موضوعات داغ

رقابت بین دنا و آریو

عکس مطلب اول
همیشه قرار داشتن دو خودرو در یک رده قیمتی شبیه به هم کار خرید را سخت‌تر می‌کند. از این لحاظ ااریو سایپا و دنا ایران‌خودرو شبیه به یکدیگر هستند. دو خودرویی که یکی از آنها اتوماتیک و دیگری دستی بوده. یکی از آنها موتور بهتر و دیگری امکانات رفاهی بیشتری دارد.
قیمت مهم‌ترین مولفه‌ای است که ما را تشویق به خرید یک خودرو می‌کند. آخرین باری که ایران خودرو و سایپا دنا و آریو را می‌فروختند این قیمت‌های زیر را برای خودروی خود انتخاب کرده بودند:

دنا معمولی 66 میلیون تومان
دنا پلاس دو ایربگ 76 میلیون تومان
دنا پلاس توربو چهار ایربگ 89 میلیون و 900 هزار تومان
آریو اتوماتیک 94 میلیون و 125 هزار تومان

از آنجایی که سایپا در پیش‌فروش آخر خود نام آریو با دنده دستی را در لیست نگذاشت به نظر می‌آید امروز رقیب اصلی دنا پلاس توربو، اریو اتوماتیک باشد که چهار میلیون تومان هم گران‌تر فروخته می‌شود.
ریشه تولید دنا به سال 1389 و آریو به سال 1395 برمی‌گردد. البته قبلا هم در سال 1393 سایپا خودرویی دقیقا مشابه آریو به نام زوتی z300 از چین وارد می‌کرد اما از دو سال پیش سکان تولید یا مونتاژ آن را خودش عهده‌دار شد.
اگر مقایسه را از ظاهر خودرو شروع و به جلوی دو خودرو نگاه کنیم اول از همه چشممان به سه نوار کرومی می‌افتد که در آریو هست و در دنا نه. این سه نوار چهره آریو را کمی جدی نشان می‌دهد اما با این حال تفاوت‌ها آنقدر نیست که دنا را از چشم ما بیندازد. در عوض دنا در چراغ‌های عقب کشیدگی بیشتری دارد با این حال هیچ‌کدام خودروی جوان‌پسندی نیستند. طراحی دنا وام‌دار سمند بوده و از بغل ما را به یاد آن خودروی ملی می‌اندازد. طراحی آریو هم مستقل نبوده بلکه از آلیون تویوتا تقلید شده است. با نشستن داخل کابین هم متوجه فضای بازتر خودرو به خصوص برای سرنشینان عقب در آریو می‌شویم.
حالا از ظواهر دور می‌شویم و به مشخصات فنی خودرو نگاه می‌اندازیم. موتور دنا 1.7لیتر ظرفیت دارد که از آریو 100 سی‌سی‌ بیشتر است. دنا می‌تواند 114 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور تولید کند اما آریو 112 اسب بخار و 151 نیوتن متر گشتاور را به چرخ‎ها می‌رساند. به خاطر همین هم است که اریو یک ثانیه دیرتر به 100 کیلومتر سرعت استاندارد می‌رسد.
همانطور که از اسم این دو خودرو هم پیداست مهم‌ترین تفاوت این دو خودرو به دنده آنها برمی‌گردد. با آریو سایپا ما صاحب یک خودروی دنده اتوماتیک می‌شویم که ما را دیگر از تعویض دنده و کلاج آسوده خواهد کرد. در عوض دنده دستی به دنا شتاب بیشتری داده است. با اینکه گیربکس این خودرو در کره جنوبی ساخته شده اما شکایت‌هایی از عدم هماهنگی آن با موتور و تقه کردن‌های پی‌در‌پی از سوی راننده‌های سایپا اریو وجود دارد.
از نظر مصرف بنزین باید برنده رقابت را با پنج دهم لیتر مصرف کمتر در هر 100 کیلومتر (7.4 لیتر) آریو بدانیم. به خاطر همین هم است که باک آن پنج لیتر گنجایش کمتری دارد.
بعد از خرید، با دو سال گارانتی آریو خدمات پس از فروش طولانی‌تری دریافت می‌کند اما در عین حال بازار فروش سخت‌تری در انتظار دارد. از نظر امکانات رفاهی آریو یک سانروف و همچنین یک دوربین عقب دارد و دنا به جای این‌ها از تهویه اتوماتیک بهره برده که در آریو به صورت دستی ساخته شده است. با وجود همه این‌ها کیفیت سواری در دنا به خاطر موتور بهتر بین این دو خودرو تا اندازه‌ای فاصله انداخته است.
با این حال این تفاوت‌ها آنقدر نیست که بتواند یک نفر را از انتخابش مطمئن کند. برای گرفتن تصمیم بهتر می‌توان آگهی‌های هر دو خودرو را در سایت دیوار مطالعه و به صورت حضوری چند نمونه از آنها را از نزدیک بررسی کرد.

منبع ‌:‌ ویرلن
این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/26
رقابت بین آشغال و آشغال تر جیف پول که بدی پای اینها
1397/12/27
خودمونیم طراحی دنا خیلی خوشگل تره مخصوصا جلوش یک حس خشن بودن خاصی داره
1398/1/19
خودرو بسیار خوبی با توجه به قیمتش است. الان از دنا و برلیانس در بازار ارزان تر است که با توجه به قابلیت هایش به ارزش خرید آن می افزاید.اتوماتیک این خودرو را دو سال دارم. شتاب منطقی وخب .بسیار جادار.عملکرد گیربکس رضایت بخش است و با توجه به هوشمندی گیربکس به موقع معکوس می کشد.
میزان نفوذ صدا در حد خودروی قبلی ام که ال نود بود و حدود ۶ سال داشتم، است. در کل به مراتب از این خودرو راضی ترم.فقط از شرکت سایپا ناراضی از این اینکه کمک نامرغوب جلو را چند ماه است برایم تعویض ننموده اند. تقریبا ۳۵۰۰۰ کیلوتر در جاده های مختلف و شرایط آب و هوایی متفاوت با آن رانندگی کرد ه ام. (کوهستانی و صعب العبور/کفی / گردنه / بارانی/ برفی شدی/ خاکی و…)در کل رانندگی با آن به شما حس رانندگی با یک خودرولوکس می دهد. لازم به ذکر است که از روز اول کلیه آپشن های حذف شده توسط سایپا اعم از کروز کنترل/دوربین /جی پی اس/مونیتور//پاور ویندوز و…( به غیر از سانروف و تهویه اتومات و دو ایر بک حذف شده ) را در آن نصب کر ده ام.
به نظرم با توجه به قیمت مناسب آن در بازار واینکه بسیاری از قطعات آن با خودرو های روز ایرانی قابل جایگزینی است(البته به همت دوستان تاکسی دار،مانند برف پاکن/دسیک وصفحه / صافی بنزین و…)) یک خودرو ایده ال ومناسب با توجه رنج قیمتی برای خانواده ی ۴ نفره است.
موفق باشید.
شاید نقطعه ضعف آن پیدا کردن جای پارک با توجه به بزرگی کابین در شهرای شلوغ و بزرگ ماتند تهران است که سایرسدان های بزرگ و جادار همگی این مشکل را دارند +کمی کوتاه بودن ارتفاع خودرو که در ساندویچ های بزرگ بین جاد ه ای بالخص جنوب کشور باید به صورت اریب حرکت کرد.)
به نظر می آید این گزینه ی قیمت مناسب خودرو با مقایسه با خودرو های همتراز و حتی خودرو های پایین تر از این خودرو ، در این بازار بی منطق ،امتیاز بزرگی برای آریو در دراز مدت خواهد بود وبا توجه به تولید آن توسط سایپا برای سال های متمادی( به دلیل خریدن پلتفرم وامتیاز این خودرو و ... )آینده ی خوبی را در برای این خودرو رقم خواهد زد.
موفق باشید
1398/11/26
با سلام
دنا با اریو قابل مقایسه نیست
من دنا داشتم به خاطر صدای موتور که غیر قابل تحمل بود و سیستم فنربندی خشک فروختم و الان اریو گرفتم و بسیار راضیم
دنا سواری خشکی داره و قابل مقایسه با سواری بسیار نرم و لذت بخش اریو نیست
صدای موتور اریو هم بسیار کمتره
اریو جادارتر و سرنشینان عقب آسایش خیلی بیشتری دارن هم از لحاظ صندلی هم سیستم تعلیق و جای پا
باید سوار بشین و خودتون قضاوت کنین