موضوعات داغ

پیش فروش خودرو توسط ایران خودرو و سایپا ممنوع شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس امروز در گفتگویی با رادیو جوان، اعلام کرد به دلیل مشکلاتی که بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های خودروسازی برای صنعت خودرو اتفاق افتاده و با توجه به اینکه خودروسازان نتوانسته اند تعهدات خود را تحویل مشتریان دهند، تا زمانی که خودروهای پیش فروش شده قبلی به مشتریان تحویل داده نشود، پیش فروش خودرو امری خلاف قانون خواهد بود.
سعید باستانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش افزود: با وجود افزایش مشکلات خودروسازان ناشی از عدم واردات قطعات و کاهش تیراژ تولید، طی جلسه ای که با مسئولان خودروسازی ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم، توافق شد که برای خودروهای تحویلی تا دی ماه، هیچ گونه افزایش قیمتی را نداشته باشیم. خودروهای تحویلی پس از دی ماه 97 نیز با افزایش قیمت روبرو هستند و مدیریت این مساله، بر عهده خودروسازان خواهد بود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن دفاع از طرح ساماندهی بازار خودرو، ادامه داد: در این طرح موضوعاتی همچون مدیریت واردات خودرو و نحوه فروش خودرو در نظر گرفته شده که امیدواریم هرچه زودتر این طرح تصویب و اجرایی شود تا بار مشکلات حوزه خودرو کاهش یابد. وی ادامه داد اولویت مجلس حمایت از مصرف کننده است و اگر نیاز باشد، مجلس از طریق حکم می تواند وارد مسائل مربوط به نظارت بر اجرای قوانین شود.
بخش دیگری از گفتگوی سعید باستانی با رادیو جوان، به بررسی وضعیت مشتریانی اختصاص داشت که خودروهایی را پیش خرید کرده اند که اکنون امکان تحویل آنها وجود ندارد و خودروسازی ها به دلیل آن که شریک خارجی بازار ایران را ترک گفته و دیگر قادر به تهیه قطعات و مواد اولیه برای تولید نیستند، نمی توانند تعهدات خود را تحویل دهند. از همین رو خودروسازان باید شرایطی را ایجاد کنند تا متقاضیان خرید این گونه خودروها، علاوه بر آن که می توانند محصولات جایگزین دریافت کنند، قادر به باز پس گیری پول خود نیز باشند. مساله که هم اکنون مطرح است، میزان پولی است که خودروسازان باید به مشتریان برگردانند و شرکت های خودروسازی، باید به مابه‌التفاوت ارزش پولی در زمان ثبت نام خودرو و هم اکنون که قیمت خودروها در بازار تغییر کرده، توجه داشته باشند.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/13
بهمن با دی چراااا فرق داره؟؟؟؟؟؟
وقتی تو یه روز و یه ساعت پیش فروش شده؟؟؟؟؟
من یه قرون بیشتر از قیمت دی نمیدم ، چیزی هم برای از دست دادن ندارم ، شده سایپا رو رو سرشون خراب کنم یه قرون بیشتر نمیدم
1397/11/13
مگه تو خط تولید سایپا مونتاژکار خانم هم هست که تو عکس دیده میشه؟
1397/11/13
مافیای خودرو تو مجلس هم نفوذ داره وگرنه سامان دادن به این اوضاع بازار خودرو مگه چقدر زمانبره؟ از اول سال 97 تا آخرش واردات ممنوع و خودروسازها هم عرضه را کاهش دادند.
1397/11/13
نوش دارو بعد مرگ سحراب.
با این حجم پیش فروش فکر نکنم ایران خودرو و سایپا جای پیش فروش تا 10 سال داشته باشه! اصولا مملکت ما بر اساس صحیح و خطا اداره میشه!