موضوعات داغ

نمودار نوسان قیمت‌ها تحت تاثیر شدید کاهش عرضه قرار گرفت

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
افزایش قیمت دلار در کنار کاهش تیراژ تولید خودروسازان سبب ایجاد فاصله ای قابل توجه بین قیمت کارخانه و بازار خودروهای تولید داخل شده که همین امر هجوم دلالان و سودجویان به بازار خودرو را به دنبال داشته است. دلالانی که نبض بازار را بدست گرفته و قیمت نهایی خودرو ها در بازار آزاد را مشخص می کنند.
در هفته‌ای که گذشت، قیمت برخی خودروهای داخلی پرتقاضا ازجمله پراید 111 و 131، پژو 206 تیپ 2، پژو پارس معمولی، سمند ال‌ایکس و پژو 405 جی‌ال‌ایکس با افزایش 200 هزار تا یک‌میلیون‌تومانی همراه بوده است، ازسوی دیگر برخی خودروها ازجمله تندر90 ایران‌خودرو و پارس‌خودرو نیز کاهش یک‌میلیونی را تجربه کرده‌اند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، به طور کلی کارشناسان پیش بینی می کنند که با توجه به ثبات نسبی ای که این روزها در بازار ارز شاهد آن هستیم اگر خودروسازان تیراژ تولید و متعاقبا میزان عرضه محصولات خود را افزایش دهند روند کاهش قیمت خودروها در بازار آزاد ادامه خواهد یافت. البته در عمل با توجه به مشکلات قطعه سازان و تحریم های رایج این امر چندان میسر نبوده و افزایش عرضه خودرو ازسوی خودروسازان امکان‌پذیر نمی باشد.
افزایش قیمت تعدادی از خودروها مثلا بسترن B30 ازسوی بهمن‌موتور سبب شده که این خودروها در بازار آزاد علاوه بر افزایش قیمت پیشین یک جهش جدید را نیز تجربه کنند. بهمن موتور بهای رسمی این خودرو را در حدود 10 میلیون تومان افزایش داد اما در بازار آزاد خریداران ناچار شدند در حدود 27 میلیون تومان افزایش قیمت را بپذیرند.
به علاوه همانطور که گفته شد کاهش عرضه و افزایش تقاضا نیز بر روی قیمت خودرو ها تاثیر گذار بوده است تعداد از محصولات گروه خودروسازی سایپا ازجمله کوییک و ساینا اتوماتیک که به‌دلیل کسری برخی قطعات امکان تحویل آن‌ها تا اطلاع ثانوی وجود ندارد، به‌دلیل کاهش عرضه به بازار و میزان تقاضا، با افزایش قیمت در بازار همراه شده‌اند، برهمین اساس سایپا کوییک فول‌پلاس 69میلیونی به 72میلیون‌و500هزارتومان و ساینا اتوماتیک از 58 به 61‌میلیون‌تومان رسیده است. حال باید دید در آینده عرضه این محصولات به چه شکل خواهد بود، زیرا رفتار نمودار نوسانات قیمت تاثیر مستقیمی از عرضه آن‌ها می‌گیرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/22
این اوضاع رو خودرو سازها با قطع تزریق خودرو ب بازار بوجود آوردن و تا وقتی ب خاصتشون ک افزایش قیمت خودرو و آزادسازی قیمت هست نرسن وضع همینه . بازار انحصاری خودرو بی کیفیت قیمت زیاد