موضوعات داغ

چالش بزرگ تعیین کرایه تاکسی در سال 98

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در گفتگو با خبرگزاری مهر، به توضیح چگونگی تعیین نرخ کرایه تاکسی در سال 98 پرداخت. وی افزود: این لایحه در سازمان تاکسیرانی آماده شده است، و برای نهایی شدن باید یک روند داخلی را در شهرداری طی کند. این لایحه در حال حاضر به معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری ارایه شده است. لایحه نرخ کرایه تاکسی در سال گذشته با تاخیر ارایه شد و امسال اتحادیه سعی بر آن داشته تا بتواند در موعد مقرر این لایحه را آماده کند.
پرداخت الکترونیکی در تاکسی ها روز به روز در حال گسترش است و با استقبال خوبی از سوی مسافران روبرو شده است، به همین دلیل اتحادیه تاکسیرانی پیشنهاد اجرای یک ساختار مرکزی برای نرخ‌گذاری را داده است که مدتی محدود به صورت آزمایشی اجرا شود و در صورت موفقیت آمیز بودن، در سطح کشور گسترش یابد. قنادان در ادامه گفت که ما سعی میکنیم نرخ کرایه تاکسی عادلانه تعیین شود. عدالت از نگاه تاکسیران ها، نزدیک شدن قیمت به نرخ تمام شده حمل مسافر است، و بنابراین باید تلاش کنیم با ارایه بسته های حمایتی مناسب، نرخ تمام شده حمل مسافر را کاهش دهیم. وی نرخ تورم را در نظر گرفته شده را به واسطه متغیر بودن افزایش قیمت لوازم یدکی و دیگر هزینه ها، منوط به اعلام نرخ رسمی تورم در زمان اجرای مصوبه دانست که تاکنون این نرخ اعلام نشده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی درباره نارضایتی عده ای از رانندگان تاکسی از بسته های حمایتی بیان کرد: جامعه تاکسیران هایی که از این بسته های حمایتی بهره مند می شوند، در حدود 80 الی 90 هزار نفر است و وجود افراد ناراضی در این جمعیت طبیعی است، اما تایرها با نرخ مصوب دولتی و همان قیمت کارخانه به رانندگان ارایه می شود. اتحادیه تلاش کرده است که واسطه های حاضر در مسیر توزیع اقلام مصرفی و مورد نیاز رانندگان تاکسی حذف شوند و تحویل اقلام به تاکسیران ها، مستقیما از کارخانه صورت گیرد. وی ادامه داد: نرخ اقلام توزیع شده توسط اتحادیه، 5 تا 10 درصد ارزان تر از نرخ اقلام در بازار است. همچنین لاستیک های تحویل شده به رانندگان، دارای تاریخ تولید و عرضه بروز است و از معتبر ترین تولید کنندگان داخلی تهیه می شود.
اما مسئله تعیین نرخ کرایه تاکسی در سال آینده در شرایطی انجام می شود که با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو، قیمت لوازم یدکی و هزینه های زندگی، شاید افزایش نرخ متناسب با رقم تورم رسمی کشور نتواند پاسخگوی نیاز قشر سخت کوش رانندگان تاکسی باشد و از این رو لازم است تا سازمان تاکسی رانی در جهت حفظ سیستم حمل و نقل عمومی، راهکاری را در خصوص حمایت بیشتر از رانندگان تاکسی بیاندیشد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/23
تو سه ماه گذشته بردن بالا که!!
الان باز میخوان ببرن بالا؟؟؟؟؟
کلا همه کشیدن بالاااا! فقط کارمندا بدبختن که سال به سال مالیاتشون هم زیادتر میشه!!!!
الان کلا دو قشر کارگر و کارمند در پایین ترین سطح درآمدی قرار گرفتن!!