موضوعات داغ

خداحافظی غیر رسمی‌ رنو از بازار ایران؛ وقتی کیفیت خاطره می شود

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
طی روزهای گذشته در حالی که در حدود 85 روز از آغاز تحریم های آمریکا علیه خودروسازی کشورمان می گذشت، رنو طی نامه ای رسما پایان همکاری خود را با ایران را اعلام کرد.
باتوجه به اعلام خروج رسمی رنو، خط تولید محصولاتی همچون خانواده تند 90 و ساندرو متوقف خواهد شد که البته بنا به گفته فعالان صنعت قطعه سازی در صورتی که قطعات این خودروها در کشورمان داخلی سازی شود می توان خط تولید آن ها را همچنان سرپا نگه داشت. در حال حاضر حدود 60 درصد قطعات تندر 90 و ساندرو داخلی سازی شده اند که برای 40 درصد باقی مانده نیز فراخوان منتشر شده تا امکان سنجی شود قطعه سازان داخلی تا چه میزان برنامه و توان تولید قطعات مذکور را دارند. با توجه به اینکه تعدادی از خودروسازان داخلی نیز اعلام آمادگی کرده اند بنابراین کار داخلی‌سازی این محصولات (در مرحله مقدماتی) به نوعی آغاز شده است. از مهم‌ترین قطعات محصولات رنو که هنوز داخلی‌سازی نشده‌اند، می‌توان به قطعات موتوری و ECU اشاره کرد.
از جمله چالش های قطعه سازان در این مسیر می توان به اخذ مجوزهای لازم از رنو و عبور از سد این شرکت خودروسازای فرانسوی اشاره کرد. باید دقت کرد که هرچند داخلی سازی مابقی قطعات رنو می تواند خط تولید خودروهایی مثل خانواده تندر ۹۰ و ساندرو سرپا نگه دارد اما این داخلی سازی به مجوز شرکت مادر نیاز دارد در غیر این صورت رنو میتواند با شکایت کردن تبعات حقوقی و مالی سنگینی به خودروسازی کشور وارد کند. البته شنیده هایی نیز به گوش می رسد که رنو به صورت غیر رسمی این اجازه را صادر کرده است. ممکن است رنو از بیم تحریم های آمریکا به صورت رسمی موافقت خود را اعلام نکند و خودروسازان داخلی تنها موافقت شفاهی دریافت کنند که در این صورت باید توجه داشت که ممکن است در آینده مشکلاتی دامن گیر صنعت خودرویی کشور شود.
البته هنوز در مورد این ادعا که رنو اجازه داخلی سازی قطعات خود را صادر کرده شبهات زیادی وجود دارد.
به علاوه خودروسازان داخلی نیز باید اعلام رضایت خود را برای استفاده از قطعات داخلی سازی شده اعلام کنند در غیر این صورت تمامی اقدامات مربوطه بی فایده خواهد بود. ممکن است ایران خودرو و سایپا (شرکت مونتاژ کننده پارس خودرو) که محصولات تندر 90 و ساندرو را تولید می کنند تصمیم داشته باشند خط تولید خود را خاموش کرده و دیگر این محصولات را راهی بازار نکنند.
به علاوه هنوز مشخص نیست که این خودروسازان به قطعه سازان داخلی اعتماد دارند یا خیر.
البته بنا به گفته مازیار بیگلو قطعه سازان ایرانی به دلیل عدم تامین قطعات CKD امکان تامین سایر قطعات رنو را در داخل کشور ندارند.
باید توجه کرد که دو چالش بزرگ یعنی «تامین مواد اولیه» و «حفظ کیفیت محصولات رنو» نیز مسائل دیگری هستند که نمی توان به راحتی از آن ها گذشت. تامین مواد اولیه با توجه به تحریم های جدید امریکا چالش چندان آسانی به نظر نمی رسد و به علاوه قطعه سازان داخلی نیز به تجربه ثابت کرده اند که در حفظ کیفیت قطعات موفق نیستند. به عبارت دیگر در بحث کیفی، حفظ کیفیت محصولات رنو پس از داخلی‌سازی، یک ابهام و علامت سوال بزرگ به‌شمار می‌رود.
رنو در مورد حفظ کیفیت محصولات خود بسیار سختگیر است و قطعه سازان مدعی اند حفظ بازار ایران می تواند این کمپانی فرانسوی را مجاب کند که مجوز داخلی سازی ۱۰۰ درصدی را صادر کند.
به طور کلی داخلی سازی دیگر قطعات باقی مانده تندر ۹۰ و ساندرو پروسه بسیار سختی به شمار می رود و اگر تمامی قطعه سازان بزرگ داخلی در آن مشارکت نکنند احتمال توفیق آن بسیار کم خواهد بود.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/11
انچنان خودروی شاخی هم نبود که حالا برای رفتنش مرثیه بگذارید! اولا این خودرو
سالهاست که در بازار جهانی فیس لیفت شده و خودرویی ارزان در سطح جهان اما
در کشور ما به اندازه خودروهای تویوتا بابت ان باید پول بدهی!!
1397/8/11
والا خدا شاهده !
1397/8/11
خداروشکر از دست این خودروهای زشت راحت شدیم
1397/8/12
قسمت جالب اینکه احتمالا چند سال دیگه یه نسخه فیس لیفت (اگه درست نوشته باشم ،گیر ندید) میاد تو بازار
اونوقت دوباره رنو به ایران برمیگرده ولی بازم با همین قیافه😐😐😂😂
1397/8/11
رنو از جمله خودروسازهایی بود که خیلی میخواست تو ایران سرمایه گذاری کنه و حتی میخواست سهام پارس خودرو رو بخره که خودش مستقیم تولید کنه ولی این آقایون کشورمون با طاقچه بالا گذاشتن و چیزهای دیگه سد راه رنو شدن و با برگشت دوباره تحریم ها رنو فهمید که دیگه ایران جای تولید خودرو نیست بلکه جای تولید فرغون به قیمت فضایی هستش ...!!
به امید رفتن همه برندهای خودروسازی جهان از ایران مخصوصا چینی ها و ورشکست شدن لگن سازهای وطنی و از همه مهمتر باز شدن دوباره واردات خودرو و رقابت واقعی داخل بازار...)))
1397/8/11
*که البته بنا به گفته فعالان صنعت قطعه سازی در صورتی که قطعات این خودروها در کشورمان داخلی سازی شود می توان خط تولید آن ها را همچنان سرپا نگه داشت.* ننگ بر شما باد که هنوز دنبال تولید ماشین های از رده خارج هستید ! هنوز دنبال دست کردن تو ته مونده بشقاب خودروساز های دیگه هستید ! من نمیدونم باید چی بشه تا شما یاد بگیرید خودتون مثل آدم ماشین بسازید !؟ باید دیگه چجوری به شما درس عبرت داد تا این حلبی سازی رو درست کنید !!!؟؟؟
بعدشم کدوم کیفیت !؟ این ماشین همینجوریش مثل پراید میمونه اونم با قیمت 120 میلیون !!!!!! اونوقت میخوان کیفیتشو حفظ کنند !!!!؟؟؟؟ جک سال !!!
1397/8/11
آخیش خداروشکر از دست این ارابه های زشت و زمخت و بی امکانات راحت شدیم! بهتر رنوی زشت بره که حالم بد میشه هر وقت میبینم. کج سلیقگی تا چه حد؟!