موضوعات داغ

کالبدشکافی تویوتا کرولای جدید؛ زیبارویی از سرزمین آفتاب تابان

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
نسل جدید تویوتا کرولا به تازگی معرفی شده است و باید این خودرو را تحولی بزرگ برای این پر فروش ترین محصول تویوتا دانست. نسل جدید کرولا آنقدر بهینه سازی ها را به خود دیده است که حالا می تواند با قدرت به رقابت رقبای قوی خود در این کلاس یعنی مدل هایی همچون مزدا 3، هوندا سیویک، رنو مگان و سوبارو ایمپرزا و هیوندای النترا برود. تویوتا مدل 2019 کرولا را روی پلتفرم TNGA ساخته است که یک پلتفرم مدولار بوده و با مدل های C-HR و پریوس مشترک است. این مدل در تمامی بخش ها از طراحی خارجی گرفته تا داخلی متحول شده است و ظاهر آن نیز به گونه ای است که مشتریان بیشتری را جلب خواهد کرد. همچنین به گفته‌ی تویوتا از نظر ایمنی، کرولای جدید سرآمد کلاس خود است.

پلتفرم
پلتفرم TNGA را باید اولین قدم تویوتا برای استفاده از پلتفرم های ماجولار در خودروهایش دانست و از این نظر، اقدام تویوتا در استفاده از چنین پلتفرمی همانند استفاده‌ی فولکس واگن از پلتفرم MQB است.

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

پلتفرم جدید که در تویوتا کرولای 2019 بکار رفته است دارای نقطه ثقل پایین تری است و به این ترتیب حس رانندگی اسپرت تری را به همراه دارد. همچنین در پلتفرم جدید امکان استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک در قسمت عقب نیز فراهم شده است تا چسبندگی کرولا به مسیر بیشتر از قبل شود. استحکام شاسی کرولا نیز در قیاس با گذشته 60 درصد افزایش پیدا کرده است و تقسیم وزن پلتفرم جدید نیز بهتر است. در کل مشخصات پلتفرم جدید، کرولا را تبدیل به خودروی دوست داشتنی در پیچ ها کرده است.
از نظر ابعاد نیز تویوتا کرولا نسل جدید دارای 40 میلیمتر ارتفاع کمتر، 30 میلیمتر پهنای بیشتر و 45 میلیمتر طول بیشتر از نسل قبلی است و فاصله‌ی محوری نیز به منظور افزایش فضای داخلی افزایش پیدا کرده است.

مشخصات فنی
تویوتا نیز همانند مزدا چندان علاقه ای به موتورهای توربو ندارد و به همین خاطر در کرولای جدید نیز خبری از موتور توربو نیست. موتور بنزینی مدل پایه‌ی کرولا Toyota Dynamic Force نام دارد و از نظر راندمان حرارتی یکی از بهترین موتورها است. این موتور به سیستم تزریق مستقیم سوخت و سیستم زمان بندی متغیر هوشمند سوپاپ ها مجهز شده است.
البته موتور 1.8 لیتری قدیمی تویوتا نیز موتور بسیار خوبی بود و هم با دوام بود و هم هزینه نگهداری پاینی داشت اما موتور جدید در فاز کاملا متفاوتی قرار دارد. این موتور دارای لیتری حجم است و می تواند حداکثر 167 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور را تولید کند و قدرت آن 21 درصد و گشتاور آن 16 درصد بیشتر از موتور نسل قبلی کرولا است. همزمان، این موتور جدید دارای مصرف سوخت پایین تری نیز است و در سیکل ترکیبی تنها 6 لیتر بنزین مصرف می کند.
تویوتا کرولا برای کسانی که دوستدار خودروهای اسپرت هستند با همراه گیربکس شش سرعته دستی عرضه می شود ولی اصلی ترین گیربکس این خودرو یک گیربکس CVT است که تویوتا مانور زیادی روی آن داده است. این گیربکس CVT با سایر گیربکس های ضریب متغیر که تاکنون دیده اید متفاوت است و هم وزن کمتر و هم مصرف سوخت پایینی دارد.

