موضوعات داغ

ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک با ثبت سفارش مجدد ، خودروهایی پر شکایت

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، محمد رضا مودودی در نشست خبری روز یکشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار در مورد خودروهای در گمرک مانده، عنوان کرد: بعد از حکمی که توسط هیات وزیران و معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ شد، مقرر گردید خودروهایی که تا تاریخ شانزدهم مرداد ماه 1397 ثبت سفارش شده اند، اجازه دارند بر اساس روند قانونی ترخیص شوند.
وی در مورد فرآیند ترخیص قانونی خودروهای در گمرک مانده اظهار کرد: این پروسه به این صورت است که وارد کنندگان باید مجددا ثبت سفارش را انجام دهند و آن دسته از افراد یا شرکت هایی که نیاز به دریافت ارز بانکی دارند، باید به بانک مرکزی تعهدات لازم جهت پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز را بدهند. پس از طی این مراحل، این افراد و شرکت های می توانند خودروهای خود را از گمرک ترخیص نمایند. گمرک آمار دقیقی از خودروهای دپو شده در انبارها اعلام نکرده و می گوید برخی از این خودروها ثبت سفارش نشده و برخی دیگر نیز از نوع ترانزیت هستند، بنابراین اعلام آمار دقیق امکان پذیر نیست. اما قطعا ثبت سفارش مجدد می تواند این آمار را مشخص کند.

شاکیان پر تعداد در انتظار خودروهای در گمرک مانده
در اظهار نظری دیگر، رئیس کل گمرک، مهدی میر اشرفی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، اعلام کرد حدود 13 هزار خودرو در گمرک متوقف شده است که از این تعداد، دو هزار خودرو دارای شکایت در محاکم قضایی هستند و روند رسیدگی به شکایات آنها ادامه دارد. وی ادامه داد: عمده خودروهای متوقف شده در گمرک، مربوط به مناطق آزاد هستند. علاوه بر آن، 11 هزار خودرو دیگر با حجم موتور زیر 2000 سی سی که تا تاریخ نهم آذر سال جاری وارد گمرک شده و قبض گمرک معتبر داشته باشند، امکان ترخیص با ثبت سفارش معتبر را خواهند داشت.
خودروهایی نیز که مشمول ترخیص نشوند، متروکه شده یا به گمرکات خارجی مرجوع خواهند شد. وی در پایان سخنانش عنوان کرد: مصوبه هیات دولت در مورد ترخیص خودروها، مانع از این نمی شود که اقدامی قضایی علیه خودروها صورت گیرد، چرا که این خودروها توسط دو گروه نمایندگان رسمی و سفارش های متفرقه وارد شده اند. رئیس کل گمرک می گوید خودروهای انبار شده در گمرک، حدود ده هزار شاکی دارند و ارزش مالی این خودروها، در حدود صد میلیون دلار است. برای ترخیص این خودروها، نیاز است که ضوابط ترخیص به گمرک اعلام شود و با به عقب برگرداندن تاریخ مصوبه، خودروهای کمتری ترخیص خواهند شد.

چگونگی ترخیص خودروهای در گمرک مانده
آن دسته ای از بازرگانان که متقاضی واردات خودرو با قبض انبار قبل از تاریخ شانزدهم مرداد 1397 هستند، با توجه به وضعیت ثبت سفارش، باید مراحل زیر را در سامانه جامع تجارت دنبال کنند:
اگر پرونده هایشان به روش ثبت سفارش بانکی، ثبت سفارش شده است، نیاز است تا پرونده ویرایش شده و در صفحه کالاهای پرونده، کالای خود را ویرایش کنند، سپس شماره قبض انبار و تاریخ صدور قبض را بدون هیچ فاصله یا کاراکتر، وارد کرده و سپس ویرایش خود را نهایی کنند.
اگر می خواهند پرونده جدیدی را ثبت کنند، باید ابتدا به صفحه مالی و بانکی مراجعه کرده و نوع عملیات ارزی را بدون انتقال ارز انتخاب کنند. پس از آن نیاز است تا در فیلد تامین ارز، گزینه " بند 9 ماده 38-قبض انبارهای خودرویی قبل از تاریخ 1397/05/16 به استناد تصویب نامه شماره 137161/ت 56033ه مورخ 1397/10/16" را انتخاب نمایند. پس از آن فیلد هایی ظاهر می شود که باید بازرگانان محترم نسبت به وارد کردن اطلاعات مربوط به قبض انبار و تاریخ آن اقدام نمایند. در نهایت کلید افزودن به لیست قبوض انبار را فشرده و پس از اضافه شدن قبض مورد نظر به لیست، نیاز است تا روال معمول ثبت پرونده طی شود.


نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/16
چه خبره این همه زمان؟ این خودرو ها نابود شدند زیر این آفتاب سوزان به نظرم باید قوانین جدید نه روی خودروهایی که طبق یک سری شرایط در گمرک مانده اند اعمال شود بلکه برای آینده باشد که از این پس شرایط مثلا چنین است در صورتی که این خودروها روانه بازار شوند یک سری هزینه برای مالکان آنها دارند
1397/11/17
خداییش این مسوولین محترم با تصمیمات خلق الساعه اشان همه ملت رو یکجا با هم سرکار گذاشته اند....