای دیگر نظیر رنو کولئوس و رنو تلیسمان نیز که چندان در کشورهای حاشیه خلیج فارس پر فروش نیستند، باید از طریق بازار ترکیه حمایت شوند و با توجه به پیچیدگی های تامین قطعات چنین خودروهایی محتمل است که با توجه به دو برابر شدن نرخ ارز، قیمت نهایی قطعات وارداتی به ایران بیش از دوبرابر گران شود.
مسلما چنین شرایطی فشار مضاعفی را به مالکین خودروهای خارجی وارد می آورد و می تواند باعث رکود در بازار خرید و فروش این خودروها در بلند مدت شود.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/19
وقتی ماشینت یک شبه میشه 400 میلیون یا 800 میلیون یا 1 میلیارد، خوشحال میشی، حالا برو قطعاتشو بخر چند ده میلیون !!!
جیک جیک مستونت بود، وقت زمستونت بود ؟
1397/5/20
فکر زمستونت بود ؟
این درسته
1397/5/20
کاملا درست میگی.ملت فکر میکنن چون جنسشون گرون شده سود کردن اما نمیدونن 1000جور جنس دیگه رو هم باید چندبرابر قیمتش پول بدن
ما فهیم ترین ملت دنیا رو نداریم احمق ترینشون رو داریم
1397/5/20
من برای تعمیر اگزوز و تعویض صفحه کلاچ پارس تی یو فایو دوهفته معطل شدم.آن هم در نمایندگی مرکزی تهران در دو سال پیش که تحریم نبود.اوضاع داخلی ها هم خوب نیست.همین که مطرح میشه 50 هزار خودرو در کف کارخانه تولید ناقص شده خودش گویای تمام ماجراست
1397/5/21
سعید جان، برادر، ساده نباش ! اون 50 هزارتا خودرو به بهانه نداشتن قطعه ناقص اعلام شدن که بزارن قیمت ماشین گرون بشه و توی یک رنج گرونی ثابت بشه که البته این شرایط هم خودشون ایجاد کردند تا بتونند ماشینی رو که دیروز میفروختند 30 تومن امروز بفروشند 40 تومن !
توی یکی از نمایندگی های ایران خودرو توی شیراز هزار و اندی پژو پارس، فقط پژو پارس ! کشف کردند، که نصفشون ایربگ نداشته، نصفشون آمپر !!! آخه مگه میشه بین هزار تا ماشین فقط دو تا قطعه کم بیاد !؟ دقیقا دو تا قطعه ! "قطعه نداریم و نمیتونیم تولید کنیم" همش بهانه است ! الان پژو پارس چنده !؟ 80 میلیون ! که البته حباب داره، پس میزارن حباب بشکنه و قیمت ها بیاد پایین و ثابت بشه و بازار از آشفتگی در بیاد، ولی آیا دوباره برمیگرده روی قیمت 40 تومنی قبل!؟ قطعا نه ! نهایتا خیلی بیاد پایین میشه 70 تومن و چون بازار ثابت شده و معاملات دوباره از سر گرفته شده دیگه قیمت 70 تومنی پژو پارس جا میوفته، بعد این ماشینایی که ایربگ و آمپر نداشتند هم به طور معجزه آسایی این قطعات روشون نصب میشه و به فروش میرسه ! چی میتونه از این بهتر باشه برای خودروساز اونم تو این شرایط!؟ از آب گل آلود ماهی گرفتن یعنی همین ! خودشون بازار رو با پیش فروش های سوری و الکی خراب کردند که بتونند توی شرایط تحریم به راحتی خودروهایی که دیروز گران می فروختند و امروز گرانتر بفروشند تا بقای خودشون رو تضمین کننده ! تعداد معدودی هم خودرو مثل دنا پلاس و رهام تولید کردند که دهن مردمو ببندند و بگن آره ما داریم ماشین طراحی و تولید می کنیم !
این خودروساز ها هیچوقت، هیچوقت ! به فکر رقابت و تولید محصول در سطح جهانی نبودند و نیستند ! . خودروسازی ایران یا باید از حالت انحصاری خارج بشه و رقابتی بشه و شیوه مدیریتش هم عوض بشه و اشخاصی مدیر بشن که دانش خودروسازی دارند نه اینکه اشخاصی بیان توی تریبون برگردن بگن "بنز و هیوندای نمی تونند این استاندارد ها رو پاس کنند!" !!!!!! یا اینکه باید کلا خودروسازی ورشکست اعلام بشه و واسه کارگرها و کارمنداش فکر دیگه بشه و تعرفه های گمرکی هم صفر بشه و خودرو به راحتی وارد بشه، مثل کشور های همسایه، همین ! وگرنه اگه خیال میکنید مثلا این اوضاع درست میشه و خودروسازی به سطح خودروسازی جهانی میرسه و ما مردم ماشین خوب و به روز و ایمن سوار میشیم، تا زمانی که این روند ادامه داشته باشه، این فکر خیال خامی بیش نخواهد بود !