موضوعات داغ

آخرین خبر از ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
مصوبه هیئت وزیران با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های اقتصاد، وزارت صنعت و معدن، وزارت دادگستری، بانک مرکزی و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با فساد اقتصادی، با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی به تصویب رسید. این مصوبه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در هفت بند و یک تبصره جهت اجرا ابلاغ شد. این مصوبه در تاریخ ۲۷ دی‌ماه در روزنامه رسمی منتشر شد و طبق این قانون، ۱۵ روز پس از انتشار یعنی ۱۳ بهمن ماه سال جاری این مصوبه اجرایی خواهد شد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، در بند اول ذکر شده است، ثبت سفارش برای خودروهای وارداتی (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه دارای قبض انبار اماکن گمرکی یا مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه هستند، بدون انتقال ارز از محل ارز متقاضی با اظهار منشا ارز به بانک مرکزی بلامانع است. همچنین در بند نخست این مصوبه گفته شده است که کلیه ثبت سفارشات قبلی که به صورت بانکی یا غیربانکی ثبت شده‌اند، لغو می‌شود.
بند اول یک تبصره دارد که گفته شده: خودروهایی که تا ابلاغ این مصوبه دارای قبض انبار هستند و تامین ارز آنها به صورت بانکی بوده، با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی می‌توانند خودروهای خود را ترخیص کنند. همچنین تخصیص ارز جدید به هر صورتی برای ثبت سفارش‌ها ممنوع می‌باشد.

تعیین تکلیف خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک تا ۱۳ بهمن

تعیین تکلیف خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک تا ۱۳ بهمن


در بند دوم مصوبه گفته شده: خودروهای با ارز بالاتر از ۴۰ هزار دلار با محاسبه و پرداخت ۴۰ واحد درصد سود بازرگانی مازاد بر ماخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات، بر اساس بند نخست این مصوبه قابل ثبت سفارش و ترخیص هستند.
در بند سه مصوبه آمده است: مهلت ترخیص خودروهای مرتبط با بندهای یک و دو این مصوبه چهار ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه خواهد بود.
بند چهارم مصوبه تاکید کرده است: در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان، گمرک قبل از ترخیص خودروهای این مصوبه باید تاییدیه سازمان حمایت را اخذ کند و بعد اقدام به ترخیص خودروها در چارچوب مقررات کند.
در بند پنجم مصوبه هیئت وزیران تصریح شده است: خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی امکان ترخیص نداشته و مشمول این مصوبه نیست.
بند ششم می‌افزاید: اجرای این مصوبه و ترخیص خودروهای مشمول، مانعی برای رسیدگی قضایی به تخلفات انجام شده در ثبت سفارشات واردات خودرو نخواهد بود.
در بند هفتم و پایانی تاکید شده است: ضوابط و مقررات ورود و ترخیص خودروهای این مصوبه و دستورالعمل اجرایی آن در چهارچوب قوانین مرتبط، به مدت یک هفته توسط وزیر صمت ابلاغ می‌شود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/30
شیش ماهه نمیتونن تکلیف چند هزار خودرورو مشخص کنن، انتظار دارین تکلیف 80 میلیون ایرانی رو اینا مشخص کنن؟
1397/11/1
خب قیمتا چی میشه آیا پایین میاد یا همین میمونه.ما که میخایم در حد ۶۰۰ تومن الان هزینه کنیم چیکار کنیم بالاخره؟؟؟؟