موضوعات داغ

سرنوشت عجیب استاندارد های 85 گانه صنعت خودرو؛ از تهدید تا فراموشی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بعد از تصویب و اجرای استانداردهای ۸۵ گانه جدید خودرویی و اجرای آن در تولید که از ابتدا اجباری شده بود و سازمان استاندارد نیز تاکید ویژه‌ای بر اجرای دقیق این استانداردها داشت، اما بعد از دور جدید تحریم‌های اقتصادی از تاکیدات سازمان استاندارد نیز کاسته شد. رئیس سازمان استاندارد در آذرماه سال جاری اعلام کرده بود که هیچ تغییری در استانداردهای جدید خودرویی وجود ندارد و امیدواریم تحریم‌ها به بدقولی سازمان استاندارد ختم نشود.
به گزارش خودروبانک و به نقل از اخبار خودرو، با وجود کاهش تاکیدات سازمان استاندارد در رعایت استانداردها در تولیدات داخلی، اما تاکید خود در رعایت استاندارهای خودروهای خارجی با وجود چالش‌ها و ممنوعیت واردات این خودروها را حفظ کرده ‌است.
استانداردهای اجباری بر اساس نوع خودرو
مسلم بیات معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران درباره استاندارهای ۸۵ گانه اظهار داشت: برخی از این استانداردها با استفاده از نشانگرها و سنسورها انجام می‌شود که شاید جنبه ایمنی نداشته باشد، اما جز استانداردهای ۸۵ گانه محسوب شده و برای تاییدیه خودروها این استانداردها لازم است. وی ادامه داد: از ابتدای سال 97 اگر خودروی خارجی حتی یکی از این استانداردها را رعایت نکرده بود ما تاییدیه آن را صادر نکرده‌ایم. البته استانداردهای خودروها مختلف با هم متفاوت است. مثلا برای یک خودرو با کاربری خاص ۶۶ استاندارد مد نظر است یا یک خودروی هیبریدی ۱۶۰ استاندارد اجباری دارد. بر همین اساس ۸۵ استاندارد اجباری بر اساس نوع خودرو متفاوت است.

استانداردهای اجباری بر اساس نوع خودرو

استانداردهای اجباری بر اساس نوع خودرو


بیات در ادامه افزود: استانداردهایی که مرتبط با عابرپیاده یا ایمنی راننده و سرنشینان باشد الزامی است. مواردی مانند کیسه هوا در زیر درپوش موتور و جلوی شیشه موتور، سیستم دوربین مدار ۳۶۰ درجه و سیستم‌های پایداری الکترونیکی خودرو برای جلوگیری از واژگونی و لیز خوردن خودرو الزامی است. حال با توجه که این سیستم‌ها نیاز به تکنولوژی روز دنیا دارند و ما در شرایط تحریم صنعت خودرو بسر می‌بریم، باید به خودروسازان داخلی برای تامین آنان که با چالش و مشکلات جدی روبه‌رو هستند حق داد.
بازیافت خودرو از موارد الزامی استاندارد نیست
بیات در مورد موضوع بازیافت خودرو گفت: بازیافت خودرو سال‌هاست که در استانداردهای بین‌المللی خودرو جایگاه ویژه‌ای دارد. البته این موضوع هنوز در کشور مورد توجه سازمان استاندارد و خودروسازان قرار نگرفته و جز استانداردهای الزامی نیست. وی در ادامه تصریح کرد: توجه نکردن به موضوع بازیافت خودرو به معنی انکار آن نیست، اما هنوز صحبتی درباره آن نشده و هیچ برنامه مدونی نیز برای آن در نظر گرفته نشده است.
این سخنان مسلم بیات در حالی گفته شد که چندی پیش وحید مرندی سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد گفته بود: در حال حاضر برنامه دقیقی برای بازیافت خودرو وجود ندارد، اما این امکان وجود دارد که در آینده در دستور کار قرار گیرد. همچنین باید این موضوع با همکاری وزارت صمت و بخش‌های مرتبط مورد بررسی قرار گیرد، زیرا استانداردها مانند موجودات زنده هستند و از نظر کمی و کیفی رشد می‌کنند.
با این اوصاف به نظر می رسد که با توجه به شرایط تحریم ها و مشکلات صنعت خودروسازی، سازمان استاندارد حداقل یکسال دیگر به خودروسازان مهلت داده است تا ساخته های خود را مطابق استانداردهای 85 گانه راهی خیابان ها کنند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/16
با این اوصاف یعنی جان و مال مردم در حد کشک.......خودرو ساز بی لیاقت را بچسب !!!!!!
1398/1/19
پارسال که اون خانومه رئیس سازمان استاندارد هر هفته خودروساز ها رو تهدید میکرد، اینجا کامنت گذاشتم هیچ کاری نمیتونه بکنه، همینم شد ! دیگه کار از سازمان استاندارد مستاندارد گذشته !
خدا به ملتی که خودشون به خودشون رحم نمی کنند، رحم نمیکنه !
1398/10/19
خودرو سازی جدا از دولت ها نیست و به عنوان حیات خلوتی برای مسئولین دولتی شده تا بتونن بدون هیچ گونه نظارت و پاسخ گویی حقوق های نجومی دریافت کنن و هر ساله خودروساز هارو ورشکسته نشون بدن و هر ساله هزاران میلیاد از بیت المال کمک بگیرن برای صنعت خودرو.
مافیای خودرو اونقدر قدرتمند هستند که 4 دی زمان برگذاری مستند اختاپوس که در مورد مافیای خودرو بود کارگردان ای مستند رو بازداشت کردن و این مستند رونمایی نشد.