موضوعات داغ

نابودی قطعه سازان در پی افزایش نرخ ارز؛ چرخ صنعت قفل می شود

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن سازی اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی صنعت قطعه سازی تامین ارز خریدهای ثبت سفارش شده گذشته است که شرکت ها به واسطه اعتباری که داشتند صورت نسیه خرید کرده و اکنون به دلیل افرایش نرخ ارز قادر به پرداخت هزینه کالای خریداری شده نیستند و آن ها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. به وزارت صنعت نیز پیشنهاد شده تا این دسته از شرکت ها هزینه قطعه خریداری شده را با ارز زمان گشایش پرداخت کنند. وی ادامه داد: مشکل دیگری که در صنعت قطعه سازی با آن مواجه هستیم این است که فقط شرکت هایی که سابقه قبلی در این حوزه دارند به آن ها ارز و مواد اولیه اختصاص داده می‌شود و در صورت نداشتن سابقه قبلی به آن ها ارز و مواد اولیه اختصاص نمی‌یابد و برای رفع این مشکل پیشنهاد داده ایم تا انجمن ها و تشکل های خصوصی برای رفع این مشکل ورود کنند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، رئیس انجمن صنایع همگن سازی در ادامه افزود: در گذشته نیز برخی شرکت های بازرگانی مواد اولیه و قطعات را وارد می‌کردند اما دیگر به این شرکت ها ارز داده نمی‌شود و برای تولیدکننده نیز تامین این مواد به صرفه نیست.
نجفی منش با بیان تمهیدات مثبت برای تخصیص ارز تصریح کرد: قرار است به جای تخصیص ارز به وزارتخانه ها این ارز در اختیار استان ها قرار بگیرد که گام مثبتی است اما هنوز اجرایی نشده است. وی با بیان مشکلات تامین مواد اولیه تاکید کرد: حتی اگر ارز مورد نیاز تخصیص یابد ما در تامین آن با مشکل مواجه هستیم. مشکل تامین مواد اولیه قطعه سازان در داخل و خارج برطرف نشده و تولیدکنندگان داخلی در قبال فروش مواد اولیه خود توقع پرداخت نقدی دارند و این در شرایطی است که قطعه ساز فروش نقدی ندارد که توان خرید نقدی داشته باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد