موضوعات داغ

قاتل V6؛ معرفی ده خودروی سریع با موتورهای چهارسیلندر توربو - بخش اول

عکس مطلب اول
در گذشته خودروهایی با موتورهای 4 سیلندر جزو ضعیف ترین گزینه های ممکن بودند و کسانی که استطاعت خرید خودروهایی با موتورهای V6، شش سیلندر خطی یا 6 سیلندر باکسر را نداشتند سراغ 4 سیلندرها می رفتند. مسلما بعضی از این موتورهای 4 سیلندر مصرف سوخت پایینی داشتند ولی خواسته های افرادی که دنبال شتاب و قدرت بودند را برآورده نمی کردند. البته همه خودروهای 4 سیلندر کند نبودند و تعدادی خودروی سریع با موتور 4 سیلندر (مانند شورولت کوبالت SS) نیز وجود داشت، اما این قبیل خودروها استثنا بودند و معمولا صدای بی روحی که از اگزوز آنها خارج می شد اوضاع را وخیم تر می کرد.
وقتی توربوشارژر به صورت رایج در خودروها استفاده شد همه چیز تغییر کرد. قدرت و به خصوص گشتاور خودروها افزایش یافت و در عین حال همچنان مصرف سوخت مناسبی داشتند، البته به شرطی که از این قدرت اضافه استفاده نمی کردید. با اینکه موتورهای توربوشارژ اولیه از نظر دوام و قابلیت اطمینان با مشکلاتی مواجه بودند ولی موتورهای توربوی جدید مانند گذشته نیستند. موتورهای توربوشارژ امروزی نه تنها بسیار قویتر از نمونه های اولیه هستند بلکه لگ (تاخیر) بسیار کمتری دارند و پیشرفت فناوری به آنها اجازه می دهد با وجود توربوشارژر بتوانند نسبت تراکم نسبتا بالایی داشته باشند که منجر به کاهش چشمگیر مصرف سوخت آنها شده است. حتی بعضی از خودروهای امروزی مانند آئودی SQ7 مجهز به سوپرشارژر الکتریکی هستند که مکمل عملکرد توربوهای سنتی است و لگ آنها را خنثی می کند. با توجه به اینکه تعدادی از خودروسازان در مدل های پایه خود به جای موتورهای 6 سیلندر تنفس طبیعی از موتورهای 4 سیلندر توربوشارژ استفاده کرده اند باید دید که آیا دوران موتورهای 6 سیلندر تنفس طبیعی به پایان رسیده است یا نه. به همین دلیل 10 نمونه از بهترین موتورهای 4 سیلندر توربوشارژ را انتخاب کردیم تا شرایط را بررسی کنیم.

1 – فولکس واگن گلف GTI
فولکس واگن گلف GTI

فولکس واگن گلف GTI

گلف GTI همیشه از موتورهای 4 سیلندر استفاده کرده است ولی از نسل چهارم به بعد، فولکس واگن این خودرو را به موتورهای 4 سیلندر توربوشارژ مجهز کرد تا با افزایش سایز و وزن آن مقابله کند. آخرین نمونه های گلف GTI خودروهای سریعی هستند. قدرت مدل پایه این خودرو 220 اسب بخار است ولی مدل های کلاب اسپرت با 265 اسب بخار قدرت و مدل تولید محدود کلاب اسپرت S با 306 اسب بخار قدرت نیز وجود دارند که تمام آنها از موتورهای 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ نیرو می گیرند. علاوه بر این گلف R با 292 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور نیز وجود دارد که مجهز به سیستم چهار چرخ محرک است. شتاب صفر تا صد این مدل ها از 4.8 تا 6.4 ثانیه متغیر است. گلف نسل چهار آخرین نسلی بود که از موتور 6 سیلندر تنفس طبیعی VR6 با حجم 2.9 لیتر استفاده می کرد. علت حذف این موتور به وضوح مشخص است زیرا حتی قویترین نسخه های آن نمی توانند با موتور 2.0 لیتری توربوشارژ مدل های جدید گلف رقابت کنند.

