موضوعات داغ

معرفی سیستم فوق هوشمندانه پورشه برای کاهش تاخیر توربو (TURBO LAG)

عکس مطلب اول
پورشه در مدل های 911 کررا و 718 کیمن و باکستر از توربوشارژر استفاده کرد اما قصد نداشت این خودروها را از واکنش بسیار سریع پدال گاز موتورهای تنفس طبیعی پورشه محروم کند. راه حلی که پورشه برای حل این مشکل پیدا کرد سیستم Dynamic Boost نامیده می شود که یک سیستم بسیار هوشمندانه برای کاهش تاخیر توربو است. این سیستم برخلاف سیستم های رایج برای رفع تاخیر (لگ) توربو، برای تداوم چرخش توربین توربوها سوخت اضافی داخل موتور تزریق نمی کند.
در حالت عادی وقتی پای خود را از روی پدال گاز بر می دارید، پاشش انژکتورها قطع می شود و دریچه گاز بسته می شود. توربین توربوشارژر توسط گازهای خروجی از اگزوز به گردش در می آید و وقتی سرعت جریان هوای خروجی از اگزوز کاهش یابد سرعت چرخش توربین توربوشارژر نیز کاهش می یابد. وقتی مجددا پای خود را روی پدال گاز می گذارید و دور موتور دوباره افزایش می یابد، مدت زمان معینی طول می کشد تا فشار گازهای خروجی از اگزوز به حد کافی برسد تا بتواند سرعت چرخش توربین توربوشارژر را به حد ایده آل برساند. به این تاخیر زمانی توربو لگ می گویند.
در مدل هایی از پورشه که مجهز به سیستم Dynamic Boost هستند با رها کردن پدال گاز پاشش سوخت به داخل سیلندرها قطع می شود اما دریچه گاز کامل بسته نمی شود و مقداری باز می ماند که باعث می شود هوای بیشتری از درون موتور عبور کند و هوای خروجی از اگزوز همچنان جریان داشته باشد تا حتی هنگامی که پدال گاز رها شده باشد چرخش توربین توربوها ادامه داشته باشد. با سیستم Dynamic Boost لگ توربو به کلی از بین نمی رود اما مدت زمان مورد نیاز برای بالا بردن سرعت چرخش توربین توربوشارژر به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
باز ماندن جزئی دریچه گاز هنگام رها کردن پدال گاز (هنگام قل خوردن یا ترمز کردن) باعث تغییر رفتار خودرو خواهد شد و سیستم Dynamic Boost باعث می شود اثر ترمز موتور کاهش یابد. البته این موضوع هنگام رانندگی عادی احساس نمی شود و هنگام رانندگی بسیار تهاجمی در پیست نیز برای کاهش سرعت خودرو از پدال ترمز استفاده می کنند و به ترمز موتور نیازی نیست. این سیستم ضد لگ توربو همیشه فعال است اما هنگامی که پورشه در حالت اسپرت یا اسپرت پلاس باشد بسیار شدیدتر عمل می کند.
هوشمندانه ترین ویژگی این سیستم این است که نیازی به قطعه فنی اضافی یا پاشش سوخت اضافی داخل موتور ندارد و کل عملکرد آن توسط ECU کنترل می شود. سیستم Dynamic Boost یک راه حل بسیار هوشمندانه برای یک مشکل بزرگ در خودروهای اسپرتی مانند پورشه 718 و 911 است.

پورشه 911 توربو S

پورشه 911 توربو S


کابین پورشه 911 توربو S

کابین پورشه 911 توربو S

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد