موضوعات داغ

سرنوشت مجهول استانداردهای 85 گانه در پیش فروش تازه ایران خودرو و سایپا

عکس مطلب اول
با اجرایی شدن مرحله نخست استانداردهای اجباری خودرو در دی ماه ۹۶، خودروسازان برخی از تولیدات و واردات خودروهای فاقد استاندارد را متوقف کردند. استانداردهای ۵۵ گانه ای که تا ابتدای دی ماه ۹۶ به خودروسازان این فرصت را می داد تا خودروهای خود را با این استانداردها روانه بازار کنند. حال از ابتدای دی ماه ۹۶ با اضافه شدن ۸ استاندارد دیگر به ۵۵ استاندارد قبل، مجموع استانداردها به ۶۳ مورد رسید و خودروسازان می بایست این موارد را در تولیدات خود رعایت کنند. از ابتدای دی ماه ۹۷ نیز خودروها باید ۸۵ استاندارد الزامی و ۲۲ استاندارد دیگر را در تولیدات مورد رعایت قرار دهند.

لزوم رعایت استاندارهای ۸۵ گانه
مرندی مقدم سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: برای ما رعایت و پاس کردن استانداردهای ابلاغ شده مهم است و در صورت عدم رعایت استانداردها به طور حتم وارد عمل خواهیم شد. همچنین مرندی مقدم تاکید کرد در صورت عدم رعایت استاندارها توسط خودروسازان ضمن از چرخه خارج کردن تولید بی کیفیت از شماره گذاری آن توسط ناجا تیز خودداری خواهد شد. وی درباره استاندارهای خودروهای پیش فروش بیان داشت: از آن اطلاعی ندارم و وزارت صنعت و معدن و سازمان حمایت از مصرف کنندگان باید بر روی آن نظارت داشته باشند تا خریداران با مشکل مواجه نشوند.

طرح پیش فروش سایپا و استانداردهای ۸۵ گانه
طرح پیش فروش سایپا در تاریخ چهاردهم شهریور در ساعت ۱۰ آغاز شد و در ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه پانزدهم شهریور پایان یافت. در این طرح خودروهایی از جمله سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲، وانت سایپا ۱۵۱، ساینا، تیبا، تیبا ۲ و وانت نیسان به فروش رسید.نکته قابل توجه در این طرح به فروش رساندن برخی خودروها بود که زمان تحویل آن ها در سال آینده و در زمان اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه است. رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این مورد گفت: گروه خودروسازی سایپا به این نتیجه رسیده است که تولید پراید با استانداردهای ۲۵ سال پیش جوابگوی نیاز امروز نیست و باید تولید آن متوقف شود.
نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه اظهار داشت: از استانداردهای ۸۵ گانه کوتاه نمی آییم زیرا برای ما جان و سلامت مردم مهم است. وی گفت: خودروسازی سایپا هنوز مدارکی که در آن خودروی پراید استانداردهای جدید را پاس کرده باشد ارائه نکرده است. این در حالی است که مدیرعامل سایپا اعلام کرده بود خودروی کوئید از محصولات خودروسازی رنو با قیمت ۳۰ میلیون جایگزین پراید خواهد شد.
تحریم ها و عدم همکاری مراکز تستی
مصطفی غفاری رئیس اداره مهندسی و استاندارد سایپا اظهار داشت: پس از ابلاغ استانداردهای ۸۵ گانه برای تامین موارد اعلام شده سازمان ملی استاندارد با شرکت های داخلی و خارجی وارد مذاکره شدیم. اقدامات لازم برای آزمون های داخلی خودرو که سایپا تصمیم به ادامه تولید آن دارد انجام شده است، اما برای آزمون های خارجی و تست تصادف با کشورهای اسپانیا، بلژیک و هلند وارد مذاکره شدیم، اما به دلیل تحریم ها این مراکز حاضر به همکاری نشده و ما این موضوع را به سازمان ملی استاندارد اعلام کردیم.
وی افزود: اضافه کردن بعضی از استانداردها مانند فشار باد لاستیک TPMS به معنای اضافه شدن آپشن جدید است. همچنین استاندارد عابر پیاده که در این استانداردها وجود دارد، برخی از خودروسازان بزرگ جهان نیز برای دریافت آن با مشکل مواجه هستند. وی گفت: در مورد تولید تا توقف تولید پراید مدیرعامل سایپا باید دستور دهد.
در پایان یادآوری این نکته ضروری است که بسیاری از خودروهای پیش فروش موعد تحویل آن ها در سال آینده یعنی همزمان با اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه است. آیا خودروسازان موفق به پاس کردن آن ها خواهند شد؟ و یا از شماره گذاری آن ها جلوگیری به عمل خواهد آمد؟

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/2
بیش از این مردم را فریب ندهید.خودروهای تولیدی کشور استانداردهای ده گانه
را هم پاس نمی کنند چه برسد به 85 گانه!!خودروهایی که درجا اتش می گیرند یا
ایربگ انها عمل نمی کنند یا با کوچکترین ضربه از هم متلاشی می شوند!!
1397/7/2
خود رئیس جمهور حریف این خودروساز ها نمیشه، بعد شما میخواید وارد عمل بشید !؟ وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده روزیشون از عدم حمایت از مصرف کننده در میاد بعد بیان خط تولید رو جمع کنند !!؟؟
تا زمانی که خودروسازی و صنایع وابسته به اون دنبال فساد و لابی درست کردن باشن و پشتشون به حمایت های حکومتی گرم باشه، همینطوری آدمه که عین برگ درخت پائیزی تو جاده ها و خیابون ها کشته میشه ! تا زمانی که استاندارد ها رو خودتون تعیین کنید و خودتون بخواید برای این ماشین ها استاندارد تعریف کنید و ستاره بدید و هیچکدوم از این ماشین ها توی سازمان های جهانی تست ایمنی و فنی خودرو مورد آزمایش قرار نگیره، هیچ ماشین خوب و با کیفیتی تولید و عرضه نخواهد شد ! یک خودرو بی ام و یا بنز مربوط به اوایل سده جدید میلادی به مراتب از نظر کیفیت ساخت و ایمنی از کل تولیدات صنعت خودروسازی ایران در 40 سال گذشته بهتره !
من نمیدونم سازمان استاندارد ملاک استاندارد خودرو رو روی چه منطقی تعریف میکنه ولی قطعا هر چی هست کافی نیست !
در ضمن با این قیمت ها اگر این خودروهایی که اعلام کردند نباید تولید و شماره گذاری بشه، از چرخه تولید خارج بشه عملا ارزون ترین خودرو توی بازار از بازه 60 میلیون تومن شروع قیمت خواهد داشت که باز هم تولید همین خودروسازهاست ! لذا سازمان استاندارد با این کار نه تنها در راستای خدمت به مردم قدم برنداشته بلکه در جهت منافع خودروساز کار انجام داده (که شاید هم مقصود همین بوده!). اگر هم مقصود این نبوده که سازمان استاندارد به عنوان ثواب کردن ملت رو کباب میکنه ! در واقع سیاست فعلی سازمان استاندارد هیچ تاثیری در بهتر شدن روند خرید فروش خودرو و حتی سلامت و ایمنی مردم نداشته و نخواهد داشت !