موضوعات داغ

مشکل ادامه‌دار ترخیص قطعات؛ روند ادامه دار گرانی و کمبود قطعات

عکس مطلب اول
ایسنا: به گفته رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، همچنان مشکلات ترخیص قطعات خودرو از گمرک حل نشده است.
چندی پیش حجم زیادی از مواد اولیه و قطعات نیم‌ساخته قطعه‌سازان در گمرک مانده و ترخیص آنها با مشکل مواجه شده بود. این وضعیت باعث ایجاد مشکل در فرایند تولید قطعه‌سازان و در نتیجه خودروسازان شد.طبق پیگیری‌ها برای اطلاع از آخرین وضعیت این موضوع، محمدرضا نجفی‌‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، اظهار کرد: در برخی موارد گمرک همکاری‌ها را آغاز کرده اما همچنان ترخیص قطعات از گمرک به‌طور کامل انجام نشده است.وی افزود: البته مشکل اصلی از سوی گمرک نبوده و مشکل مجموعه قواعدی است که برای گمرک گذاشته شده و موجب گرفتاری شده و کار را متوقف کرده است.
نجفی‌منش تصریح کرد: این موضوع دور باطل است. اگر کالایی وارد شود، باید ارز آن را بانک مرکزی تخصیص دهد. بخواهند ارز بگیرند باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه شود تا تخصیص صورت گیرد، البته تخصیص و دریافت ارز به بانک مرکزی ارجاع می‌شود؛ در نهایت هم بانک مرکزی یا ارز نمی‌دهد یا اصلا ندارد که تخصیص دهد؛ لذا دور، دور باطل باقی می‌ماند.رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: هنگام ترخیص کالای وارد شده، شماره ارز دریافت شده از بانک مرکزی طلب می‌شود، این شماره تنها زمانی در دست است که ارزی دریافت شده باشد. بنابراین وقتی ارزی تخصیص نیافته، شماره‌ای هم در کار نیست. بنابراین ترخیص کالا صورت نمی‌گیرد و کالا همچنان سردرگم باقی می‌ماند.
وی در رابطه با تولید ناقص خودروها نیز گفت: تولید ناقص خودرو همچنان صورت می‌گیرد، ضمن اینکه تولید به‌صورت کلی بسیار کم شده و شاید به یک سوم ظرفیت نیز رسیده است که اگر هرچه سریع‌تر مشکلات مورد بررسی قرار نگیرد، موجب گرفتاری‌های بیشتر خواهد شد.نجفی‌منش با تاکید بر اینکه عمده فشار بر روی قطعه‌سازان است، اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، در چند ماه اخیر حدود ۳۷ درصد نیروهای مشغول در قطعه‌سازی تعدیل شده‌اند که این خبری بسیار بد برای این صنعت و در نهایت کشور است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد