موضوعات داغ

افزایش احتمال احیای کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین در سال 98

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی بر ضرورت احیای کارت سوخت و سهمیه بندی دوباره بنزین تاکید کرد. در این گزارش آمده است که به علت تفاوت قیمت بنزین در کشور با سایر کشورهای همسایه، میل به قاچاق این محصول افزایش پیدا کرده است. یکی از راهکارهای جلوگیری از قاچاق، استفاده از کارت سوخت در هنگام سوخت گیری و ممنوعیت مبادله بنزین خارج از این سامانه است. بعد از استفاده از کارت سوخت و اختصاص گازوئیل بر اساس پیمایش مصرف آن از 54 میلیون لیتر در روز در سال 93 به 48 میلیون لیتر در روز در سال 94 رسید و این نشان دهنده موفقیت این طرح دارد.
به گزارش خودروبانک به نقل از عصر خودرو، همچنین راهکارهای دیگری مانند نصب دوربین پلاک خوان در جایگاه‌ها برای کنترل و تایید ورود خودروها یا فناوری RFID هر کارت سوخت مختص یک خودرو کرد و از سوخت گیری با کارت خودروی دیگر جلوگیری به عمل آورد. البته در آمار قاچاق سوخت یک نکته مهم وجود دارد و آن قاچاق 70 درصدی سوخت از یک استان است. پس می‌توان با ارائه طرح‌هایی مانند سوخت گیری فقط برای خودروهای همان استان با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای مسافران، قاچاق سوخت را کاهش داد.
ضرورت احیای کارت سوخت و سهمیه بندی
با توجه به افزایش 10 درصدی مصرف بنزین در سال جاری و سال آینده، استفاده از ابزارهای قیمتی و غیر قیمتی برای مهاراین تقاضا ضروری است. در صورت بهره برداری کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس میزان تولید بنزین کشور به 105 میلیون لیتر در روز خواهد رسید که این میزان فقط جوابگوی روزهای پایانی سال جاری بوده و برای تامین بنزین کشور در سال آینده باید به واردات روی بیاوریم.
یکی از ابزارهای غیر قیمتی برای مهار مصرف بنزین احیای کارت سوخت و سهمیه بندی آن است. با الزام کردن استفاده از کارت سخت و تعیین قیمت دوم برای مصارف بالاتر از سهمیه می‌توان مصرف بنزین را کاهش داد. این تجربه موفق در سال 86 باعث کاهش شدید مصرف بنزین در کشور شد به نحوی که در سال 1385 مصرف روانه بنزین در کشور 73.6 میلیون لیتر بود که در سال 1386 به 64.5 میلیون لیتر در روز رسید و در سال 1390 به کمتر از 60 میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرد.
باید گفت در شرایطی که کشور با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو است و امکان تحریم بنزین وجود دارد، پس مقاوم ساختن اقتصاد کشور یک امر ضروری بوده و یکی از این راهکارها برای مقابله با تحریم احتمالی بنزین استفاده از کارت سوخت و سهمیه بندی است. همچنین از مزایای دیگر استفاده از کارت سوخت محدودیت جدی قاچاق، پرداخت عوارض، بیمه و جرائم وسیله نقلیه، فراهم کردن اخذ عوارض و مالیات از وسایل نقلیه پر مصرف و کنترل معاینه فنی خواهد بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/20
سهمیه‌بندی سوخت بخاطر جلو گیری از قاچاق کار درستیه ولی وقتی سهمیه بندی میکنید حداقل کیفیت سوختم ببرید بالا