موضوعات داغ

معضل تامین قطعات یدکی در شرایط تحریم؛ کدام خودروها با کمبود قطعه مواجه می شوند؟

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
با قطع تولید محصولات رنو در ایران، زنگ خطر برای رانندگان به صدا در آمده است. حالا دیگر دامنه تحریم ها تنها شامل خودروهای وارداتی نمی شود و محصولات تولید داخل و مونتاژی خودروسازان فرانسوی، کره ای و یا حتی چینی نیز ممکن است با کمبود قطعات ناشی از تعلیق همکاری طرفین خارجی با ایرانی دچار شوند. در این شرایط اما این پرسش مطرح می شود که ریسک خرید چه خودرویی از نظر تامین قطعات یدکی در بلند مدت کمتر از سایرین است؟
پاسخ مسلما تولیدات قدیمی و داخلی است. اما فارغ از خودروهایی امثال پراید و پژو و ...به نظر می رسد که هنوز شانس تامین قطعه برای محصولات رنو از طریق ترکیه وجود دارد. هرچند باید در این زمینه منتظر ماند و دید که روابط اقتصادی و سیاسی اجازه تبادلات مالی بین دو کشور را می دهد یا خیر؟
در خصوص خودروهای چینی طی چند سال گذشته همواره بازرگانان سنتی بازار قطعات یدکی در این زمینه فعال بوده اند. برای مثال پس از توقف فعالیت جیلیران شاهد تامین قطعات ضروری این خودروها (هرچند با وجود کمبودهایی) توسط بازرگانان متفرقه و غیر شرکتی بوده ایم. هم اکنون نیز بسیاری از قطعات خودروهای برلیانس یا فاو که با محدودیت هایی توسط سایپا یا بهمن موتور عرضه می شوند، در بازار خیابان ملت (چراغ برق) و..موجود است. بنابراین بر روی کاغذ مشکل چندانی در خصوص خودروهای چینی پر تیراژ وجود ندارد اما در خصوص مدل های کم تیراژی که به شکل محدود به بازار عرضه شده اند (برای مثال جیلی GC6) به وجود آمدن کمبود هایی محتمل است.
البته طبیعتا تامین قطعه از چین نیز بستگی به حفظ روابط تجاری و بانکی با این کشور دارد و اگر در شرایط بدبینانه مشکلی در این زمینه به وجود آید، مسلما تامین قطعات خودروهای چینی با سختی بیشتری نسبت به خودروهای رنو، تویوتا یا هیوندای همراه خواهد بود. چرا که این خودروسازان در بازار کشورهای خاورمیانه فعال هستند و تامین قطعات یدکی به شکل زمینی نیز ممکن است، اما در خصوص خودروهای چینی چنین امکانی وجود ندارد.
چنین شرایطی تا حدی در خصوص خودروهای ژاپنی نظیر مزدا یا سوزوکی نیز صادق است اما خریداران محصولات پژو نظیر پژو 2008 یا پژو 508 نیازمند احتیاط بیشتری در خصوص نگهداری از خودرو خود هستند، چرا که فراوانی خودروهای پژو در خاورمیانه نیز نسبت به رنو کمتر است و ممکن است تامین قطعات خاص این دو خودرو در شرایط تحریم چندان آسان نباشد.
در مورد خودروهای وارداتی نظیر مرسدس بنز و ب ام و نیز می توان گفت که از دیرباز زنجیره تامین سنتی و غیر رسمی برای واردات قانونی و غیر قانونی قطعات این دو خودرو در کشور وجود داشته است اما خودروهای وارداتی خاص ممکن است با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. برای مثال تامین قطعات خودروهای آلفارومئو یا ولوو و آئودی طی چند سال گذشته در ایران چندان آسان نبوده است. همین مشکل در خصوص مدل های هوندا نیز وجود دارد. بنابراین صرف مشهور بودن یک برند خودروسازی نمی تواند تضمینی برای وجود قطعات آن در بازار خاورمیانه باشد و در شرایط فعلی زمین گیر شدن بخاطر کمبود قطعات یدکی می تواند به کابوس شبانه هر راننده ای بدل شود.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/16
مردم نگران نباشند!!!!!
1397/8/17
من تامین میکنم،بخريد
1397/8/17
خودروبانک عزیز هر سه برند اروپایی ذکر شده هم آلفارومئو هم ولوو و هم آئودی در امارات و قطر و ترکیه نمایندگی دارند و قطعات اونا هم مثل بنز و بی ام از کشور های همسایه وارد میشه
1397/8/17
هرکی بنز و بی ام دبلیو و آلفا و... داره سریع بفروشه با پولش 500تا پراید بخره...
1397/8/21
با سلام لطفا در مورد تامین قطعات مورهای ای اف سون و موتور تی یو فایو در دوران تحریم مقاله ای بنویسین.سال 91 قطعات این موتورها کم گیر میامد و بشدت گران بود،ایا این مساله دوباره تکرار میشود؟ اگر این احتمال وجود داشته باشد پژو موتور معمولی بگیریم که یکی دو سال بعد دچار مشکل عدم تامین قطعه و گرانی بیش از اندازه نشیم.
1398/2/7
من دوستی دارم در کشور آلمان که پیشنهاد واردات قطعات مرسدس بنز و بی ام وی را به ایران به من داده آیا در حال حاضر این کار به صود است و مشکلی پیش نمی آید ؟