2 – هوندا سیویک تایپ R
هوندا سیویک تایپ R

هوندا سیویک تایپ R

هوندا سیویک تایپ R مجهز به یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ با حداکثر بوست 22.8 PSi است که 306 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. سیویک تایپ R یکی از قویترین خودروهای دیفرانسیل جلو در بازار است. تنظیم سیستم تعلیق این خودرو با مهارت انجام شده است و به همین دلیل هنگامی که با سرعت از پیچ ها عبور می کند دچار کم فرمانی نمی شود. مدل های قبلی سیویک تایپ R به خاطر موتورهای تنفس طبیعی VTEC با قابلیت دورگیری بسیار بالا شهرت داشتند و استفاده از موتور توربوشارژ در این خودرو نوعی سنت شکنی برای هوندا است. با اینکه این موتور توربوشارژ به اندازه موتورهای تنفس طبیعی قبلی اشتیاق به دور گرفتن ندارد اما قدرت و گشتاور بسیار بالایی تولید می کند که بحث دور گرفتن آن را کم اهمیت جلوه می دهد. موتور 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی که در هوندا آکوردهای نسل قبل وجود داشت 278 اسب بخار قدرت و 341 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که 28 اسب بخار و 59 نیوتن متر کمتر از موتور توربوشارژ هوندا سیویک تایپ R است.

3 – فورد فوکس ST
فورد فوکس ST

فورد فوکس ST

فورد فوکس ST مدتی مجهز به موتور 2.5 لیتری توربوشارژ ولوو بود که زیاد قدرت بالایی نداشت. مدل های قبل از آن مجهز به موتور 2.0 لیتری توربوشارژ بودند. آخرین مدل فوکس ST مجهز به موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ اکوبوست است که 252 اسب بخار قدرت و 366 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. شتاب صفر تا صد فوکس ST با این موتور حدود 6.5 ثانیه است. با توجه به اینکه این موتور قدرت شگفت انگیزی تولید می کند، فورد از نصب موتور 6 سیلندر در این خودرو صرفنظر کرد. البته این موتور قویترین موتور 4 سیلندر توربوشارژ فورد نیست زیرا یک نمونه 2.3 لیتری از موتورهای توربوشارژ سری اکوبوست نیز وجود دارد که در خودروهایی مانند فوکس RS نصب شده است. فوکس RS با موتور 2.3 لیتری توربوشارژ 350 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. فوکس RS مجهز به سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک است و شتاب صفر تا صد آن 4.7 ثانیه است. این خودرو یکی از سریعترین هاچبک های بازار است.

4 – فورد ماستنگ
فورد ماستنگ

فورد ماستنگ

زیر کاپوت کشیده نسل قبلی ماستنگ یک موتور 3.7 لیتری V6 تنفس طبیعی قرار داشت که 300 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. سال گذشته بعد از اینکه فورد مدل های خود را ساماندهی کرد، این موتور V6 پرقدرت از مدل های ماستنگ حذف شد و موتور 4 سیلندر 2.3 لیتری توربوشارژ اکوبوست جایگزین آن شد. این موتور جدید 310 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که قدرت آن فقط 10 اسب بخار ولی گشتاور آن 90 نیوتن متر بیشتر از موتور V6 قبلی است. ماستنگ با موتور توربو نه تنها سریعتر از قبل شده است بلکه مصرف سوخت آن در شهر 3.15 لیتر و در بزرگراه 0.8 لیتر در 100 کیلومتر کاهش یافته است. موتور توربوی جدید مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز هست که در کاهش مصرف آن تاثیرگذار بوده است. شتاب 0 تا 60 مایل ماستنگ اکوبوست با گیربکس 6 دنده دستی 5.4 ثانیه است و مسافت ¼ مایل را 0.2 ثانیه سریعتر از مدل V6 طی می کند.

5 – شورولت کامارو
شورولت کامارو

شورولت کامارو

شرایط مشابه ماستنگ برای کامارو نیز تکرار شده است. قبلا مدل های پایه کامارو مجهز به موتور 3.6 لیتری V6 تنفس طبیعی بودند که 335 اسب بخار قدرت و 385 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد ولی شورولت این موتور را حذف کرد و به جای آن یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ با 275 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور در این خودرو نصب کرد. با اینکه موتور توربوی جدید نسبت به موتور V6 قبلی اندکی گشتاور بیشتری دارد ولی 60 اسب بخار ضعیفتر است. احتمالا با یک ریمپ ساده می توان این اختلاف قدرت را جبران کرد. البته نکته جالب اینجاست که طبق تست های نشریه Car & Driver شتاب 0 تا 96 کیلومتر و تایم ¼ مایل کاماروی 4 سیلندر توربو دنده ای با کامارو V6 دنده ای یکسان است و برتری مدل V6 در شتاب 0 تا 160 کیلومتر نمایان می شود. بنابراین مدل توربو با وجود 60 اسب بخار قدرت کمتر شتاب اولیه یکسانی دارد. مصرف سوخت کامارو 4 سیلندر در شهر 0.5 لیتر و در بزرگراه 0.3 لیتر کمتر از مدل V6 است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد