موضوعات داغ

تیراژ خودروسازان در آذرماه باز هم کاهش یافت

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش عنوان کرد که تولید خودرو افزایش پیدا کرده است، اما آمار آذرماه امسال نشان می‌دهد که تولید خودرو کاهش داشته است. بر اساس آمار خودروسازان، خودروسازی ایران‌خودرو در آذرماه سال جاری ۲۱ هزار و ۱۱۲ دستگاه از انواع محصولات را تولید کرده است که نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد افت تولید داشته است. سایپا نیز در آذرماه ۱۱ هزار و ۴۹۰ دستگاه تولید کرده است که نسبت که ماه قبل ۴۳.۵ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. پارس خودرو نیز با کاهش ۳۱ درصدی محصولات خود نسبت به ماه گذشته، ۵ هزار و ۲۰۹ دستگاه تولید کرد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، بر اساس آمارها خودروسازان از خردادماه سال جاری با کاهش تولید مواجه بوده‌اند و فقط در مهرماه این نوسان وجود نداشته است. زمانی که از افزایش تولید در مهرماه گفته شده همه امیدوار شدند که دوران نزول و کاهش تیراژ به پایان رسیده، اما با نگاهی به آمار تولید خودرو در آبان و آذر می‌بینیم که تا حد قابل توجهی تولید خودرو افت کرده است. همچنین چند روز آینده قیمت‌های جدید خودروهای داخلی اعلام می‌شود و وزیر صنعت اظهار داشته که بواسطه افزایش تولید و عرضه، قیمت‌ها روند کاهشی پیدا می‌کنند. حال در شرایطی که تولید خودرو به دلایل داخلی و خارجی با کاهش روبه‌رو بوده است وزارت صنعت چگونه می‌خواهد عرضه را افزایش و قیمت‌ها را کاهش دهد.

کاهش تولید خودروسازان در آذرماه

کاهش تولید خودروسازان در آذرماه


دو دلیل مهم کاهش تولید خودرو در کشور، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی داخلی است. تحریم‌ها باعث شده است تا تامین قطعات از خارج با مشکل روبرو شود و به دنبال آن تولید خودرو با کاهش مواجه شود. با تحریم صنعت خودروسازی کشور تولید خودروهایی مانند ال۹۰ و ساندرو تقریبا متوقف شده و به جز چند شرکت چینی بقیه شرکت‌های خارجی از کشور خارج شده‌اند. مشکلات داخلی نیز در کاهش تولید خودرو بی تاثیر نبوده است. کمبود نقدینگی و عدم تعیین قیمت نهایی خودرو و مشکلات ارزی و گمرکی کشور و ترخیص نشدن برخی قطعات و مواد اولیه از مشکلات اساسی داخلی برای تولید خودرو بوده است. در این شرایط اگر مشکلات حل نشود و تولید خودرو افزایش نیابد، امکان کاهش قیمت خودرو عملا غیرممکن خواهد بود، زیرا افزایش تولید خودرو ارتباط مستقیم با کاهش قیمت خودرو دارد. حال مردم بر روی وعده‌های وزارت صنعت و خودروسازان برای کاهش قیمت خودرو با افزایش تولید حساب کرده و منتظر هستند تا ببینند در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد و آیا وزارت صنعت و خودروسازان قادر به عملی کردن وعده‌های خود هستند یا خیر؟

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/8
کلا چه تحریم میشدیم و چه تحریم نمی شدیم، چه تولید افزایش پیدا می کرد و چه افزایش پیدا نمی کرد، قیمت خودرو افزایش پیدا می کرد.
هر کسی که یه مدت پیگیر اجبار خودرو باشه به راحتی متوجه این قضیه میشه.
1397/10/8
انشاله میزان تولیدشون به صفر برسه مردم راحت بشن...
1397/10/8
فکر کنم خود کارگرا هم انقدر پراید و پژو تولید کردن حالت تحوو گرفتن
شوخی نیستا 40ساله....
1397/10/8
وقتی تا سال دیگه هیچ کس پول نداشت ماشین بگیره(حتی برای دلال بازی)
اونوقت همین تیراژ آذر ماه براشون آرزو میشه!
این همه ماشین صفر تو بنگاه ها داره خاک میخوره! چرا؟! چون مصرف کننده واقعی با قیمت فضایی نمیخره!
خود دلال ها هم موندن چیکار کنن!
اگه مصرف کننده های واقعی یک سال واقعن نخرن هم دلال و هم کارخونه به فنا میره!!!!
( البته میدونم که فردا سایت باز بشه همه تو صفن ولی تا کی این تو صف رفتن ها ادامه داره؟!!! هر اوجی یه فرودی داره)