موضوعات داغ

یادی از حضور فورد موستانگ کلاسیک در فیلم جان ویک

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
وجود خشونت در ظاهر فورد موستانگ، به خصوص نمونه های کلاسیک آن بر کسی پوشیده نیست و در اکثر فیلمهای اکشن، شاهد استفاده از یک یا چند نمونه از نسل های مختلف موستانگ هستیم. فیلمهایی همچون جان ویک، اسلحه مرگبار یا Lethal Weapon، Bullitt و بسیاری از فیلم ها و سریال های دیگر عرصه جولان فورد موستانگ، به خصوص از نمونه های کلاسیک آن بوده اند.
اما فورد موستانگ مورد استفاده در فیلم جان ویک، یک نمونه عادی نیست و تهیه کننده از مدل های با عملکرد بالای موستانگ استفاده کرده که در اینجا با کد Boss 429 شناخته می شود و ساخت سال 1969 بوده است.
پیشرانه OHV V-8 این خودروی افسانه ای قادر است تا 375 اسب بخار تولید کند و جعبه دنده نیز از نوع چهار سرعته دستی است. سیستم تعلیق جلوی این خودرو مستقل و سیستم تعلیق عقب آن نیمه بیضوی یا semi-elliptical است. بر خلاف نسل های اولیه موستانگ که چهار ترمز کاسه ای داشتند، ترمز های جلوی Boss 429 از نوع دیسکی است. با وجود آن که این خودرو دو در است، فاصله بین دو محور آن قابل توجه بوده و رقم 2743 میلی متر می باشد.
اما دلیل نام گذاری این خودرو چه بوده است؟ در دهه شصت میلادی بین دو تیم فورد و کرایسلر، رقابت بسیاری شدیدی در جریان مسابقات نسکار جریان داشت. فورد جهت مقابله با خودروهای جدیدی که کرایسلر وارد مسابقات کرده بود، مدلی از موستانگ را با موتور هشت سیلندر از نوع OHV معرفی کرد که این موتور 429 اینج مکعب، چیزی در حدود هفت لیتر، حجم داشت. منیفولد ورودی از جنس آلومینیوم بود و یک کاربراتور 735 CFM ساخت شرکت Holley برای آن تدارک دیده شده بود. نسبت تراکم موتور 11.0:1 بود و همانطور که گفتیم، می توانست 375 اسب بخار قدرت تولید کند.
موستانپ های قدرتمند تری که تاکنون دیده ایم، اکثرا پسوند شلبی را یدک می کشند و Boss 429 معروف ترین موستانگ غیر شلبی تاریخ است. این خودرو پس از حضور در مسابقات، در نمونه های جاده ای با تیراژ محدود نهصد دستگاه به بازار عرضه شد و در آن زمان، قیمتی برابر 4087 دلار داشت. مشتری می توانست نمونه های این خودروی خاص را که مجهز به رادیو ساخت فیلکو، شیفتر های مخصوص، سیستم فنربندی مسابقه ای و تایر های فابریک و پهن F60x15 تحویل بگیرد. در حال حاضر مدل های کارکرده Boss 429، بسته به کارکرد و شرایط، قیمتی بین صد الی سیصد هزار دلار دارند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد