موضوعات داغ

ضرر 34 هزار میلیارد تومانی؛ هزینه دستور تثبیت قیمت خودرو

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
در حالی مقامات و مسئولین دولتی تاکید بر تثبیت قیمت خودروها دارند که فعالان صنعت خودروسازی و قطعه سازی تنها راه نجات این صنعت را افزایش قیمت تمام شده خودروها می دانند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو برای نخستین‌بار با ذکر آمار، اعداد و ارقام دقیق ثابت کرد قیمت تمام‎شده تولید در بخش‌های مختلف صنعت چندبرابر افزایش یافته است و ثابت ماندن قیمت خودرو منجر به نابودی کل این صنعت خواهد شد.
به گفته مازیار بیگلو عمده ترین دلیل افزایش قیمت خودروها را می توان در افزایش قیمت دلار جست و جو کرد. مواد اولیه ای مثل آهن، مس و محصولات پتروشیمی در حال حاضر نه با دلار 4200 تومانی که با دلار نیمایی 8 هزار تومانی خریداری می شوند که با این اوصاف می توان با یک محاسبه ساده ریاضی افزایش 134 درصدی قیمت فولاد، 210درصدی قراضه (مواداولیه ریخته‌گری)، 110درصدی مس و ... را بدست آورد. به طور میانگین قیمت مواد اولیه خودرو در شهریورماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود 147 درصد افزایش را تجربه کرده است. بر اساس محاسبات صورت گرفته مواد اولیه داخلی و خارجی به ترتیب 94 و 56 درصد افزایش قیمت داشته اند. این محاسبات تنها مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه است و دیگر افزایش دیگر هزینه ها درنظر گرفته نشد است.
به عنوان نمونه برای خودروی داخلی که 30 میلیون تومان قیمت داره 75 درصد مواد اولیه از داخلی تامین می شه که یعنی حدودا 22.5 میلیون تومان هزینه آن متعلق به قطعه سازان است در صورتی که برای چنین خودرویی قطعه سازان در حدود 56 میلیون تومان هزینه صرف می کنند که این یعنی حدودا 34 میلیون تومان ضرر. که قطعا این میزان ضرر برای تولید هر خودرو می تواند صنعت خودروسازی کشور را در کمتر از یکسال به کلی نابود کند.
به عنوان نمونه در صورتی که در سال 1 میلیون خودرو تولید شود یعنی 34 هزار میلیارد تومان ضرر به صنایع خودروسازی و قطعه سازی وارد می شود.
به احتمال قوی دولت نگران تاثیر اجتماعی افزایش احتمالی قیمت خودروهاست. هرچند خودرویی مثل پراید در کارخانه با قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان عرضه می شود اما بازار آزاد هوشمندانه عمل کرده و این خودرو با بهایی نزدیک به 34 میلیون تومان به دست مشتری می رسد که این اختلاف قیمت به جیب دلالان واریز می شود.
تاکید اصلی فعالان صنعت خودرو این است که اجازه داده شود خودروسازان و قطعه‌سازان بتوانند برمبنای قیمت کشف‌شده در بازار حرکت کنند و قیمت‌گذاری نهایی محصول را 5درصد پایین‌تر از قیمت بازار انجام دهند.
حتی اگر قیمت خودروها افزایش پیدا نکند و این موضوع نارضایتی احتمالی مردم را به دنبال نداشته باشد اما قطعا تعطیلی واحدهای قطعه سازی و از بین رفتن هزاران فرصت شغلی نارضایتی عمومی را به دنبال خواهد داشت.
کاملا قابل پیش بینی است که با افزایش قیمت خودرو نارضایتی مردم نیز افزایش یابد، اما همچون دیگر محصولات مردم نیز ناچار اند که برای سرپا نگه داشته شدن صنعت خودروسازی کشور این افزایش قیمت را بپذیرند. باید انتخاب کنیم یا صنعت خودرو و قطعه‌سازی طی ماه‌های آینده نابود شود یا باید تصمیم بگیریم خودروسازی و قطعه‌سازی فعال، پویا و رقابت‌پذیر با تیراژ پایین‌تر داشته باشیم. این اتفاق در کشورهای دیگر نیز افتاده، لازم نیست چرخ را از اول اختراع کنیم و کافی است الگوبرداری کنیم.




نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/16
بعضی وقتها توی اخبار رسانه ها، خبرهایی پخش میکنن که: فلانی یا فلان کارگاه با امکانات زپرتی چیزی اختراع کرده یا ساخته که از نمونه خارجیش هم بهتره و هم خیلی ارزونتر...
