موضوعات داغ

ورشکستگی کارخانجات تایرسازی به قیمت تنظیم بازار لاستیک

عکس مطلب اول
این روزها صنعت به بهانه کاهش قیمت ها و تنظیم بازار به مرگ نزدیک شده است، همچنین تصمیمات غیر کارشناسی مسئولان و نوسانات بازار نیز صنعت خودروسازی را به تباهی کشانده است.
صنعت تایر یک نمونه مشخص از ناآرامی های بازار کسب و کار است. لاستیک های داخلی و خارجی بدون نظارت دقیق توسط دلالان و سود جویان به دو برابر قیمت فروخته می شود و محلی برای جولان دادن سودجویان شده است. در این حال که بازار را بی اخلاقی فرا گرفته است، تصمیم نادرست و غیرکارشناسی دولت نیز می تواند به اقتصاد کلان کشور ضربه زده و مرگ صنعت و تولید را رقم بزند. تصویب کاهش تعرفه واردات تایرهای باری و اتوبوسی از 26 درصد به 5 درصد توسط مسئولین دولتی می تواند باعث مرگ صنعت تایرسازی سنگین کشور شود.
در ایران تنها گروه صنعتی بارز است که تکنولوژی ساخت تایرهای سنگین را در اختیار دارد، اما با تصمیم تعرفه واردات 5 درصد و ورود تایرهای چینی به بازار آینده این صنعت در کشور در هاله ای از ابهام فرو می رود، این درحالیست که دولت برنامه های توسعه ای زیادی برای گسترش تولید تایرهای رادیالی دارد که با سرمایه گذاری های بزرگی همراه بوده است.
دو گروه صنعتی تایرسازی "بارز" و "طرح و توسعه آرتاویل تایر" در کشور تا پایان سال محصولات خود را به بازار عرضه می کنند، اما با این تصمیم نادرست باید منتظر مرگ این صنعت باشیم. صنعتی که در کشور امیدهای بسیاری به آن بود.
با کاهش تعرفه های واردات لاستیک های سنگین رادیالی و تخصیص ارز دولتی به آن گروه صنعتی بارز بی شک اولین قربانی این تصمیم نادرست خواهد بود. این تصمیم نادرست توسط دولت در حالی رخ داده است که رهبر انقلاب امسال را سال حمایت از تولید کالای ایرانی نام گذاری کرده است. اما نه تنها حمایتی نیست، بلکه با تصمیمات غیرکارشناسی باید منتظر مرگ صنعت تایرسازی کشور باشیم.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/19
وقتی منه مصرف کننده افتخارم اینه که تایر کوموهو کره ای انداختم زیر پرایدم و پزش هم میدم، باید هم این صنعت بخوابه !!! ولی گذشته از این اینا انقدر بی وجدان اند که حاضر اند تمام صنایع وابسته به خودروسازی رو نابود کنند و از بین ببرند و با نمونه خارجی جایگزین کنند که فقط خودروسازی پابرجا بمونه !!! خودروسازی ای که از اول این حکومت هیچ پیشرفتی نداشته ! در حالی که اگر دقیقا برعکس عمل کنند و صنایع وابسته رو تقویت کنند و کارگرهای خودروسازی ها رو وارد صنایع وابسته بکنند و نگذارند این صنایع ورشکست بشه، و بزارند خودرو خارجی وارد بشه (حتی خارجی دست دوم) ولی خودشون لوازم جانبی و قطعات همون خودروهای خارجی رو از طریق صنایع وابسته تامین بکنند، در آینده نزدیک میتونند همین خودروسازی ها رو دوباره احیا کنند ! یعنی اینا فکرشون به اینم نرسیده !!!!؟؟؟؟
مشخصه خیلی از آقایون توی خودروسازی ها سرمایه گذاری کرده بودند و حالا نگران سرمایهاشون هستند و حاضر اند همه رو غرق کنند که خودشون بتونند نفس بکشند !!! یعنی یه بچه پنج ساله میفهمه که اینا همش از روی حرص و طمع و فساد این کارها رو می کنند ولی اون 6 میلیون نفری که میرن ماشین ثبت نام می کنند نمیفهمن !!!!!!!!!!
1397/6/20
وقتی سود واردات به جیب من بره، خب معلومه تمام قد حمایت میکنم ازش. این جماعت اگه به صحبت های حضرت آقا توجه می کردن، دو تا کارتن خالی سیگار رو به نماد مبارزه با قاچاق آتیش نمیزدند جلو دوربین بعد پورشه و بنز رو بزنن به جیب مبارکشون.