موضوعات داغ

ممنوعیت واردات خودرو؛ تحریم است یا انحصارطلبی؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
این روزها شایعاتی از زبان مدیر کل صنایع کشور منتشر شده است که خبر از توقف تولید محصولات صنعت خودروسازی به دلیل مشکلات ناشی از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران می دهد.
با اینکه وزارت صمت این موضوع را تکذیب کرد، اما باورپذیری چنین شایعاتی توسط عموم مردم نشان از وجود مشکلات عدیده‌ای در این صنعت دارد که مهم‌‌ترین آن به کمبود قطعه، بالارفتن قیمت خودرو و بلاتکلیفی خودروسازان و متقاضیان مربوط می‌شود.
اعلام نشدن قیمت جدید خودروهای داخلی با وجود وعده های چندین و چندباره مسئولین از آبان ها، توقف فروش محصولات خودروسازان به بهانه های مختلف و به انتظار مشخص شدن قیمت جدید خودروها و رکود بالای بازار آزاد خودرو خود به سادگی وضعیت صنعت خودروسازی کشور را نشان می دهد.
به نقل از روزنامه آرمان، وضعیت بازار خودروهای وارداتی نیز به همین صورت است. تعداد زیادی خودرو وارداتی در گمرک‌های کشور بلاتکیف مانده‌اند که طبق گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ارزش این خودروها نزدیک به 7000 میلیارد تومان است که دولت می‌تواند با ترخیص این خودروها درآمد 1800 میلیارد تومانی کسب کند. با اینکه دولت تحریم و خروج ارز از کشور را دلیل اصلی ممانعت از وارد خودرو اعلام می‌کند، اما مهدی دادفر اعتقاد دارد که دولت با این روش قصد دارد قیمت محصولات داخلی را تا سر حد توان افزایش دهد و این تولیدات بدون رقیب باکیفیت خارجی همچنان مشتری داشته باشند. مشخص است با وجود کرولای 140 میلیون تومان، دیگر کسی 110 میلیون تومان به دنا پول نمی‌دهد. با این اظهارنظر شائبه‌ها مبنی بر انحصارطلبی دولت در زمینه صنعت خودروسازی افزایش می‌یابد. زیرا بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند در صورت نبود تحریم هم دولت جلوی واردات خودرو را می‌گرفت و این امر فقط به دستمایه‌ای تبدیل شده تا مسئولان با بهانه‌های بهتری آنچه می‌خواهند را به اجرا بگذارند.
شایعه ورشکستگی صنعت خودروسازی نخستین بار نیست که شنیده می شود پیش از این نیز سودجویان و واسطه گران این شایعه را بر سر زبان ها انداخته بودند. وزیر صنعت در اطلاعیه‌ای این شایعه را تکذیب کرده و توضیح داد به‌رغم تلاش استکبار جهانی برای توقف صنعت خودرو کشور، با توجه به نقش مهم و اساسی این صنعت در تولید ناخالص ملی و همچنین اشتغال کشور، وزارت صنعت با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته با خودروسازان در زمینه تامین قطعات و اجزای مورد نیاز برای تولید انواع خودرو به‌ویژه خودروهای پرتیراژ اقدام کرده است و سال آینده شاهد افزایش تولید نسبت به امسال برای انجام تعهدات مربوط به پیش‌فروش خودرو از سوی خودروسازان خواهیم بود و تاکید می‌شود هیچ‌گونه خللی در تولید این خودروها در سال آینده اتفاق نمی‌افتد. گفتنی است خبر نقل‌شده از سوی مدیرکل صنایع خودرو مربوط به تعهدات خودروسازان در ارتباط با محصولاتی که به دلایل تحریم و عدم همکاری شرکای خارجی قابلیت تامین نخواهند داشت، بوده است و مشکلی برای تولید خودرو‌های پرتیراژ ایجاد نمی‌شود.

افزایش چراغ‌ خاموش قیمت خودرو
با اینکه امید می‌رود سال آینده صنعت خودروسازی کشور همانند گذشته نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای در رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال‌زایی ایفا کند، اما به هر حال وجود مشکلات عدیده در این صنعت را نمی‌توان کتمان کرد. در سال جاری قیمت بسیاری از خودروهای داخلی حتی به بیش از دو برابر افزایش یافت، اما تغییری در کیفیت آنها به وجود نیامد. هرچند که مسئولین مدعی اند که گرانی های اخیر بی ارتباط با نرخ ارز نیست اما این روزها شاهدیم که با کاهش قیمت دلار، برخی خودروها همچنان گران مانده‌اند و حتی روند افزایشی قیمت خود را حفظ کرده‌اند.
بسیاری کارشناسان اعتقاد دارند که دولت با جلوگیری از واردات خودرو و دپوی محصولات در گمرک به صوت چراغ خاموش مجوز افزایش قیمت محصولات داخلی را می‌دهد و با اینکه تولیدکنندگان داخلی مدام از فاصله‌گرفتن قیمت کارخانه و بازار گلایه دارند، اما به صورت تدریجی و بدون مجوز لازم قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه مدعی است که هدف اصلی از ممنوعیت واردات خودرو بالا بردن قیمت خودروهای داخلی است که شروع کننده آن نیز دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا می باشند. اگر واردات خودرو آزاد بود امروز کسی که می‌توانست تویوتا کرولای 140 میلیون تومانی را بخرد دیگر 110 میلیون تومان برای دنا نمی‌داد.
مهدی دادفر در زمینه ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک نیز اظهار کرد: بنا بر مصوبه جلسه سران سه قوا تمام خودروهایی که در گمرک وجود دارند، ترخیص آنها با طی روند قانونی ظرف روزهای آینده آغاز می‌شود. با این حال بازار رکودزده خودرو با اندک کاهش قیمتی که تجربه کرد و با تعلل مسئولان در اعلام قیمت نهایی محصولات کارخانه این روزها بار دیگر دست دلالان افتاده و به نظر می‌رسد خریداران بیش از این توان انتظارکشیدن ندارند و هرچه به عید نوروز نزدیک‌تر می‌شویم تعداد متقاضیان نیز افزایش می‌یابند. بنابراین انتظار می‌رود دولت در این شرایط علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان، حق انتخاب مشتری را نیز در نظر بگیرد و به آنها اجازه دهد با توجه به کیفیت و قیمت سوار خودرو شود.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/21
خدا لعنتشون کنه. همین سقف شیشه ای هم به بهونه جدیده واسه افزایش قیمت
1397/10/21
خودروسازی زورکی نمی خوایم نمی خوایم! خودروی مافیایی نمی خوایم نمی خوایم! به کی بگیم؟! عجب گیری کردیم! بابا یکبار از ملت بپرسید ببینید راضی هستند برای سرپا موندن این شرکتهای مافیایی و انحصار طلب از جان و مالشان بگذرند؟
1397/10/21
من یه سوالی از مردم دارم
خودرویی که تو گمرک داره خاک میخوره و پولش به کارخونه تولید کنندش داده شده دیگه این چه ارزی قراره خارج کنه؟
معلومه چه خبره نیاز به توضیح نداره که!
1397/10/21
اصلا ما ماشین داخلی نمیخایم ماشین چینی نمیخایم واقعا فقط کافیه یه نظر سنجی کنن تا بفهمن ولی نمیخان
1397/10/22
خب معلومه انحصار طلبی
این نامردا فقط به فکر جیب خودشون هستن
به زور به ما میگن باید این آشغالا رو سوار بشین اونم با این قیمتهای جدید
حتی نمی پرسن که ملت راضی هستن یا نه
انگار دارن برده داری می کنن