موضوعات داغ

سرنوشت تلخ خودروسازی؛ قطع تولید خودرو و عرضه بدون ABS و ایربگ

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
اخباری که در طی چند هفته گذشته از حوزه خودرو کشور منتشر شد، تماما حاکی از نا امیدی و مشکلات بزرگ این صنعت بود. بسیاری از محصولاتی که چندین سال در خطوط تولید خودروسازان حضور داشتند، به واسطه عدم توانایی در تامین قطعات مورد نیاز برای مونتاژ، اکنون باید با خطوط تولید شرکت های خودروسازی خداحافظی کنند که از آن جمله می توان به دو خودروی سراتو و برلیانس اشاره کرد که اولی در سایپا و دومی در پارس خودرو به تولید می رسیدند.
تولید و تحویل تجهیزات اولیه ایمنی خودروها، نظیر کیسه هوا و سیستم ترمز ضد قفل نیز با مشکلاتی عمده روبرو شده و حال خودروسازان از سازمان استاندارد می خواهند تا به آنها اجازه دهد محصولات شان را بدون ایربگ و بدون ترمز ABS به مشتریان تحویل دهند. مطابق اخبار منتشر شده، توافقاتی با سازمان استاندارد صورت گرفته تا از این پس خودروها بدون ایربگ تولید شوند و در مرحله بعدی، قرار است ترمز ABS نیز از روی محصولات حذف شود.
مدت ها طول کشید تا با سخت گیری های سازمان استاندارد، خودروسازان ملزم به نصب تجهیزاتی مانند سیستم ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده و سرنشین در خودروها شدند، حداقل تجهیزات ایمنی که سالهاست در محصولات جهانی وجود دارند و حتی در آخرین پایگاه خودروهای نا ایمن یعنی هند، نصب این تجهیزات اخیرا الزامی شده است. از سوی دیگر آیا خودروسازان حاضر می شوند به ازای تحویل یک خودرو که از استانداردهای ایمنی اولیه روز دنیا محروم است، محصولاتی که سالها شاهد آنها بوده ایم را ارزان تر به مشتریان ارایه دهند؟ تامین بسیاری از قطعات پیشرفته خودرو نظیر کامپیوتر خودرو و سنسورها نیز به واسطه افزایش قیمت ارز و مشکلات پیش آمده ناشی از تحریم های خودروسازی، با مشکل مواجه شده است.
با وجود آن که تصویب آزادسازی خودروها بر همگان مشخص بوده، دولت همچنان با مشتریان و مردم تعارف دارد و همانند پروسه سهمیه بندی سوخت، در نهایت این طرح با تاخیرهای فراوان اجرایی خواهد شد. مطابق اخباری که از طرح آزادسازی قیمت خودروها منتشر شده، خودروسازان می توانند محصولات خود را پنج درصد قیمت کمتر از نرخ بازار به فروش رسانند. موافقان اعتقاد دارند با اجرای طرح، دلالان از بازار خودرو حذف می شوند و تنها مصرف کنندگان واقعی برای خرید اقدام میکنند، در حالیکه مخالفان ادعا دارند کاهش تیراژ خودروسازان به یک سوم حالت معمولی، نمی تواند موجب شود تا قیمت ها به تعادل برسد.
به گزارش روزنامه ایران، وابسته به دولت، خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو، هشت دلیل مطرح کرده اند. این دلایل به ترتیب عبارتند از: افزایش سه برابری قیمت ارز و مواد اولیه، عدم مسئولیت پذیری مسوولان در زمینه اعلام قیمت خودرو، کاهش تولید خودرو به یک سوم میزان گذشته، پیش فروش هایی که توسط دلالان در اختیار گرفته شدند، وضعیت وخیم تولید و عرضه قطعه سازان، زیان دهی گسترده شرکت های خودروسازی، قیمت گذاری دستوری و عدم پرداخت زیان از سوی دولت و نهایتا دخالت های دولت در امور سهامداران خودروسازی ها.

نظرات کاربران

17 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/3
ملت ایران از شما خواهش می کنم با نخریدن و مقابله با این خودروسازان فاسد که فقط با جان و مال ما ملت ایران بازی می کنن برای از بین رفتن این کمپانی ها کمک کنید
به خدا اگه چند ماه تحمل کنید اینا کلنی فسادشونو جمع میکنن...
دست به دست هم بدید تا برای براندازی این کارخانه های آدم کشی اقدام کنیم
1397/9/3
واقعا یعنی چی قیمتا برسه به 5 درصدی قیمت بازار ؟! دلال ها حذف میشن اینجوری ؟ قیمتای الان که دلالا تعیین کردن برامون کارشناسی هستن که میخوان قیمتارو برسونن به 5 درصدی قیمت بازار ؟؟
میخوان گرون کنن باشه رو حساب کتاب گرون کنن ، نه اینکه اون چیزی رو که دلالا تعیین کردن مرجع قرار بدن !!! این نشد راه حل حذف دلال که ، دلال جماعت سمند بشه 100 میلیون هم باز میاد تو بازار آزاد میفروشه 120 تومن ، آدم شاخ در میاره از این راه حلا !!!
1397/9/3
تقریبا همگی پی برده ایم که ریشه تمام این بدبختیها به ریشه مسئولان دزد این مملکت وصله و این نظرات ضدو نقیض دقیقا همون چیزیه که اونا میخوان تا مردم همیشه باهم درگیر باشن و اونا هم بهشون بتازن ..بیایید همگی فقط یک کامنت داشته باشیم و فضای مجازی رو پرکنیم از یک جمله و اونم این باشه
"لعنت به شما مسئولین دزد وظالم"
تابرسه به دست یکی یکیشون و هرکجا سر میزنن با این جمله مواجه بشن و بفهمن ما مردم و جوونا از ظلم بیزاریم
1397/9/3
چه فاجعه اي! بريليانس توليد نخواهد شد! مثلاً خيلي اتفاق مهمي هستش كه بريليانس توليد نشه يا بخواد بشه؟
1397/9/3
واقعا لذت بخش این خبرها. وقتی میگن مردم ایران حقشونه هرچی سرشون بیاد یعنی همین. اونا که مثل.... دویییدن رفتن ماشین ثبت نام کردن برا دوسال دیگه ها لیاقتشون همین که ایربگ و ترمز همه چیو بردارن از رو ماشین سه برابر قیمت چند ماه پیشم بشون ماشین بدن. واقعا جای بسی خوشحالی داره که لیاقتشونا مردم اینجوری نشون میدن که نه تنها لایق سوار شدن ماشین های روز دنیا نیستن حتی لیاقت سوار شدن به ماشینی که حداقل ایمنی هم داشته باشه رو ندارند. حالا برید بشینید تو صف. :))))
1397/9/3
اگه مردید تعرفه واردات رو صفر کنید و بعدش قیمت ماشین ایرانی رو هم آزاد کنید اونوقت میبینیم چه اتفاقی میوفته
طرف وقتی یه تویوتا کورولا 2 سال کارکرده رو 8-9 هزار دلار وارد کنه،اونوقت دنا رو 50 تومن هم کسی نمیخره
متاسفانه اینجا جلوی واردات همه چیزو گرفتن،بعد میگن چیزی که ما ساختیمو به قیمتی که ما میگیم "باید" بخرید
1397/9/3
این حجم از پسرفت بی سابقست؟
نه بی سابقه نیست
فقط عادت کردیم هیچی نگیم
هیس... ملت فریاد نمیزند! فیلم امروز سینماهای سراسر کشور!
1397/9/3
اصلا چه اصراریه خودرو بسازیم؟؟؟ البته حیف اسم خودرو
1397/9/3
این ها بیشتر شبیه به کابوس تمام روزهای بد گذشته که با سختی پشت سر گذاشتیمش داره برمیگرده نمیدونم تا کی این نظام قرار این طور ادامه بده و دووم بیاره شاید به رسم گذاشته شیر های پیر پژو بازهم به سالاری در ایران برسند تو این چهل و اندی سال همیشه رسم به این صورت بوده استپ و برگشت به عقب.
1397/9/3
وقتی که نمیتونید یه ایربگ و ترمزا خودتون بزنید واسه چی میگید تحریمای امریکا روی ما هیچ اثری نگذاشتن؟
صنعت گاری سازیمون داره برمیگرده به دهه 70
1397/9/3
دلال ها پيش فروش ها رو در اختيار گرفتن؟؟؟ پس مردم اصلا پيش فروش ثبت نام نكردن فقط دلال ها بودن چرا بهانه بي خود ميارين بگين با قيمت قبلي نميخايم ماشين تحويل بديم ديگه به مردم كه براي نيازشون خودرو پيش خريد كردن توهين نكنيد هي دلال دلال نكنيد
1397/9/3
چه لزومی داره تولید کنن.!!!!
در خودروسازی تخته کنن مردم هم از لحاظ مادی و جانی کمتر اسیب میبینند..
اداره استاندارد هم مثل اداره صنعت معدن یه ارگان اضافه تو این مملکته...
دیگه کم مونده پول مردم بگیرن جاش پوستر ماشین تحویل بدن.....
1397/9/3
ایشالا اون روزی رو ببینیم که در این دو کمپانی کلاهبردار رو گل گرفته باشن.
1397/9/3
اقایان اگر نحوه کشورداری ضعیف خود را عوض نکنند متاسفانه چین و کره
که سهل است فردا باید منتظر باشیم اتیوپی و گینه بیسائو هم ما را مورد
تحریم قرار دهند!!
1397/9/3
فقط میتونم بگم که چقدر احمقیم.
1397/9/4
يعني خاك تمام عالم تو سر هر چي مدير بي لياقت الان چند ساله تو همين ايران خودمون داره ماشين با ترمز abs توليد ميشه حد اقلش من از سمند lx ٨٣ خودم يادم فيكس ميشه ١٤ سال يعني تو اين ١٤ سال واحد تحقيق و توسعه شما بي لياقتا روي اين قطعه حتي مطالعه و تحقيق هم نكرده كه بتونه يه كپي كاري ساده رو انجام بده ؟ برا امروز كه عين چي تو گل گير كرديد ؟ واقعا مسئولين وزارت صنايع كجان چيكارن پس خجالت اوره به قران گندشو در اوردين يه ادم كاربلد تو اين سالها نبود بزارين سر كار هر كيو اوردين سفارشي فرمايشي و بي سواداونوقت بچه هاي كار بلد مملكت همه رفتن اونور مرز شدن مديران درجه يك دنيا موقعي كه نوبت مردم شد هر چي خنگ و بي سواد شدن مدير كارخونه صنعتي اي خدا خودت يه فرجي حاصل كن
1397/9/4
تیتر روزنامه های کشور در آینده ای نه چندان دور :
ایرانخودرو و سایپا در اقدامی مشترک موفق به تولید پیکان شدند . تمام قطعات بومی است و خریداران محترم هیچ نگرانی بابت افزایش قیمت این خودرو با نوسانات دلار و طلا و نفت و تحریم نداشته باشند . گفتی است این خودرو همانند اجداد خویش بدون ترمز abs و بدون ایربگ می باشد که از سوی سازمان ملی استاندارد بلامانع گزارش گردید.هنوز قیمت قطعی از سوی خودروسازان اعلام نشده اما منابع آگاه قیمت حدود 28 م را محتمل دانسته اند .