موضوعات داغ

تیونینگ حرفه‌ای پلیموث باراکودا؛ عضلانی کلاسیک مدل 1970

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
پلیموث یکی از برندهای مطرح آمریکایی در دهه شصت میلادی بود و دهه چهل خورشیدی، حضور نسبتاً پر رنگی در ایران داشت. پلیموث باراکودا یکی از خودروهای عضلانی آمریکایی بود که در کنار فورد ماستنگ، نخستین پونی کارهای حاضر در بازار ایران بودند. پلیموث از زیر مجموعه های کرایسلر بود و محصولات آن به عنوان نسخه ای ارزان سازی شده از محصولات دوج و کرایسلر محسوب می شدند. برند پلیموث در سال 2001 تولیدات خود را متوقف کرده و خطوط تولید آن، در شرکت دوج ادغام شدند.

کراکن کودا

کراکن کودا

کراکن کودا، نسخه ای ارتقاء یافته از باراکودا است که توسط یک علاقمند به تیونینگ، ساخته شده است. با وجود آن که خودروهای آمریکایی همواره از جانب رقبای اروپایی خود تهدید می شوند، ولی هیچگاه نمی توان قدرت و مخوف بودن آنها را زیر سوال برد و مالک این خودرو، پلیموث باراکودا خود را با ارتقای برخی ویژگی ها، قلدر تر کرده است. یکی از ویژگی های مد نظر مالک، برای شخصی سازی باراکودا خود، سر و صدای آن بوده که همواره به عنوان یک ویژگی جذاب خودروهای پونی یا ماسل کارها شناخته می شود. به گفته نگارنده، از چندین متر دورتر، می توانید صدای کار کردن پیشرانه کراکن کودا را بشنوید و احساس کنید که یک هیولا به سمت شما در حال حرکت است. اما تنها صدا مد نظر مالک نبوده است، هنگامی که برای اولین بار با پلیموث کراکن کودا روبرو شوید، محو زیبایی این کلاسیک ارتقاء یافته خواهید شد.
پیشرانه هشت سیلندر اختصاصی این باراکودا، موسوم به Magnum 408 C.I.D. V8 Stroker، به صورت سفارشی در شهر Spokane در ایالت واشنگتن ساخته شده و برای مالک خودرو ارسال شده است. وظیفه انتقال قدرت نیز بر عهده یک جعبه دنده TorqueFlite 727 بوده و قدرت به محور عقب ساخت Mopar ارسال می شود که به صورت تخصصی، در ساخت دیفرانسیل های محصولات فیات کرایسلر فعالیت می کند.

کراکن کودا

کراکن کودا

وظیفه تنظیم میزان سوخت و هوای ارسال شده به پیشرانه نیز بر عهده یک کاربراتور Holley 770 قرار دارد که بالای سر سیلندرهای جاذب Edelbrock جای گرفته است. هنگامی که جرقه های شمع اتفاق می افتد، یک میل لنگ عقابی شکل می چرخد و این نیرو را به قدرت تبدیل می کند. با این حال، زیبایی خودرو به اندازه ای است که نمی توانید بین رانندگی کردن یا نگاه کردن به این پلیموث باراکودا خاص، یک گزینه را انتخاب کنید.
هنگامی که مالک خودرو به قسمت تعلیق رسید، تصمیم گرفت تا سیستم استاندارد باراکودا را با یک سیستم تعلیق بادی تعویض کند. سیستم تعلیق این خودرو ساخت شرکت Ridetech Suspension بوده و می تواند در هنگام سواری، به راحتی نسبت به اعمال راننده واکنش نشان دهد. با این حال، از آنجاییکه مالک علاقه داشت خودرو در عین بروز رسانی، حس نوستالژیک و کلاسیک خود را حفظ کند، تریم داخلی خودرو را همانند نسخه اصلی نگه داشته و تنها به بازسازی و نوسازی آن اکتفا و از ایجاد تغییرات در آن خودداری کرده است.

کراکن کودا

کراکن کودا

مالک این خودرو، پلیموث باراکودا خود را در سال 2014، در انباری از خودروهای اوراقی یافت. مالک قبلی آن، پس از تصادفی که با این خودرو داشت، آن را در گوشه ای رها کرده بود. وی این باراکودا را به قیمت مناسبی خرید و به جز پیشرانه، که به صورت آماده از کارگاهی دیگر برای وی ارسال شد، تقریباً تمام بازسازی ها و تغییرات را خودش انجام داد.
یکی از جالب ترین قسمت های خودرو، رم ایر نصب شده در جلو آن است که بسته به شرایط، باز و بسته می شود تا میزان مناسبی از هوا را برای خنک سازی موتور به داخل کاپوت بفرستد. همچنین تایرهای هرکولس، نمایی قدرتمند و جذاب به کراکن کودا بخشیده اند. هیولایی که هم اکنون مشاهده می شود، حاصل کار و تلاش شبانه روزی مالک خودروست، در غیر اینصورت، این باراکودا چیزی به غیر از یک خودروی فراموش شده نبود.
لازم به ذکر است که در ایران تعداد بسیار اندکی از این مدل وجود دارد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/13
American Dream