موضوعات داغ

خودروهای پاکستانی در راهند؛ زمین بازی تازه برای ابر خودروسازان

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
صنعت و بازار خودرو پاکستان، همسایه جنوب شرقی ایران، مدتهاست که در انحصار یک مثلث سه گانه مشترک از سوزوکی، تویوتا و هوندا قرار دارد. با این حال، دولت این کشور تصمیم گرفته تا با از بین بردن انحصار و تشویق دیگر خودروسازان به سرمایه گذاری در این کشور، خودروسازی پاکستان را رونق دهد. تاکنون 15 شرکت خودروسازی تعهد کرده اند که مبلغی بیش از یک میلیارد دلار را در صنعت خودرو پاکستان سرمایه گذاری خواهند کرد. مطابق گزارش خبرگزاری رسمی دولت پاکستان، این سرمایه گذاری ها صرف ساخت سایت های تولیدی جدید، عقد قراردادهای جدید برای ساخت خودروهای تازه، احیای خطوط مونتاژی که از قبل وجود داشته اند و قراردادهای جوینت ونچر می شود. علاوه بر این 15 شرکت، با سرمایه گذاری های انجام شده، دو خودروسازی با برند پاکستانی نیز تاسیس خواهند شد.
برندهایی که تاکنون نسبت به سرمایه گذاری در پاکستان اقدام کرده اند، برندهای چینی و کره ای هستند. سایر برندهای اروپایی نظیر رنو و گروه فولکس واگن، سرمایه گذاری های خود را اصطلاحا به خواب برده اند و مدتهاست که وضعیت کارخانه های تولیدی این دو برند، که عمدتا در کراچی قرار دارد، بلا تکلیف است. با این حال، شریک دیگر اتحاد تجاری رنو نیسان، در حال توسعه سایت تولیدی خود در پاکستان است و این سایت تولیدی تا سال 2020 به بهره برداری می رسد. در این سایت کراس اوورهای برند نیسان به تولید خواهند رسید. شرکت کره ای کیا نیز با همکاری شریک پاکستانی خود، تاکنون کامیونت K2700 را به تولید رسانده و پیش بینی می شود از سال 2019، تولید خودروهای تحت برند خود را آغاز کند.
دیگر شرکت کره ای یعنی هیوندای، با راه اندازی سایت تولیدی خود در نزدیکی فیصل آباد، قصد تولید و عرضه هیوندای سانتافه و ون Grand Starex را دارد که رقیب نزدیک کیا سورنتو و کیا کارناوال محسوب می شوند. تولید هیوندای ایونیک ، خودرو هیبریدی و جدید این شرکت نیز در برنامه های این سایت قرار دارد که در سال 2020 به بهره برداری خواهد رسید. دو شرکت چینی DFSK Motors و چانگان نیز برنامه های خود را همزمان با رقبای کره ای، پیش می برند.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/22
واقعا باید گریه کرد برای ایران که از کجا به کجا رسیدیم...
1398/1/22
مام که خداروشکر خیابونامون شده محل جولان ماشینای چینی و خط تولیدامونم ماشین چینی میزنن
1398/1/24
زیاد عجله نکن ! به زودی ماشین پاکستانی مونتاژ می کنند با کلی عیب و ایراد و با قیمت گزاف میدن دست ملت همیشه در صف ایران !
1398/1/24
ماهم همچنان باید تو صف گوشت و مرغ و پراید غلط بزنیم مسئولین واقعا خسته نباشید
1398/1/24
انشالا به زودی خودروهای ساخت پاکستان در ایران مونتاژ و با قیمت چند برابر نسخه اصلی در پاچه ملت گرامی ایران فرو خواهد شد !