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

این گیربکس CVT در حالت دستی می تواند 10 دنده را در اختیار راننده قرار دهد و به یک چرخ دنده ی مکانیکی نیز مجهز شده است که در لحظه‌ی شروع حرکت درگیر شده و می تواند یک لانچ سریع را به ارمغان بیاورد. سپس با رسیدن به سرعت مورد نظر سیستم دوباره به حالت CVT سوئیچ می کند و این موردی است که در سایر گیربکس های CVT مشاهده نمی شود و اکثر در لحظه‌ی شروع حرکت عملکرد کندی دارند.
این را هم اضافه کنیم که گیربکس شش دنده دستی کرولا به سیستم تنظیم دور موتور مجهز شده است و می توانید بهتر با آن معکوس بکشید.
موتور بعدی یک موتور 1.8 لیتری بنزینی با قدرت و گشتاور 96 اسب بخار و 142 نیوتن متر است که به دو موتور الکتریکی با قدرت 71 اسب بخار و 163 نیوتن متر متصل شده است. این مدل هیبریدی به باتری نیکل متال 6.5 آمپر ساعتی و گریبکس e-CVT مجهز است.

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

متاسفانه قدرت مدل هیبریدی در مقایسه با قبل 13 اسب بخار کاهش پیدا کرده است و به 120 اسب بخار رسیده است و مصرف سوخت آن نیز از 4.1 لیتر به 4.2 لیتر افزایش پیدا کرده است. تویوتا گفته است که مدل جدید در عوض کارکردی نرم تر و بیصدا تر دارد. قیمت این مدل 1500 دلار بالاتر از مدل 2 لیتری است.
در کل باید تویوتا کرولای جدید را خودرویی ایمن، اسپرت و جوان پسند دانست که در عین حال ویژگی های یک خودروی کم هزینه و کم مصرف را نیز دارد.

کابین و ایمنی
تویوتا گفته است که کابین کرولای جدید راحت تر از قبل است و به دلیل عرض بیشتر دارای فضای بیشتری نیز شده است و همچنین در ساخت کابین خودرو از مواد با کیفیتی استفاده شده است.

توضیحات

توضیحات

ارگونومی کابین بهبود پیدا کرده است و یک نمایشگر 7 اینچی در پشت آمپر ها نصب شده است. نمایشگر نصب شده در کنسول مرکزی نیز از نوع تبلت مانند است.
فضای عقب نیز در کرولا جدید خوب است و صندلی های عقبی توانایی تا شدن به صورت 60:40 را دارند. مدل اسپرت این خودرو به رینگ های بزرگ نیز مجهز است.
در بخش ایمنی باید به مواردی همچون دوربین دید عقب، 7 عدد ایربگ، کروز کنترل هوشمند، ترمز خودکار اضطراری و سیستم تشخیص عابر پیاده اشاره کنیم.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/12
عالی شده
ایول به این غول خودروسازی
1397/7/12
دریک کلام وجود این ماشین درسال آینده درایران ضروری وبسیار معقول ومنطقی است به امید آنکه مسئولان دست ازپافشاری بردارند واجازه ورود خودروهای خارجی راهرچه زودتر بدهند و امید داریم نماینده تویوتا درایران (شرکت ایرتویا) نسبت به ورود این خودرو البته درنمونه ۲ لیتری کاملافول وبدون درخواست کسری آپشنهای فابریک اقدام نماید چون حالاکه مردم نمیتوانند هر۳ یا۴ سال نسبت به تعویض خودرو اقدام کنند ورود چنین خودروهای اصیل وباکیفیت راهگشای مشکلات عده زیادی مصرف کننده درایران خواهد بود ورضایت آنان را درپی خواهد داشت

1397/7/12
این چرا نوشته های روی فرمونش برعکس هست مثلا دکمه mode
اگر فرمان رو هم تاب بدیم که شاخک وسط فرمان میاد بالا جلوی صفحه کیلومتر
احتمالا اشتباه مونتاژی شده