درمورد خودرو سازیتون غیر از اینه که به همون خودروهای تکنولوژی 30 سال پیش فاتحه خوندید؟
من دیگه نمیدونم چی بگم به اینا...
سمند رو قبل از تست توی انگلستان فقط 500 پوند قیمت گذاشتند. بعد از تست... جواب تلفنهاشونو ندادید...
چرا امثال شماها جایگاهی دارید که نباید داشته باشید؟
یکی جواب بده...
1397/8/16
بهتر.....تو این چهل سالی که خودروسازا به مردم ضرر وارد کردن حالا یبار برای همیشه تعطیل شن.
1397/8/16
بااین وضعیت و آشغال هایی که تولید میشن به نظرم نابود بشن خیلی بهتره
1397/8/16
صنعتی انحصاری با حمایت 6 دانگ 30 ساله که نتونسته محصولی رو بده که بتونه رضایت مشتری رو جلب کنه
مردم زمانی راضی به حمایت از این صنعت میشن که محصول و خدمات پس از فروش مناسب دریافت کنن
ولی زمانی که خون من و امثال من تو شیشه بشه خودرو 30 سال قبل با قیمت 10 برابر حالا تو پاچه من بره و مدیران خودرو سازی پاداش میلیاردی آخر سال بگیرن به نظرم درب این .... تخته بشه بهتره
1397/8/16
ای کاش اینقدر که به فکر گران کردن خودرو بودید کمی هم به کیفیت
خودرو فکر می کردید!خیر سرتون در عصر خودروهای هایبرید و برقی
هنوز به مردم پراید و سمند و پارس و...بی کیفیت و ناایمن می فروشید!!
1397/8/16
شماکه میگیدقیمت خودروبایدآزادبشه
مامردم هم خیلی وقته که میگیم قیمت خودروآزادبشه درصورتیکه واردات خودروهم آزادبشه این طورهمه برنده هستند صنعت هم اگه بخوادیانخوادمجبورمیشه تکنولوژی روزبیاره پیاده کنه که فروش داشته باشه
1397/8/16
الان خودرو ساز های وطنی خودرویی رو که تو فروردین و اردیبهشت قبل از بروز گرانی دلار پیش فروش کرده و 50درصد ارزش خودرو را در اون تاریخ رو همزمان با ثبت نام از مشتری دریافت کرده اند ، طبق قرارداد باید مرداد یا شهریور ماه به مشتری خودرو تحویل میداد هنوز تحویل نداده اند و منتظر اعلام افزایش قیمتند....حالا در صورت افزایش قیمت مشتری بدبخت با توجه به قراداد ترکمن چای که خودرو ساز باهاش بسته، باید این خودرو رو دوبرابر قیمت بازار در زمان ثبت نام یعنی فروردین ماه و اردیبهشت 97 از خودرو ساز ملی خریداری کنه...یعنی اگر در اردیبهشت ماه 97 رفته بود پول نزول از نزول خور گرفته بود و خودروی مورد نیازش رو از بازار آزاد خرید کرده بود خیلی خیلی بیشتر به نفعش بود تا اینکه بروود از خودروساز وطنی خودرو پیش خرید کنه...!!!!
1397/8/16
هر روز دارید از افزایش قیمت صحبت میکنید اینجا!
هر روز به فکر حلب ساز ها هستید!
میخواید به مردم تلقین کنید که چندبرابر شدن قیمت کاملا طبیعی هست و نباید مخالف باشیم بلکه باید خوشحال هم باشیم که دلال حذف میشه(زهی خیال باطل) !!!
فقط یه سوال...
الان که میگید قیمت کمه یعنی خودروساز چیزی برای عرضه گذاشته که دارای قیمت کم هست!!! درحالی که هیچ فروشی با قیمت های مصوب انجام نشده!!!!!!!!! و همه به قیمت روز هست!!!! پس دقیقا از کدوم قیمت مصوب صحبت میکنید وقتی هیچ فروش قطعی وجود نداره و احتکار کردن تا دوبرابر شد بفروشن؟؟؟؟؟؟
1397/8/16
این صنعت رو اصلا نمیشه اسمشو گذاشت خودرو سازی، بلکه مونتاژکاری اونم از نوع منسوخ و با تنولوژی 30-40 سال پیشه که با توجه به ایمنی پایین تولیداتش، بیشتر جان مردم رو به خطر انداخته.
پس هرچه زودتر متوقف بشه، به نفع عامه مردم است و با جایگزین کردن تکنولوژی و یا واردات میشه هم مصرف سوخت کمتری و هم هوای پاک تری داشت و هم مطمئنن ملت راضی تر خواهند بود.
به امید روزای خوب
1397/8/16
آقایان ما هم قبول کردیم که شما ضرر میکنید و خدا شاهده راضی به ضرر شما نیستیم. تو را به خدا درب خودرو سازی رو ببندید تا مردم بیش از این زیر دین ضرر شما نباشند.خخخخخخ.
1397/8/17
نميدونم چرا همش سنگ قطعه ساز و خودرو ياز رو به سينه ميزني.امثال شما قيمت رو ميبرن بالا كه به اخداف پستشون برسن.تا كي بايد بهزينملت ظلم بشه.كيفيتتون رو ببرين بالا و اگه هم نميتونين درشو تهته كنيد.مثه بقيه شركتاي ديگه كهبسته شدن.چون اين دولتيه نبايد بسته بشه و ضرر كنه اونم با هزينه ملت ؟؟!!!!
1397/8/17
خودرو بانک این چیه انتشار میدی؟ حتی اگرهم نقل قول بود،شما نباید انتشار بدید"یا باید تصمیم بگیریم خودروسازی و قطعه‌سازی فعال، پویا و رقابت‌پذیر با تیراژ پایین‌تر داشته باشیم. این اتفاق در کشورهای دیگر نیز افتاده، لازم نیست چرخ را از اول اختراع کنیم و کافی است الگوبرداری کنیم." این جمله جز شدت بخشیدن به عصبانیت کار دیگری نمیکند.
نابودی صنعت خودرو که هیچ
امیدوارم از اون ریشه نابود شه! یعنی از صنایع آهن سازی تا خود صنعت خودرو که دیگر قفل بکنن
آخه پراید بشه 34 میلیون، اینا نمیگن بازار آزاد میشه 50 تومن؟
بعد طرح پیش فروشم که بذارن، دست خیلیا ازش دور میمانه اینقدر شلوغ میشه سایتش!
این یعنی مرگ تدریجی . ..
1397/8/17
به فرض محال این لگن سازها ضرر کردند و به فرض محالتر بپذیزیم که این عدد و رقم اعلامی شما هم درست! ایا یکی از این کارشناسان که میان هر از چندگاهی از لگن سازها حمایت می نویسند نیست که بیاد ضرر و زیانی که شرکتهای لگن ساز داخلی به ملت و مملکت و کل دنیا(محیط زیست) وارد می کنند را محاسبه کند و یک قیاس هزینه و فایده صورت گیرد و تصمیم نهایی را یک مرد در حاکمیت بگیرد. هزینه ای که فوت یا معلولیت هر فرد به جامعه تحمیل می کند(اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی) و اگر خودرو امن بود می توانست زنده یا سلامت باشد. میزان مصرف سوخت و اسیبهای جبران ناپذیر محیط زیست و باز در نتیجه ان سلامن و زندگی ملت و ....
به نظرم به جای این همه حرف مفت که کارشناسان مزدور این شرکتها می زنند. باید کاملا علمی و مستدل تصمیم گرفته شود حضور و فعالیت اینها به نفع است یا تعطیلی انها. البته می دانم منافع یک عده غیر ممکنه در این زمینه فردی اجازه تحقیق و مطالعه را اخذ کند.
1397/8/17
گرون کنید بسه دیگِ اگ وژدان دارید اینقدر با اعصاب و روان مردم بازی نکنید بسه دیگِ . قیمت خودرو بی کیفیت و از رده خارج شده ی جهانی رو بعد از چن دهه حمایت دولت و ب وجود آوردن بازار بی رقیب و انحصاری واستون هرچقدر دوس داری گرون کنید اصلا برسونیدش ب حاشیه ی بازار . همون بازاری ک خودتون با عدم تزریق خودرو ب بازار و سیاست مداری و کاهش تولید ب وجودش آوردید . بدبخت مردمی ک ب خاطرِ گرونیه بازار واسِ داشتن خودرو ب شما خودروسازها پناه آوردن و ماشین ثبت نام کردن . پیشاپیش موفقیت شما رو در گرون کردن خودرو ( بی کیفیت و فاقد ایمنی و رفاه ) و رسوندن قیمت کارخونه ب بازار رو تبریک میگم