موضوعات داغ

ماجرای تولید پژو 301 در ایران با وجود تحریم های بین المللی صنعت خودروسازی

عکس مطلب اول
گروه صنعتی پژو-سیتروئن که از حدود دهه هفتاد شمسی تا به امروز استراتژیک ترین شریک ایران خودرو به حساب می آید و در این مدت خودروهایی چون 405فقید, 206 جوان پسند و مشتقات ایرانیزه شده آن را با همکاری یکدیگر به صورت مونتاژی به بازار کشور عرضه کرده اند؛ جزو اولین شرکت هایی بود که به تبعیت از تحریم های آمریکا از بازار ایران خارج شد. این مهم در حالی رقم خورد که در دوران پسابرجام فعالیت این کمپانی در قالب مجموعه ی جديدي به نام ايکاپ و با عرضه محصولات جديد نظير 2008 و 301 به صورت SKD
و 508 به صورت CBU شروع به کار کرد و جزو نخستین کمپانی های اروپایی بود که فعالیت های خود در ایران را به صورت عملیاتی و نه در حد قرارداد و تفاهم نامه آغاز کرد.
اکنون, در شرایطی که این شرکت برنامه های خود در ایران را تعلیق کرده و برنامه تحویل 16000دستگاه پژو 2008 که ایران خودرو در ده دقیقه پیش فروش کرد در هاله ای از ابهام به سر می برد و در حالی که هزاران دستگاه از خودروهایی که سال هاست در ایران خودرو مونتاژ می شود, به دلیل نبود قطعه, به صورت ناقص تولید شده و در انبارهای ایران خودرو انباشته شده اند, خبری منتشر می شود مبنی براین که پژو 301 در مجموعه صنعتی ایران خودرو تولید و تا آخر سال به بازار عرضه می شود.
این خبر را هاشم یکه زارع, مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در کنفرانس خبری خود اعلام می دارد و برنامه تولید پژو 301 با میزان داخلی سازی 50 درصد را تشریح می کند. برای این که بتوانیم صحت و سقم این خبر را بررسی کنیم ابتدا لازم است با مشخصات فنی پژو 301 بیشتر آشنا شویم.
مشخصات فنی پژو 301 به صورت زیر می باشد:
مشخصات موتوری برایتان آشنا نیست؟؟ درست حدس زدید. قوای محرکه ای که دوستان ایران خودرو برای پژو 301 ترتیب داده اند همان TU5 معروف است که در چند سال گذشته ایران خودرو تقریبا در همه ی خودروهای تولیدی استفاده کرده است.
البته نمونه ی استفاده شده در خودروی مزبور, دارای تغییراتی نسبت به TU5 ایرانیزه شده هست. تغییراتی نظیر کاتالیست یورو6، واحد کنترل الکترونیکی ECU متفاوت و تغییرات جزئی دیگر که قدرت موتور را به 114 اسب بخار و گشتاور را به عدد 152 نیوتون متر رسانده است. اما موتور استفاده شده در مدل مونتاژی همان TU5 ایرانیزه شده خواهد بود.
تفاوت دیگر این خودرو با نمونه ی احتمالی مونتاژی، گیربکس 6 سرعته ساخت آیسین ژاپن می باشد که بعید می دانیم ایران خودرو از این گیربکس استفاده کند و در صورت مونتاژ, گیربکس نام آشنای AL4 مورد استفاده در نسخه های اتوماتیک 206 و 207 نصب خواهد شد.
تا اینجای کار و باتوجه به موارد مطرح شده, مونتاژ 301 عملیاتی خواهد شد. اما در بحث اتاق خودرو و قطعات ظاهری و تزییناتی, امکان دارد ایران خودرو قطعات مورد نیاز را از شعبات مختلف پژو خریداری کرده و در انبار موجود داشته باشد باتوجه به این که 301 وارداتی هم از خط تولید اسپانیای پژو وارد ایران شده است. اما گزینه دیگر که بسیار محتمل تر به نظر می رسد, همکاری با شرکت دانگ فنگ, که شریک تجاری پژو در چین می باشد, خواهد بود. با توجه به همکاری هایی که در چند وقت اخیر به واسطه ی تولید DFM H30 CROSS بین ایران خودرو و دانگ فنگ صورت گرفته, ما گزینه ی دوم را بسیار محتمل تر می دانیم.
به هرروی، در صورت تولید پژو 301 در ایران خودرو، نباید به عنوان یک خودروی جدید به آن نگاه کرد؛ بلکه301 همان مشخصات فنی نام آشنا برای مشتریان صرفا در یک لباس جدید می باشد که قاعدتا نباید تفاوت قیمتی زیادی با سایر محصوالت داشته باشد. هرچند تجربه نشان می دهد که احتمال چنین امری بسیار پایین خواهد بود

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/1
فروش گرگ درلباس میش!!!!
اگرواقعا چنین قضیه ای صحت داشته باشد دقیقا مصداق کلاهبردای خواهد بود اما فعلا فقط باید به این قضیه مظنون باشیم که چنین کاری صورت گیرد یعنی قوای فنی حتی میتواند همانند قوای فنی اچ سی کراس باشد شایدهم فقط موتور ۲۰۶ روی ۳۰۱ نصب وتحویل مردم شود واگر چنین خیانتی خدای ناکرده ازایران خودرو سربزند اشخاصی که تابحال امید خود را درخصوص صنعت واقعی ایران خودرو ازدست داده اند بکنار آنهایی هم که نیمچه امیدی به پیشرفت صنعت دراین کارخانه دارند امید خودرا ازدست خواهند داد و امکان دارد درصورت انجام چنین عملی ازطرف ایران خودرو درآینده نه چندان دور فروش ایران خودرو بسیار کاهش یابد چون حداقل ملت ۲۰ سال بیشتراست که بامحصولات تکراری ومشابه سالهای قبل توسط این شرکت خسته شده وحتی ایمنی خودوخانواده خودرا درخطر خواهند دید