موضوعات داغ

کاهش فروش در بازار خودروی چین؛ ماحصل تنش بین واشنگتن-پکن

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
مطابق آمار و اطلاعات منتشر شده، میزان فروش خودروهای SUV و سدان در طی یکماه گذشته در چین کاهش یافته، هر چند انتظار می رود میزان رشد سالیانه فروش این خودروها سه درصد خواهد بود. بازار خودروی چین در ماه جولای روندی کاهشی را تجربه کرد. در شش ماهه گذشته، بازار خودروی چین در دو ماه روند رشد منفی را داشته است. با این وجود، خودروسازان چینی امیدوار هستند همچنان مجموع رشد فروش سالیانه مثبت بماند.
طبق آمار انجمن خودروسازان چین، در ماه جولای حدود یک میلیون و 890 هزار دستگاه خودرو به فروش رفت که نسبت به جولای 2017، کاهشی چهار درصدی را نشان می دهد. اما میزان فروش هفت ماه جاری سال 2018 با 15.96 میلیون دستگاه، نسبت به مدت مشابه پارسال 4.3 درصد رشد داشته است.
با وجود مثبت بودن رشد فروش خودرو در مجموع چند ماه گذشته، کارشناسان اعتقاد دارند در شش ماهه دوم سال جاری میلادی، جو غیر قابل پیش بینی بر بازار خودروی چین حاکم خواهد بود. فروش SUV های محبوب بازار در ماه جولای امسال نسبت به جولای سال گذشته، 8.2 درصد افت داشته است. روند نزولی فروش این سگمنت از خودروها در ماه ژوئن شروع شد و در ماه جولای، این افت تشدید شد.
در سوی دیگر فروش خودروهای سدان در ماه ژوئن رشد عجیب 9.1 درصدی داشت، اما در ماه جولای این روند نزولی شد و 1.3 درصد کاهش یافت. خودروهای ون یا MPV نیز کاهشی بیست درصدی در فروش را داشته اند.
دستیار دبیر کل انجمن خودروسازان چین اعتقاد دارد که این روند کاهشی موقتی بوده و جولای همیشه ماهی کم فروش برای خودروسازان بوده است. بخش دیگری از این کاهش فروش به اعتقاد وی، حاصل از افزایش تنش های تجاری چین و ایالت متحده تلقی می شود. در صورتی که انتظار می رفت با توجه به حجم کم واردات خودرو در چین، این تنش تجاری تاثیر چندانی نداشته باشد. در حال حاضر خودروسازان چین از انباشت حجم عظیمی از خودروهای فروش نرفته در انبارهای خود نگران هستند. تعداد این خودروها بالغ بر 150 هزار دستگاه است و پیش بینی می شود این میزان در شش ماهه دوم سال بیشتر شود.
پیش بینی می شود فروش خودروهای هیبریدی و الکتریکی نیز به آرامی کاهش یابد، با وجود آن که همچنان تقاضای بازار برای این خودروها بالاست. میزان فروش این خودروها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در حدود 47 درصد افزایش داشته، اما نرخ رشد این خودروها در بازه های کوتاه مدت گذشته ثابت مانده است. اگر چین بتواند در ماه های آتی ایستگاه های شارژ بیشتری تاسیس کند، نگرانی مشتریان از بابت تمام شدن باطری خودروها کاهش یافته و آنها تمایل بیشتری به خرید خودروهایی که از انرژی های جدید استفاده می کنند، پیدا خواهند کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/27
من اگه جای رییس هوندا بودم حتما از اون شرکتی که اون ماشین قرمزه رو طراحی کرده شکایت میکردم به دلیل کپی کاری!!! اولش فکر کردم هوندا nsx هست
واقعا کپی کپیه