موضوعات داغ

آینده درخشان صنعت خودروسازی در دستان گودیر

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
برای بیشتر از یک قرن، مفهوم کلی تایر یکسان بوده و تقریبا می توان تایر فورد مدل T و مک لارن 720S با اصول یکسانی ساخته شده اند. این در حالیست که در طی یک قرن گذشته، بسیاری از ویژگی های خودروها تغییر کرده و اکنون مسافرت جاده ای، معنای متفاوتی با یک قرن پیش دارد.
البته این گفته به معنای عدم تغییر کلی تایرها نیست. روش های ساخت بهبود یافته اند، ترکیبات اندکی عوض شده اند و کارایی تایرها به صورت کلی افزایش یافته ، اما اصول ساخت تایرها همچنان یکسان باقی مانده و آنها تنها حلقه هایی هستند که در رینگ ها قرار گرفته و با مقداری هوا پر می شوند. نخستین تایرهای دانلوپ در سال 1888 به بازار عرضه شدند، تایرهای رادیال در سال 1964 اختراع شدند و شرکت گودیر از سال 1958 در همکاری با کرایسلر فعالیتش را آغاز نمود.
حال شرکت گودیر به عنوان یکی از پیشگامان صنعت تایر و لاستیک، قصد دارد خود را از گذشته جدا کرده و به سمت آینده حرکت کند. گودیر چهار مدل مفهومی از تایرهای آینده را معرفی کرده که نوبت به بررسی آنها می پردازیم.

شماره یک: مدل مفهومی BH03
یکی از حیاتی ترین و مهم ترین مسائل در مورد خودروهای الکتریکی، محدوده برد این دسته از خودروهاست. در حال حاضر شرکت های مختلفی در حال توسعه تکنولوژی باتری ها، بهبود راندمان موتور و پیشرفت اصول آیرودینامیکی خودروهای الکتریکی هستند. تایر نیز یکی از مهم ترین قسمت ها در پروسه افزایش برد خودروهای الکتریکی محسوب می شود و گودیر قصد دارد تا با ارایه مدل BH03، سهم خود را در این بخش انجام دهد. این تایر مجهز به تکنولوژی مخصوصی است که گرمای تولید شده حاصل از چرخش تایر را به انرژی برق تبدیل می کند.
گودیر ادعا می کند که در ساخت این تایر از بافت فوق سیاه یا ultra-black texture استفاده کرده که قادر به جذب مقادیر زیادی نور و گرما هستند و مواد ترمو/پیزو الکتریک قادر به تبدیل انرژی گرمایی به انرژی الکتریکی خواهند بود. بنابر گفته های گودیر، به زودی این تایرها آماده بهره برداری شده و قادر خواهند بود تا به افزایش برد خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی کمک شایانی کنند.

مدل BH03

مدل BH03

شماره دو: تیوب های سه گانه
در حالی که مدل BH03 قصد بهبود عملکرد خودروهای الکتریکی را دارد، مدل تیوب های سه گانه مناسب حال ماشین بازان واقعی است. در این مدل لاستیک سه لوله هوایی و یک پمپ در درون لاستیک قرار گرفته اند که بسته به وضعیت تایر، میزان هوای هر کدام از تیوب ها تغییر می کند. این تغییرات پیوسته منجر به چسبندگی و کشش بهتر خودرو می شود و در نتیجه رانندگان پایداری بیشتری را تجربه خواهند کرد.
این مدل می تواند در چند حالت به راننده سرویس ارایه دهد. در حالت اول که اقتصادی نام دارد، تمامی سه لوله تا حد امکان پر از هوا شده اند تا مصرف سوخت خودرو کاهش یابد. در حالت اسپرت، با کاهش فشار، یک خمیدگی مصنوعی در تایر ایجاد می شود و با اعمال تنظیمات یکپارچه با مسیریاب ماهواره ای خودرو، تمامی پیچ و خم های جاده را در نظر گرفته و بسته به آنها، میزان خمیدگی تایر را به جهت مناسب حرکت می دهد. حالت سوم نیز حالت رانندگی در هوای مرطوب نام دارد که با کاهش فشار لوله وسطی، موجب عبور سریع تر و همراه با چسبندگی لاستیک از میان آب روی سطح زمین می شود.

تیوب های سه گانه

تیوب های سه گانه

شماره سه: مدل اکسیژن
گودیر قصد دارد تا یک مدل جدید بر اساس لاستیک سنتی ارایه دهد. این مدل اکسیژن نام دارد و توسط پرینتر سه بعدی با مواد فتوسنتز کننده چاپ می شود و درون آن خالی از هرگونه هواست. این تایر رطوبت را از هوا یا از سطح جاده جذب کرده و در ترکیب با کربن دی اکسید موجود در هوا، عمل فتوسنتز را انجام داده و اکسیژن تولید می کند. بر اساس محاسبه های گودیر، در شهر پاریس که دو و نیم میلیون وسیله نقلیه وجود دارد، اگر تمامی این خودروها از تایر مدل اکسیژن گودیر استفاده کنند، می توانند سالیانه 4000 تن کربن دی اکسید را به 3000 تن اکسیژن تبدیل کرده و سهمی در کاهش گازهای آلاینده موجود در جو داشته باشند.

مدل اکسیژن

مدل اکسیژن

شماره چهار: مدل ایگل 360 شهری
مدل ایگل 360 از شرکت گودیر مناسب خودروهایی است که در فضاهای شهری تردد دارند و با بهره گیری از یک سیستم هوش مصنوعی، می تواند شکل خود را بسته به نوع جاده تغییر دهد. این تایر با استفاده از پلیمر فوق العاده انعطاف پذیر ساخته می شود و زمان زیادی تا بهره برداری از آن داریم، چرا که این تایر برای وسایل نقلیه آینده ساخته خواهد شد. ایگل 360 به هیچ وجه به وسایل نقلیه اتصال فیزیکی ندارد و تنها راه اتصال آن به صورت مغناطیسی خواهد بود. به ادعای گودیر، هنوز یکسال تا اجرایی شدن چنین پروسه ای فاصله بوده و همچنین گودیر اعتقاد دارد نیازمند تغییر کلی روند ساخت تایر برای دستیابی به چنین لاستیک پیشرفته ای داریم.

مدل ایگل 360

مدل ایگل 360

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد