موضوعات داغ

ریشه اصلی تولید ناقص خودرو

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
هنوز از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران یک ماه نگذشته است که خودروسازان می گویند قسمتی از محصولاتشان به‌دلیل کسری قطعه، انبار شده و امکان عرضه آن ها به بازار وجود ندارد.
به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی فعالان صنعت خودرو، حدود 70 هزار محصول به‌دلیل کسری قطعه، در پارکینگ‌ها خاک می‌خورند و طبعا امکان تجاری شدن آنها نیست. در این شرایط، این پرسش مطرح می‌شود که دلیل کسری قطعات، به تحریم‌های خارجی برمی‌گردد یا پای مسائل دیگری در میان است. در پاسخ به این پرسش، برخی فعالان صنعت خودرو تاکید می‌کنند ریشه اصلی کسری قطعات، در تحریم‌های داخلی است نه خارجی. آنها البته تاکید می‌کنند که تحریم‌های خارجی نیز در چالش به وجود آمده، سهم دارند، اما نقش آنها در آینده نزدیک پررنگ‌تر خواهد شد. به گفته فعالان خودروسازی، در حال حاضر حجم زیادی از قطعات وارداتی مورد نیاز خودروسازان، در گمرک مانده و به کندی ترخیص می‌شوند و این موضوع سبب شده بخشی از محصولات به‌صورت ناقص تولید و انبار شوند.
دلیل این کندی اما بیشتر به مسائل ارزی مربوط می‌شود و این در شرایطی است که هیات دولت به‌تازگی با اصلاح قانون، راه را برای ترخیص هرچه سریع‌تر قطعات مورد نظر باز کرد. تا پیش از این قرار بود قطعه‌سازان و خودروسازانی که با استفاده از ارز رسمی اقدام به واردات کرده‌اند، مابه‌التفاوت آن با ارز آزاد را پرداخت و آنگاه مجاز به ترخیص کالای خود شوند. این موضوع اعتراضات فراوانی را به‌دنبال داشت و در نهایت دولت تصمیم گرفت قطعات مورد نیاز صنعت خودرو و مواد اولیه قطعه‌سازان را از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی، معاف کند. با توجه به برداشته شدن این مانع بزرگ (مابه‌التفاوت ارزی)، پیش‌بینی می‌شود روند ترخیص قطعات و مواد اولیه مورد نیاز زنجیره خودروسازی کشور، با سرعت بیشتری انجام شود. با این حساب و از آنجا که به گفته فعالان صنعت خودرو، مشکل اصلی در تولید ناقص خودروها، رسوب قطعات در گمرک است، طبعا باید روند کامل‌سازی محصولات با سرعت بیشتری انجام شود.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/14
تنها ریشه ی اصلی، دزدی های بی حد و نصابشونه!
1397/6/14
آره، شما فرغون سازا که راست می گید! مردم هم که بوق هستن و نمی فهمن که احتکارتون فقط بخاطر به آشوب کشیدن بازاره!
1397/6/14
ریشه اصلی تولید ناقص خودرو : فساد
تموم شد رفت
1397/6/14
یعنی خدایی خودتون هم به این چیزهایی که مینویسین اعتقاد دارین کدوم رسوب قطعه از کی تاحالا مثلا جلو پنجره پراید از خارج وارد شده یا جلو امپر سمند که توی پارکینگ احتکار کنن خدایی ما رو چی فرض کردین
1397/6/14
سلام
اگر شما حامی این دو شرکت خودرو ساز نیستید،
من از شما تمنا دارم فقط از مدیر این 2 شرکت بپرسید :

1-چرا طرحی که نماینده مجلس و شورای رقابت در رابطه با عدم فروش تا 1 سال بود رو اجرا نکردند؟مگر برای اینها فرقی می کنه کی بخره اینهارو؟چرا نزاشتند خرید کننده های واقعی که قصد سودآوری ندارند خرید کنند؟؟
2-چرا در صورتی که خود سایپا اعلام کرده بود این فروش با قیمت های قبلی هست در چند ساعت زدند زیر حرف شون و دوباره تحویل با قیمت روز رو با این افتضاح سیستم شون که بخدا قسم من حدود 15 ثانیه قبل از اینکه شروع بشه یکی از تایم ها، وارد شدم دیدم زده به علت حجم بالا 15 دقیقه دیگه دوباره شروع می شود؟
اینها به ملت ایران و رهبری خیانت کردند.اگر شما پیگیر این موضوع نشید و به سکوتتون ادامه بدید شما هم سهیم در این خیانت خواهید بود و من در تمام سایت ها این کارتون رو منعکس می کنم
1397/6/15
عزیزم چی فکر کردی!؟ فکر کردی تو خودروبانک یه خط تلفن مستقیم وصله به دفتر مدیریت سایپا، یه خط تلفن هم مستقیم وصله به دفتر مدیریت ایران خودرو !؟ فکر کردی خودروبانک نهاد نظارتیه !؟ یا خیلی رسانه ی خفنیه که قدرت رسوا کردن خودروساز ها رو داشته باشه !؟ کل قوای سه گانه کلی سرمایه گذاری روی این خودروسازی ها کردن، فکر می کنی خودرو بانک زورش به اینا میرسه !؟ چی فکر کردی راجع به خودروبانک !؟ خودروبانک نهایتا یک سایت خبری و اطلاع رسانی اخبار صنعت خودرو ایران و جهانه، همین ! تموم شد رفت ! فکر می کنی خودروبانک قدرت مقابله با مافیای خودرو رو داره !!!؟؟؟ همین که کامنت های من و شما رو میزاره خودش خیلیه !
1397/6/14
یعنی خودروسازها یه انبار مواد اولیه نداشتند؟
هر روز برای هر ماشین میرند چین قطعه بیارند؟
تولید قطعات یه خودرو مثل پراید از هواپیمای نظامی سخت تره؟
با این همه تقاضا و پول نقد مشتریا چرا خطوط تولید گسترش داده نمیشه؟ چرا تعداد شیفت ها بیشتر نمیشه؟ چرا ماشینای با کیفیت تولید نمیشه؟
1397/6/15
یک کلمه "فساد" . حالا باز برید پراید ثبت نام کنید !