موضوعات داغ

وقتی فورد در مسیر ایران خودرو قدم بر می دارد؛ کاهش تعداد پلت فرم ها به 5 مورد

عکس مطلب اول
فورد با برنامه های بزرگی در راستای حاشیه سودهای بالاتر، هزینه های کمتر و محصولات رقابتی تر، در تعجیل برای هیجان زده کردن سهامداران است. این خودروساز به جای خودروهای سواری مسیر سرمایه گذاری خود را به سوی کراس اوورها، SUVها و وانت ها تغییر می دهد و امیدوار است که در طول 5 سال آینده به اندازه 25.5 میلیارد دلار هزینه ها را کاهش دهد. طبق گزارش نشریه Automotive News این خودروساز امریکایی قصد دارد برنامه جهانی One Ford را به تکامل برساند تا تعداد پلتفرم های خود را به تنها 5 پلتفرم مادولر کاهش دهد. این تغییر طی چند سال آینده رخ خواهد داد و باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.
این 5 پلتفرم تمام انواع محصولاتی که تولید می شوند یا ممکن است در آینده تولید شوند را تحت پوشش قرار می دهند. یکی از آنها پلتفرم دیفرانسیل عقب – دو دیفرانسیل با ساختار مجزای شاسی و بدنه است که برای مدل هایی مانند F-150 و اکسپدیشن مورد استفاده قرار می گیرد. کراس اوورهایی مانند اسکیپ و اج می توانند از پلتفرم های دیفرانسیل جلو – دو دیفرانسیل با ساختار یکپارچه شاسی و بدنه استفاده کنند. می توان از پلتفرم دیفرانسیل عقب – دو دیفرانسیل با ساختار یکپارچه شاسی و بدنه در مدل های ماستنگ و اکسپلورر استفاده کرد زیرا پیش بینی می شود اکسپلورر در سال 2020 به یک خودروی دیفرانسیل عقب تبدیل شود. یک پلتفرم دیگر با ساختار یکپارچه شاسی و بدنه برای ون های تجاری فورد و یک پلتفرم دیگر برای خودروهای الکتریکی فورد نیز وجود دارد.
فورد امیدوار است با این برنامه حدود 7 میلیارد دلار در هزینه های مربوط به مهندسی و توسعه محصولات صرفه جویی کند. ضمنا این کاهش هزینه، زمان صرف شده برای ورود یک محصول جدید به بازار را تا 20 درصد کاهش می دهد. طبق گزارش نشریه Automotive News، شرکت فورد بر این باور است که با برنامه جدید کاهش تعداد پلتفرم ها می تواند راندمان مهندسی را 20 تا 40 درصد افزایش دهد.

فورد فوکس جدید

فورد فوکس جدید


فورد اکسپلورر

فورد اکسپلورر

کاهش تعداد پلتفرم ها تاثیر عظیمی در موفقیت این خودروساز خواهد داشت. هنگامی که مدیرعامل سابق فورد سمت خود را به عهده گرفت، برنامه One Ford که متعلق به او بود باعث شد تعداد پلتفرم های فورد از 30 عدد به تنها 9 عدد کاهش یابد. با این حال، اکنون حتی 9 پلتفرم هم بسیار زیاد است!
طبق گزارش نشریه Automotive News رئیس توسعه و خرید محصول در شرکت فورد گفت:
« این موضوع به این معنا نیست که برنامه One Ford اشتباه بود. این برنامه بر پایه استراتژی One Ford شکل می گیرد و بر اساس آن تکامل می یابد. »
فورد مبلغی که از صرفه جویی در تعداد پلتفرم ها به دست می آورد را صرف سرمایه گذاری در خودروهای جدیدی می کند که در محدوده قیمتی سدان هایی قرار دارند که فورد در حال ترک تولید آنهاست. فورد با تمرکز بر وانت ها، ون های تجاری، کراس اوورها و SUVها به پیشرفت خود ادامه می دهد.
جالب است بدانید که خودروسازان کشورمان سالهاست که همین استراتژی را دنبال می کنند. برای مثال ایران خودرو در بین محصولات تولیدی خود تنها دو پلت فرم پژو 405 و پژو 206 را توسعه داده است و در خوشبینانه ترین حالت با احتساب پلت فرم سمند و دنا این تعداد به سه مورد می رسد. سایپا نیز تاکنون تنها محصولات تولیدی خود را بر روی پلت فرم های پراید یا تیبا روانه بازار کرده است و با احتساب پلت فرم رهام می توان گفت که این خودروساز نیز تنها سه پلت فرم در اختیار دارد.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/23
اقا ترا به خدا اسم فورد را کنار ایرانخودرو قرار ندهید!این کمپانی اولین خودروسازی است
که در تمام دنیا حضور دارد و وانت معروف ان به نام F150 همواره پرفروش بوده است!!
1397/5/23
این دو شرکت مونتاژکار خلاق ایران ، سه پلتفرم دارن و از هر پلتفرم ، سیصد مدل ، آپشن از خودشون در می کنن.
1397/5/23
سلام به خودرو بانک عزیز
تیتر تون اشکال نداره؟؟؟؟
مگه ایران خودرو خودروساز شده ما خبر نداشتیم ؟؟؟
مگه منتاژ کار نبود ؟؟؟
چهارتا قطعه از هند و چین خریدن و بهم پیچ کردن خودروساز حساب میشه والا عمه جان منم میتونه خودروساز بشه
تقریبا همه مقاله های شما رو می خونم از شما بعید بود
😉😉😉😉😉
1397/5/23
یعنی انقدر بدبختین و بدبختیم که باید همچین تیترایی بزنین و هنچین تیترایی بخونیم؟؟؟
1397/5/23
خودروبانک اشتباه نگیر این توسعه پلتفرم فورد با توسعه پلتفرم ایرانخودرو زمین تا آسمان فرق میکنه .
فورد از همین چند پلتفرم کم ، چندین مدل خودرو تولید میکنه تا سبد تولیدش تکمیل بشه نه مثل ما.
مثلا ایرانخودرو از پلتفرم سمند فقط دنارو داره و دیگر هیچ پیشرفتی در پلتفرم نبوده و فقط بدنه تغییر کرده .
در صورتی میتونستین مقایسه کنین که ایرانخودرو از پلتفرم سمند باید سه نوع سدان . سه نوع کلاس هاچبک . سه نوع کلاس شاسی بلند . خودروهای تجاری مثل ون و آمبولانس طراحی و تولید میکرد اما کو؟
1397/5/24
آخه باید ببینیم چیو داریم با چی مقایسه می کنیم برادر من ! فورد اگر هم داره هزینه هاشو کاهش میده واسه اینه که در آینده بتونه روی همین پلتفرم هایی که خیلی محبوب هستند خودرو برقی بسازه. کاهش هزینه ها جهت تحقیق و توسعه انجام میشه که در آینده بتونند مثلا فورد f150 برقی دو دیفرانسیل بسازند که اگه بتونند موفقیت بزرگیه ! چون ساخت یک وانت برقی دو دیفرانسیل که نیاز به یک موتور 8 یا 10 سیلندر بنزینی یا گازوئیلی داره. حالا شما فرض کن چنین قدرتی رو یک موتور برقی بتونه تولید کنه، میشه یک دستاورد بسیار مهم ! قطعا فورد داره به این فکر می کنه که هزینه هاشو کاهش داده تا از دیگر خودروساز های اروپایی و آمریکایی و حتی چینی و کره ای عقب نمونه !
خودروساز ما به غیر از خالی کردن جیب مردم و کشت و کشتار در سطح کلان چه کار کرده دقیقا !؟
15 سال پیش یکی اومد به نام جمشید آرین، اولین خودرو برقی جهان که همون زمان میتونست در کمترین زمان ممکن شارژ بشه و با یک سرعت قابل قبول برای خودرو تا مسافت طولانی حرکت بکنه و با برق شهری هم شارژ بشه. خودروساز اگر اون زمان به این شخص اعتماد کرده بود، برای اختراعش که در زمان خودش نظیر نداشت سرمایه گذاری کرده بود، هزینه هاشو کاهش داده بود، امروز نه تنها شهر های صنعتی ما هوای پاک داشتند و خودروهای عمومی ما همگی برقی بودند بلکه رقیب شرکتی به نام تسلا هم بودیم ! به جمشید آرین انگ کلاهبرداری زدند و ایشون رو منزوی کردند که ایشون مجبور به خود تبعیدی شد ! چرا راه دور بریم !؟ آقای علاءالدین جاسمی اولین خودروی آبسوز جهان رو همین چند سال پیش تولید کردند و ثبت اختراع هم شد، اما امروز شما نمیبینید حتی اتحادیه خودروساز ها به فکر این باشه که برای تحقیق و توسعه توی این زمینه از دولت هزینه طلب کنه ! این ها همش نشان دهنده اینه که منافع یک عده بسیار اندک به منافع جمعی و مردم ترجیح داده میشه ! وگرنه چطور امکان داره انقدر تحول و اختراع توی این کشور انجام بشه اما روی هیچکدومشون سرمایه گذاری نشه !!!!!!!