موضوعات داغ

با قطع تولید رنو ساندرو در ایران؛ سرنوشت خریداران چه می شود؟

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
روز گذشته یکی از مسئولان صنعت خودروسازی کشور از قطع تولید رنو ساندرو در ایران به دلیل کمبود قطعات منفصله (CKD) برای ادامه مونتاژ این محصول خبر داد. در همین رابطه اخیرا نیز نامه با امضای مدیر خرید قطعات رنو پارس منتشر شده که مضمون آن بروز مشکل در زنجیره تامین قطعات رنو در پی اجرای تحریم های آمریکاست. بنابراین با این اوصاف توقف تولید رنو ساندرو در شرایط فعلی قطعی به نظر می رسد. اما پرسش مهم این است که در این شرایط سرنوشت هزاران خریدار رنو ساندرو که ماه هاست منتظر تحویل خودروهای خود هستند چه خواهد شد؟
پیگیری های ما نشان می دهد که تحویل خودروهای وعده داده شده برای آذر ماه 97 (ثبت نام مربوط به اواخر سال 96) احتمالا تا حوالی خرداد ماه سال 98 به تعویق افتاده است که حکایت از تاخیری 9 ماهه در تحویل این خودروها به مشتریان دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه این خودروها با قیمت های غیر قطعی به فروش رسیده اند. افزایش قیمت در زمان تحویل نیز روی خواهد داد و مشتریان بعد از 1.5 سال انتظار با افزایش قیمت کلانی مواجه خواهند شد. هرچند ممکن است بخشی از این افزایش قیمت با سود ناشی از تاخیر در تحویل خودروها جبران شود اما در نهایت این یک واقعیت است که مشتریان در شرایط فعلی دچار تشویش و نگرانی شده اند.
از طرف دیگر ایران خودرو حدود دوماه قبل از توقف تولید نسخه اتومات تندر 90 خبر داد و از مشتریان این خودرو خواست تا به جای تندر، دانگ فنگ اچ 30 را تحویل بگیرند. مشابه این شرایط برای خریداران ساندرو از پارس خودرو نیز محتمل به نظر می رسد و هیچ بعید نیست که پس از به پایان رسیدن قطعات CKD شاهد تحویل برلیانس به جای رنو ساندرو باشیم. مسئله مهم در این خصوص آنکه مشخص نیست که آیا پیش فروش پارس خودرو طی سال گذشته مطابق با تعداد موجود قطعات CKD انجام شده است یا این خودروساز با خوشبینی، بیش از ظرفیت خود پیش فروش این محصول را انجام داده است؟
مسئله بعدی به قیمت رنو ساندرو در بازار پس از قطع تولید این خودرو مربوط خواهد بود. در واقع با مروری بر گذشته می توان شرایط مشابهی را در خصوص قطع تولید پژو 207 اتوماتیک در دور قبلی تحریم ها مشاهده کرد. در آن زمان قیمت پژو 207 در بازار به شدت بالا رفت و به نوعی این خودرو دچار حباب قیمتی شد. در خصوص بسیاری از خودروهای وارداتی محبوب نیز شاهد وقوع چنین روندی هستیم. بنابراین هیچ بعید نیست که قیمت رنو ساندرو نیز دچار حباب شده و پس از قطع تولید به شکل محسوسی افزایش یابد، به خصوص که از حیث دوام و کیفیت کمتر محصول مونتاژی دیگری یارای برابری با این خودرو را دارد.
در نهایت آخرین مسئله به تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش در بلند مدت مربوط می شود که البته به لطف اشتراک تقریبا تمامی قطعات فنی با تندر 90 و اشراف وسیع مکانیک ها به این خودرو به نظر نمی رسد مشکل چندانی در زمینه تعمیر و نگهداری از ساندرو وجود داشته باشد. در خصوص تامین قطعات نیز به لطف وجود سایت وسیع تولیدی رنو در ترکیه، درست مانند رنو مگان، قطعات یدکی ساندرو نیز به کشور وارد خواهد شد و بازهم مشکل چندانی گریبان مالکین را نخواهد گرفت. هرچند باید منتظر و ماند و دید که شرایط کلی اقتصادی و سیاسی به چه نحوی پیش می رود و آیا شرایط نسبت به اوضاع چند ماه اخیر تسهیل خواهد شد یا خیر؟

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/8
سلام این قطعات CKD چیه مگه که از ترکیه هم نمینونن بیارن
1397/8/8
ماشینی که قطعاتش گیر نیاد رو باید شوت کرد تو سطل زباله.وسلام
1397/8/8
هرجای دنیا اگر بودیم ، نه تنها اجازه افزایش قیمت نمیدادن بلکه دولت دهن خودرو ساز رو بخاطر رعایت نکردن مفاد قرارداد سرویس میکرد.
فقط ایرانه که بعد از ۲ سال شاید اگر خدا بخواد خودرو رو دو برابر قیمت به مشتری قالب میکنن تا بفهمه حمایت از کالای ایرانی چه مزه ای داره.
1397/8/8
ساندرو ضرر کرد،برلیانس نمیخواد.
1397/8/9
بنده فروردین امسال اقدام به خرید رنو ساندرو اتوماتیک با موعد اذر کردم ! در زمان ثبت نام بنده برلیانس با ۲۵ میلیون تومن وام در دسترس بود با پیش پرداخت ۲۲ میلیون تومن ، تحویل خرداد و تیر !
حالا بعد از ۶ ماه پارس خودرو می خواد خودرو برلیانس با قیمت روز به ما بندازه !
فقط جهت روشن شدن میگم بنده فقط خودرو رو تعویض می کنم که قیمت جایگزین قیمت قدیم باشه در غیر اینصورت بنده فقط ساندرو مندرج در قرارداد رو تحویل خواهم گرفت !
چرا من باید همه تاوان و ضرر رو بدم و خودروساز به ریش من بخنده ؟
خودروبانک تورو خدا این نظرو تایید کن هر دفعه کامنت میزاریم نادیده میگیری !
1397/8/10
هیچ کاری نمی تونی بکنی دوست عزیز همون بریلیان را بدون اذیت کردن خود و به قیمت روز بگیر. مافیای خودروی ایران وزیر عوض می کنه بنده خدا!
1397/8/9
انگار که بری مغازه بگی بسکویت میخوام، اونم بگه بسکویت نداریم بجاش بیا ماست ببر ...!!!
1397/8/9
آذر تا خرداد که میشه ۶ ماه پس تاخیر ۹ ماهه چیه دیگه !
1397/8/10
6ماه نوشته میشود اما 9ماه خوانده میشود
1397/8/11
مگه ما خودمون نمیتونستیم خودرو بی کیفیت چینی بخریم؟کجای دنیا باخریداران اینگونه برخوردمیشود؟بنده باید تیرماه خودروتحویل میگرفتم که مشکلات تحریم شروع نشده بود،پس خودروسازتخلف کرده وگناه را به زمین برجام می اندازد!متاسفانه هیچکس نیست به داد این مردم بدبخت( که با مشکلات فراوان پول تقدیمشان کردند )برسد،متاسفیم برای مسئولینی که فقط به فکرمردم نیستند.
1397/8/11
تمام کسایی که ساندرو خریدن به امید کسب سود مفت و دلالی بودن. غافل از اینکه لگن سازهای وطنی بسیار زیرک تر از این حرفان. خخخخخخ.
1397/8/17
اون دنیا برای این اظهار نظر نابخردانه باید جواب پس بدی ..... همون حرفهای مزخرفی که بعضی از همین مافیای قدرت خودرو میزنند میزنی برادر .... شما از کجا می‌دونی به امیدی بعضی از دوستان برای این خودرو و یا یک خودروی دیگر اقدام نکردن؟؟؟ چرا گور خودتو میسوزونی؟؟؟ توبه کن....