موضوعات داغ

افزایش تقلب در معاینه فنی؛ رنو مگان شاگرد اول معاینه فنی!

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
وانت نیسان، وانت پیکان و پژو آردی مردودی‌ های بزرگ تست معاینه فنی هستند و جالب است بدانید مگان بیشترین نمره قبولی را در تست‌های معاینه فنی گرفته است. جالب‌تر اینجاست که ضریب قبولی این خودرو حتی بالاتر از مزدا 3 و تویوتا کمری است. جزییات نتایج تست‌های معاینه فنی نشان می‌دهد چرخ‌های تیبا بیشتر از سایر خودروها تراز نیست و ترمز 405 حتی بدتر از پراید است.
براساس آمارهای منتشر شده از هر 100 خودروی تولیدی درون کشور 4.6 خودرو در 3 ماهه نخست تولیدشان به تعمیرگاه ها مراجعه کرده و در واقع همین موضوع نشان می دهد که محصولات تولید داخل 3 برابر آمار جهانی دچار مشکلات فنی می شوند. آمارهای منتشر شده نشان می دهد که خودرو‌هایی مانند نیسان وانت، پژو 405 و پژو آردی که کمترین نمره را در تست‌های معاینه فنی به دست آورده‌اند بیشترین آلایندگی را برای محیط‌زیست به همراه دارند.
گزارش ستاد معاینه فنی تهران نشان می‌دهد در‌ سال 96، یک‌میلیون و 550 هزار و 12 دستگاه خودرو به مرکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند که از این تعداد 69 درصد مربوط به مراجعه اول و 31 درصد مربوط به مراجعات مجدد بوده است. براساس این آمار حدود 55 درصد این خودروها در مراجعه اول موفق به اخذ معاینه فنی شده و 45 درصد از خودروها پس از رفع ایراد، معاینه فنی را اخذ کردند.

آلوده‌ترین خودروها کدامند؟
بعد از وانت نیسان می‌توان پیکان‌وانت و پژو آردی را از آلاینده‌ترین خودروها دانست. در خودروهایی که ‌سال ساخت آنها 83 و قبل از آن بوده و عمدتا کاربراتوری هم هستند، پیکان در صدر فهرست خودروهای آلاینده قرار دارد.

ترمزهای پژو 405 بدتر از پراید
برخلاف تصور عموم، ترمزهای خودروی پراید چندان هم افتضاح نبوده و در این خصوص 405 گوی رقابت را از دستان پراید ربوده است. بررسی‌های انجام‌شده در ستاد معاینه فنی نشان می‌دهد تنها 6.66 درصد پرتیراژ‌ترین خودروهای داخلی موفق به پاس‌کردن تست عدم توازن ترمز نشده‌اند و خودروهایی همچون نیسان وانت، وانت مزدا، پیکان وانت، پژو آردی، سی‌ال‌او و پژو 405 مردودی بیشتری در این تست داشته‌اند.

قبولی‌های معاینه فنی کدام خودرو‌ها هستند؟
بررسی های انجام شده بر روی 21 خودرو با بیشترین میزان قبولی در تست های معاینه فنی نشان می دهد که از این خودروها 85 درصدشان پس از مراجعه به مراکز معاینه فنی موفق به اخذ گواهینامه معتبر می شوند. لازم به ذکر است بیشترین نمره قبولی معاینه فنی به خودروی مگان تعلق می‌گیرد. بعد از مگان، سوناتا، مزدا 3، کمری، پژو 207، رنو ال 90 و ماکسیما قرار دارد.

خودروهایی که چرخ‌هایشان تراز نیست
جزییات گزارش ستاد معاینه فنی تهران نشان می‌دهد که خودروی تیبا، ام وی ام 110 و پژو آردی به ترتیب بیشترین مردودی را به لحاظ لغزش جانبی در بین 21 خودروی مورد بررسی داشته اند.

بازار داغ اجاره قطعات آلاینده
فاز اول طرح کاهش حدودا 2 سال پیش آغاز شده و از آن زمان تاکنون خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول در صورت تردد در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک جریمه می شدند. حالا با اجرایی شدن فاز دوم این طرح محدوده مورد بررسی از محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک خارج شده و به کل شهر تهران سرایت کرده است. به عبارت دیگر حالا با اجرایی شدن فاز دوم خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول در صورت تردد در کل شهر تهران روزانه مبلغ 50 هزار تومان توسط پلیس اعمال قانون و جریمه می‌شوند. در این شرایط برخی افراد سودجو اقدام به اجاره‌دادن لوازم یدکی مورد نیاز ازجمله لاستیک و کاتالیست برای اخذ معاینه فنی به خودرو‌ها می کنند. سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، خبر تقلب در معاینه فنی خودروها را به صورت رسمی تأیید کرده و درباره تفاوت قیمتی اجاره و خرید کاتالیست خودروها گفته است: «قیمت کاتالیست برای خودروهای پژو 206، سمند و پرشیا حدود 600 هزارتومان، پژو 405 حدود 520 هزارتومان و پراید 400 هزارتومان است که علاوه بر خرید کاتالیست، نصب آن، تعویض سنسور، اجرت و… نیز سبب می‌شود که حدود یک‌میلیون تومان نصب یک کاتالیست جدید هزینه در بر داشته باشد و به همین دلیل برخی از رانندگان ترجیح می‌دهند که کاتالیست جدیدی خریداری نکنند. این درحالی است که به جای آن‌که مالکان خودرو 700 هزار تومان هزینه خرید بدهند، به تعمیرگاه‌های مشخص رفته و با 100 هزار تومان، کاتالیست اجاره می‌کنند!»

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد