موضوعات داغ

5 ستاره ایمنی غیر چینی؛ حاصل تلاش جیلی و پروتون با مدل X70

عکس مطلب اول
درهفته‌های گذشته در همین سایت، خبر تولید Geely Boyue در مالزی با نام Proton X70 منتشر شده‌است. موسسه ASEAN NCAP که در مالزی مستقر است این خودرو را مورد تست تصادف قرار داده و Geely Bouye یا همان Proton X70 توانسته به جمع معدود خودروهایی ملحق شود که توانسته‌اند از تست‌های تصادف این موسسه 5 ستاره دریافت کنند.
موسسه ASEAN NCAP حاصل تلاش مشترک "انستیتو تحقیقات ایمنی جاده‌ای مالزی-MIROS" و "GLOBAL NCAP" می‌باشد،GLOBAL NCAP سرمایه‌گذاری فاز اول را انجام داده‌است. در ژانویه سال 2013،ASEAN NCAP نتایج فاز اول فعالیت‌های خود را منتشر کرده‌است. در تست‌های تصادف فاز اول، هفت مدل خودرو محبوب بازار منطقه جنوب شرقی آسیا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در سال 2018 خودرو Geely Boyue-Proton X70 توانسته در تست تصادفی که در این موسسه انجام شده، 15.7 امتیاز از 16 امتیاز و پنج ستاره کسب نماید.
در همین کلاس خودروهای SUV، در سال 2013 واریانت تایلندی خودرو Mitsubishi Pajero Sport در این موسسه تست شده و توانسته 12.08 امتیاز از 16 امتیاز و چهار ستاره کسب نماید.

رنو Kwid

رنو Kwid

از جمله نتایج جالب دیگر، تست تصادف نسخه هندی خودرو Renault Kwid در این موسسه می‌باشد. رنو Kwid در سال 2018 توانسته فقط 7.29 امتیاز از 16 امتیاز کسب کند و لایق دریافت هیچ ستاره‌ای نبوده‌است.

کیا پیکانتو

کیا پیکانتو

البته این تنها Renault Kwid نبوده که لایق دریافت هیچ ستاره‌ای نبوده‌است و در سال 2015 نسخه اندونزیایی خودرو KIA Picanto یعنی KIA Morning در این موسسه تست شده و تنها 1.48 امتیاز از 16 امتیاز کسب نموده‌است.
البته این موسسه تست‌های تصادف را در آزمایشگاه‌های خودش انجام نمی‌دهد و از آزمایشگاه‌هایی همچون "انستیتو تحقیقات خودرویی ژاپن-JARI" و "مرکز فن‌آوری و تحقیقات خودرویی چین-CATARC" یا همانگونه که در بالا اشاره شد در "انستیتو تحقیقات ایمنی جاده‌ای مالزی-MIROS" انجام می‌دهد.

با تولید محصولاتی جدید همچون سایپا رهام، جا دارد چنین موسسه‌ای هم در ایران ایجاد شده و در کشورمان "IRAN NCAP" داشته باشیم. البته این مستلزم این است که در ابتدا خودروهایی در کشور تولید بشود که بتوان نتایج تست‌های تصادف آنها را منتشر کرد و نه خودروهایی همچون پراید و پژو 405 که هیچ عکس و فیلمی از تست تصادف آنها منتشر نشده‌است!

نویسنده: مهرداد کشکولی ایلات

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد