موضوعات داغ

بارفروشی شرکت‌ها معضل کنونی کامیون‌داران شده است

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از اعضای هیئت عامل سازمان راهداری از تصویب محاسبه کرایه کامیون‌داران بر اساس تن بر کیلومتر خبر داد و گفت بر این اساس بارگیری‌ها در 7 کلاس تقسیم‌بندی می‌شود که شامل تریلی،‌ 10 چرخ، 10 چرخ جفت، زیر 5تن، یخچالی و... است.
در عین حال یک کامیون‌دار با گلایه از برخورد برخی مسئولان دولتی گفت:‌ آنها به مدیران راهداری گفته بودند به رانندگان هیچ امتیازی ندهید.
به نقل از تسنیم، سید دلاور موسوی توضیح داد که علاوه بر پایین بودن کرایه، سوء استفاده برخی شرکت‌ها نیز از جمله مشکلات کامیون‌داران است که سبب اعتراضات اخیر آن ها در طی چند ماه گذشته شده است. به نقل از مسئولان دولتی گفته می شد که هیچ امتیازی به رانندگان ندهید، این در حالی بود که مهم‌ترین خواسته کامیون‌داران محاسبه کرایه حمل بار بر اساس تن بر کیلومتر است.
وی در خصوص روش جدید محاسبه کرایه بر اساس تن بر کیلومتر توضیح داد که در این روش از صفر تا 100 حمل بار سیستمی خواهد بود. به عبارت دیگر زمانی که بارنامه برای بارگیری صادر می‌شود،‌ مبداء، مقصد، نوع بارگیری، نوع محموله و... مشخص و به صورت اتوماتیک قیمت کرایه تعیین خواهد شد.
وی با یادآوری این‌که در جلسه 5 خردادماه امسال با وزیر راه و شهرسازی تاکید کردیم روش تن بر کیلومتر نه فقط به صورت فرمالیته و ابلاغی به شرکت ها بلکه باید به شرط داشتن برنامه جامع و عملی اجرا شود، افزود: کامیون داران دو مشکل عمده با شرکت‌ها دارند؛ یکی این‌که شرکت ها به نمایندگی از صاحب بار و راننده خودشان می‌برند و می‌دوزند، دوم آن‌که هر جا زورشان برسد بارفروشی می‌کنند.
یکی از کامیون داران در خصوص بارفروشی شرکت ها توضیح داد که از آنجا که کمیسیون حمل بار برای شرکت‌ها 10 درصد است، آن ها برای کسب سود بیشتر اقدام به بارفروشی می کنند به این ترتیب که مثلا به راننده‌ای می‌گویند فلان بار دو میلیون کرایه حمل دارد،‌یک میلیون برای ما و یک میلیون هم برای شما. از یک میلیون تومان راننده هم 10 درصد دیگر کمیسیون می گیرند
موسوی با بیان این‌که برای حل این معضل پیشنهاداتی به وزرات راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای ارائه شده است،‌ گفت: راهکار حل این معضل متناسب شدن عرضه و تقاضاست. با تعیین کرایه حمل بر اساس تن بر کیلومتر قطعا کرایه‌ها افزایش می‌یابد، در این‌صورت شرکت‌های متخلف یک چهارم کرایه را به رانندگان می‌دهند و لازم است مسئولان برای عرضه و تقاضا فکر کنند.
وی ادامه داد:‌به مسئولان پیشنهاد داده‌ایم که یک راننده بر اساس ساعت کار و مدت سفر فعالیت کند که البته تاکنون هیچکدام از این پیشنهادات را اجرا نکرده‌اند. به عنوان مثال کامیون‌داری که از شیراز به تهران بار حمل می‌کند تا 48 یا 72 ساعت نتواند بارنامه بگیرد. یا این‌که بر اساس 9 ساعت کار فعالیت کنند. به این ترتیب اگر پلیس راه نیز اقدامات لازم را انجام دهد بخش زیادی از تصادفات جاده‌ای از بین خواهد رفت.
موسوی با یادآوری این‌که در حال حاضر حدود 30 درصد ناوگان بار در کشور مازاد داریم، گفت: با تناسب عرضه و تقاضا، جلوگیری از صدور 48 تا 72 ساعته بارنامه و فعالیت بر اساس ساعت کار به این تعداد ناوگان نیز بار می‌رسد. در این صورت هم سلامتی جان رانندگان حفظ می‌شود و هم ایمنی بار.
وی در پایان توضیح داد که حمل و نقل بار در سراسر کشور عادی و اعتراضات کامیون داران به پایان رسیده است. از جمله دلایلی که سبب شد بود کامیون داران دست به اعتراض بزنند و در دو مرحله حمل‌ونقل بار کشور دچار مشکلاتی شود بی توجهی یکی از مقامات عالی وزارت راه و شهرسازی به خواسته‌های رانندگان بود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/23
30 درصد ناوگان باربری اضافه ست؟ این یعنی اگه همه اینها بخوان نون بخورن باید کرایه بار 30 درصد بیشتر بشه. مثل این میمونه که کار کمه تعداد متقاضی کارگر شدن هم زیاده. بیایم تعداد کارگرهای مملکت رو دو برابر کنیم اما همون قدر کار قبل رو انجام بدن به همشون هم همون حقوق قبل رو بدیم.خوب چرا آخه؟ کار و کارگر باید متناسب هم باشند. الکی جهان سوم نیستیم هاااا!!!!
1397/7/23
سلام
من شرکت تولیدی دارم و مشکل کامیونداران را خیلی راحت برای شما بیان می کنم
متاسفانه درصدی از رانندگان خودروهای سنگین به مواد مخدر اعتیاد دارند که متاسفانه کم هم نیستند و همین اعتیاد بر این مواد سبب می شود که حاضر باشند برای تامین خرج اعتیاد خود حتی با قیمتهای بسیار کمتر از قیمت واقعی بار را جابجا نمایند به عنوان مثال هزینه جابه جایی که یک بار از یک شهر به شهر دیگر حقیقتا حدود یک میلیون تومان است اما راننده که درگیر اعتیاد است برای گرفتن بار و رسیدن به پول که خرج اعتیادش را تامین کند حاضر است با ۵۵۰ هزار تومان هم بار را جابجا کند
به همین راحتی!