موضوعات داغ

احتمال خروج خودروسازان چینی از بازار ایران

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
براساس آخرین آمار های منتشر شده از میزان تولید خودروهای سواری در داخل کشور شرکت های چینی در حال کاهش تیراژ تولید بوده و با این شرایط دور از انتظار نیست که شاهد خروج این شرکت ها از کشورمان باشیم.
به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، شرکت های چینی بسیاری در حوزه صنعت خودروسازی در داخل کشورمان در حال فعالیت بوده و تعدادی به صورت خصوص و تعدادی نیز با همکاری سایپا و ایران خودرو به فعالیت خود ادامه می دهند. از جمله این شرکت های چینی می توان به «چری»، «جک»، «لیفان»، «FAW»، «BYD»، «جیلی»، «ام جی»، «برلیانس» و «چانگان» اشاره کرد که براساس آمارهای منتشر شده تولید این برندها کاهش یافته و گاها حتی به صفر نیز رسیده است.
به عنوان مثال، چری که در ایران تحت عنوان «مدیران خودرو» محصولات خود را عرضه می‌کند، طی دی‌ماه امسال حتی یک دستگاه محصول نیز تولید نکرده است. همچنین جیلی نیز که «بم خودرو» میزبان محصولات آن در ایران است، هیچ تولیدی در دی‌ماه نداشته و لیفان نیز همین شرایط را دارد. «BYD» و جک نیز وضع تقریبا مشابه ای داشته و گفته می شود که برلیانس و ام جی نیز بیشتر تمایل به خروج از کشورمان دارند.
بسیاری از کارشناسان معتقد اند که علت عقبگرد چینی ها در خصوص ماندن در صنعت خودروسازی کشورمان به سه عامل «قطع یا کند شدن روند تأمین قطعات از خارج»، «ضعف داخلی سازی خودروهای چینی» و «تغییر رویکرد خودروسازان چینی در بازار ایران» برمی گردد.
در خصوص تحلیل این عوامل می توان ادعا کرد که بجز «ضعف داخلی سازی» عوامل دیگر بیشتر به موضوع تحریم های آمریکا و متحدان آن علیه صنعت خودروسازی کشورمان برمی‌گردد و در صورتی که از بعد سیاسی گشایشی صورت نگیرد نمی توان انتظار بهبود شرایط را داشت.
پیش از برقرار تحریم ها تقریبا تمامی کارشناسان هشدار داده بودند که با اعمال مجدد تحریم ها روند تامین قطعه در داخل کشور دچار اختلال شده و احتمالا شرکت های خارجی تمایل خود را برای ماندن در صنعت خودروسازی کشورمان از دست می دهند. البته در این میان کارشناسانی نیز وجود داشتند که معتقد بودند ممکن است شرکت های چینی مانند دوره قبلی تحریم ها به فعالیت های خود در داخل کشورمان ادامه داده و حتی حضور پررنگ تری نیز به واسطه یافتن بازار هدف بزرگتر داشته باشند.
در دوره قبلی تحریم ها چینی ها نه تنها از ایران نرفته و فعالیت خود را کاهش ندادند که از خلا حضور سایر خودروسازان استفاده کرده و توانستند به رشد قابل توجهی در بازار کشورمان دست یابند.
امید می رفت که این روند مجدد در خصوص دوره تازه تحریم ها رخ بدهد که متاسفانه شاهد آن بودیم که از اوایل مردادماه تولید خودروهای چینی رو به نزول رفته و تیراژ تولید در مسیر افت قرار گرفت. تحریم ها کار را به جایی رسانده است که حتی بانک های چینی نیز قید همکاری با ایران را زده و به سمت آمریکا متمایل شده اند. در این شرایط گفته می‌شود برخی خودروسازان چینی تمایلی به ماندن در ایران ندارند و می‌خواهند به‌تدریج خارج شوند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/30
“خروج خود ‌سازان چینی از ایران”!!!

بعد از مدت ها یه خبر خوب منتشر شد!!!
انشا اله هرچه سریع تر از ایران خارج شوند و هرگز به ایران برنگردند.

اگه قراره در ایران خودرو مونتاژ و یا وارد بشه، از برندهای مشهور و مطرح باشه خیلی بهتره!

چون تأمین قطعات آنها به مراتب راحت تر از خودروهای چینی است. حتی می توان قطعات آنها را از کشورهای دیگر خصوصأ کشورهای اطراف تأمین کرد.

تأمین قطعات اکثر خودروهای چینی عذاب آوره و گاهأ غیرممکن است.
1397/11/30
البته یک مسئله دیگه هم اینکه فروششون بسیار کاهش پیدا کرده با این قیمت ها دیکه خرید خودرویی مثل چری به صرفه نیست ...
1397/11/30
تنها خبر خوشحال کننده ای که تحریم برای ما اورد کم کردن شر این آشغالهای چینی بود..
1397/11/30
خیلی خوب داریم برمیگردیم به عقب که حتی چینی ها هم میذارن و میرن!کم کم صداوسیما باید تبلیغات موتور رو از آرشیو دربیاره نیاز میشه!
1397/11/30
بهترین خبر یکی دو ماه اخیر....
1397/12/1
برای بالاتر بردن قیمتای قطعات دلیل خوبیه اینطوری هم ایراخودرو مشتریهاشو از دست نمیده و هم مردم به طب راضی میشن.