موضوعات داغ

معرفی بهترین طراحان خودرو در طول تاریخ

عکس مطلب اول
با اینکه برای تولید یک خودرو مهندسین باید در بخش های مختلفی از قبیل انتقال قدرت،موتور (یا محرکه) ،سازه و بدنه و طراحی سیستم تهویه و سیستم های کمکی دیگر امر طراحی را انجام دهند اما با این حال، تا سخن از طراحی خودرو به میان می آید، عموم مردم به طراحی مفهومی بدنه و ظاهر بیرونی خودرو فکر می کنند. به همین سبب ما نیز در این مطلب قصد داریم به سراغ افراد شاخص در این صنعت در طول تاریخ برویم.
صنعت خودروسازی در طول عمر خود از وجود طراحان زیادی بهره برده است که در اینجا به صورت مختصر به معرفی 10 تن از مشهورترین آنها می پردازیم.

10- یان کالوم IAN CALLUM
او رهبر کنونی جگوار است. به لطف طراحی استون مارتین DB9 و جگوار F-Type اعتبار زیادی کسب کرد و بیشتر شناخته شد. می توان گفت یکی از بهترین ها در این حرفه ایان کالوم است.
یان کالوم IAN CALLUM

یان کالوم IAN CALLUM

9- پُول براک PAUL BRACQ
براک نه تنها در زمان خودش خودروهایی زیبا برای مرسدس و BMW طراحی کرد، بلکه در ایمن سازی خودرو نیز پیشگام بود. طراح Pagoda SL به نقل از بسیاری از منابع، مبتکر Crumple Zone در طراحی خودرو بود. همچنین او برای اولین بار سقف های مقعر تقویت شده را برای محافظت از سرنشینان در هنگام غلتش خودرو لحاظ کرد. کار او تلفیق ایمنی و زیبایی بود!
پُول براک

پُول براک

8- بیل میشل BILL MITCHELL
تمام عمرش در شرکت جنرال موتورز گذشت. اما به صورت شخصی برای بزرگترین شرکت های طرح های به یاد ماندنی زیادی انجام داد. به نظر می رسد برای معرفی مختصر و کامل او، اثر محبوبش در بین آمریکایی ها یعنی Sting Ray Corvette کافی باشد.
بیل میشل

بیل میشل

7-جورج پائولین Georges Paulin
او در اصل یک دندانپزشک بود! البته از نگاه مردم فرانسه قهرمان ملی در جنگ جهانی دوم نیز محسوب می شد. با این حال بسیاری افراد، خدمات متعدد او از قبیل طراحی خودروهای جذاب دهه 1930 و مقاوم سازی سازه خودرو برای شرکت پژو را توسط او باورنکردنی توصیف می کنند.
جورج پائولین

جورج پائولین

6-فرانکو اسکاگلیونه Franco Scaglione
نامش به آلفارومئو گره خورده و اگر از علاقه مندان به خودروهای کلاسیک بخواهید زیباترین خودرو را انتخاب کنند اکثر آنها یکی از محصولات همین کمپانی یعنی Alfa Romeo 33 Stradale را نام خواهند برد. اسکاگلیونه همچنین Giulietta Sprint و چندین طرح خیره کننده دیگر نیز ارایه کرده است.
Alfa Romeo 33 Stradale

Alfa Romeo 33 Stradale

5-هارلی ارل Harley Earl
ویژگی طراح برتر اینست که علاوه بر مورد اقبال واقع شدن طرح ها در بین مردم، ایده ها و طرح هایش در بین همکاران نیز موثر واقع شود. از این جهت ارل را "کریس بنگل" زمان خودش می خوانند. ایده های او جنرال موتورز را به یک شرکت بسیار مطرح مبدل کرد.
هارلی ارل

هارلی ارل


4-باتیستا پِنینفارینا Batista Pininfarina
این نام بسیار آشناست. اخیرا در نمایشگاه 2109 ژنو، ابرخودرویی با این نام معرفی شد که شأن و منزلت او را در بین خودروسازان آشکار می کند. همچنین یکی از بزرگترین مراکز طراحی در ایتالیا به نام او نامیده شده. شرکت های آلفارومئو،فراری،پژو،مازراتی و فیات در برخی از محصولات خود از طرح های هنرمندانه آقای پنینفارینا بهره برده اند.
باتیستا پِنینفارینا

باتیستا پِنینفارینا


3-مالکوم سِیِر Malcom Sayer
سِیِر یکی از نخستین طراحانی بود که به شدت مباحث آیرودینامیکی را در تمام اجزای خودرو لحاظ می کرد. از همین رو زیبایی خاص و منحصربه فردی به طرح هایش می داد. مدل های C-Type ، D-Type، E-Type و XJ13 متعلق به جگوار به دست او شکل گرفته اند.
مالکوم سِیِر

مالکوم سِیِر

2-مارچلو گاندینی Marcello Gandini
خالق Stratos، Miura و Countach احتمالا برای شما شناخته شده باشد. گاندینی ایتالیایی عقیده دارد که تمرکز طراح خودرو باید بر معماری ،سازه ، نحوه مونتاژ و مکانیزم های به کار رفته در خودرو باشد نه ظاهر! در طی سالها فعالیت او در این صنعت، ده ها طرح برای شرکت هایی همچون لامبورگینی،مازراتی،فیات،فراری،جگوار،پژو،سیتروئن،ولوو ، بوگاتی ، آلفارومئو ،نیسان و... ارایه شده است.
مارچلو گاندینی

مارچلو گاندینی

1-جورجتو جوجارو Giorgetto Giugiaro
"بهترین طراح خودروی قرن بیستم!".
شاید نیاز به توضیح بیشتر نباشد اما در سال 1999 در لاس وگاس، این جایزه به او اهدا شد. پیرمرد ایتالیایی به تعداد موهای سپیدش طرح ارایه داده که نه تنها صنعت خودرو بلکه صنایع دیگر نیز از هوش جوجارو بهره برده اند. او تقریبا با تمام شرکت های خودروساز مطرح همکاری کرده و علاوه بر این شرکت صاحب نام Nikon نیز در طراحی بدنه 8 مدل از دوربین های عکاسی خود از جوجارو کمک گرفته است. خلاصه جوجارو از طراحی خودرو تا دوربین و از طراحی اسلحه گرفته تا مبلمان و غیره حرف های زیاده داشته که شاید برای برشمردن تمام طرح های او بهتر باشد بعدا به صورت مفصل به آنها بپردازیم.
جوجارو

جوجارو



نویسنده: نیما محمدی

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/4
ممنون از خودرو بانک، خسته نباشید
1398/1/4
جالبه هر جا بحث طراحی هست این همیشه آلفارومئو هه که حرف اول رو میزنه.هر چند که به نظر من بهترین طراح دنیا گوردن موری هست که مکلارن F1 رو طراحی کرد و بعد از 25 سال هنوز این هایپر کار جذاب و زیباست
1398/1/5
جاداره یادی کنیم از آقای نادر فقیه زاده که طراحی داخلی نسل فعلی سری7 و طراحی خارجی سری6 BMW بر عهده ایشون بود
1399/3/29
چرا اسمی از کارول شلبی یا انزو فراری بده نشد؟