موضوعات داغ

معیارهای سختگیرانه تر در راهند؛ مرحله دوم نصب برچسب سوخت اجرایی می شود

عکس مطلب اول
رئیس استاندارد و تدوین معیار بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اعلام کرد. مرحله دوم برچسب سوخت دوسال دیگر اجرایی می شود و خودروسازان در این دو سال وقت دارند کیفیت مصرف سوخت خود را افزایش دهند.
موضوع برچسب مصرف سوخت درسال ۱۳۸۵ و با احتمال حذف یارانه سوخت و گرایش به خودروهای کم مصرف آغاز شد تا مشتریان تا مشتریان در زمان خرید خودرو از میزان مصرف سوخت خودروی خود آگاه باشند.
در سال ۱۳۸۵ کمیته ای با حضور نمایندگان وزارت نفت، نیرو، صنایع و معادن، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و سازمان استاندارد برای تعیین معیارهای مصرف سوخت تشکیل شد. اعضای کمیته با توجه به مصرف سوخت با اکتان ۸۷، هفت معیارA.B.C.D.E.F.G را برای نصب روی خودرو در نظر گرفتند. در این جلسه بعضی اعضا با مخالفت با معیارها تاکید داشتند معیار مصرف به جای G روی گرید D باشد تا تولید با توقف مواجه نشود. سازمان بهینه سازی معتقد است معیارها باید بر اساس سایر کشورها و بر پایه یورو۲ باشد تا ارتقای استاندارد در کشور صورت گیرد. به موجب اختلاف اعضا این طرح با تاخیر ۳ ساله در سال ۸۸ با ۷ معیار A.B.C.D.E.F.G تصویب شد که معیار D معیار پذیرش متوسط انتخاب شد.
پس از ۷ سال از موضوع برچسب مصرف سوخت و با شروع تحریم های صنعت خودرو، خودروسازان از سوی شرکت بهینه سازی تهدید به توقف خط تولید شده اند. هر چند کم کاری خودروسازان در ارتقای کیفیت و کاهش مصرف سوخت امری مورد پذیرش است، اما نهادهای نظارتی بدون در نظر گرفتن شرایط موجود می خواهند با خودروسازان برخورد کنند.
مریم مهدی نژاد می گوید: برای ارتقای کیفیت خودروها فرصت دوساله به خودروسازان داده شده است. در این فرصت دوساله آمده است که خودرو در مرحله اول دارای برچسب A اگر در مرحله دوم نتواند این برچسب را دریافت کند یک رتبه افت می کند. همچنین رتبه بندی برچسب ها از A تا G است و تاکنون خودرویی نتوانسته در مرحله دوم برچسب E را دریافت کند. مهدی نژاد با بیان اینکه ۸ محصول از ۶ کارخانه تولید کننده فاقد استانداردهای لازم هستند و ۲ سال فرصت دارند تا به کیفیت مورد نظر برسند.
وی افزود: مرحله دوم سختگیرانه تر است و دوسال فرصت دارند تا به معیارهای مورد نظر برسند و اگر نتوانند نیمی از خودروهای تولید داخل قادر به دریافت برچسب مصرف نخواهند شد. همچنین مصرف نهایی انرژی کشور در سال ۱۳۹۴ یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون بشکه نفت خام است که ۳۰۴ میلیون آن در بخش حمل و نقل بوده است. در این بین ۴۷ درصد مصرف بنزین و ۳۵ درصد مصرف به گازوئیل اختصاص داشته است.
وی در پایان بیان داشت: از ۳۰۴ میلیون بشکه نفت خام مصرفی ۲۵۸ بشکه به فرآورده های نفتی و بقیه به گاز طبیعی مربوط می شود. با توجه به سرانه پایین مالکیت خودرو در کشور که به ازای هر یک هزار نفر ۲۰۰ دستگاه خودرو وجود دارد، اما مصرف سوخت کشور بالا است. به عنوان مثال سرانه مالکیت در کشور آمریکا به ازای هر یک هزار نفر ۷۹۷ و ایتالیا ۶۷۹ نفر است. همچنین ناوگان خودروی سبک کشور فرسوده است و در مجموع ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه، ۹۰۰ هزار دستگاه فرسوده وجود دارد. وی با بیان بالا بودن مصرف سوخت خودروی داخلی و کیفیت پایین آن افزود؛ در سال ۱۳۹۶ مصرف بنزین کشور ۷/۷ در ۱۰۰ کیلومتر بوده است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/23
همش الکیه!!بیش از 90% از تولیدات خودرویی کشور با پلت فرم سی سال پیش دنیا و بیش
از دو برابر میانگین جهانی مصرف سوخت دارند.چطور می خواهید معیار سختگیرانه ایجاد کنید!؟
تویوتا پریوس که تولید نمی کنید بلکه پارس و سمند و....پرمصرف و ناایمن!!
1397/6/24
خودرو های ساخت داخل در موضوع کاهش مصرف سوخت مصرفی پیشرفت داشته اند اما تا رسیدن به کلاس جهانی فاصله دارند.