موضوعات داغ

سهم دولت از قیمت خودروهای تولید داخل چقدر است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
هر ساله در روزهای ابتدایی سال جدید نمایندگی‌ها منتظر لیست قیمتی شرکت‌های خودروساز می‌مانند، لیستی که با اسم هزینه‌های دولتی شناخته می‌شود و خودروسازان با احتساب این هزینه‌ها قیمت نهایی خودرو را اعلام می‌کنند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، هزینه‌هایی همچون عوارض قانونی، نرخ بیمه، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه شماره‌گذاری، مواردی هستند که از خریداران خودرو دریافت و به خزانه دولت واریز می‌شود. این هزینه‌ها از طرف خودروسازان محاسبه و بر قیمت خودرو افزوده می‌شود. هزینه‌های مذکور بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بر قیمت قطعی خودروها می‌افزاید. خودروسازان نیز هر ساله به مشتریان خود این نکته را متذکر می‌شود که هزینه اضافه شده بر قیمت خودرو در ابتدای سال ارتباطی با آنها ندارد و این هزینه‌ها به خزانه دولت ریخته می‌شود. حال با وجود قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار و آزادسازی نیم‌بند قیمت‌ها، مشتریان باز هم باید هزینه‌ای به اسم سهم دولت از تولید را بپردازند؟ هزینه‌هایی مانند نرخ بیمه، هزینه شماره‌گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض قانونی مواردی هستند که هر ساله باعث می‌شوند درصدی بر قیمت خودرو افزوده شود.
با توجه به نزدیک بودن تحویل خودروهای ثبت‌نامی در سال جدید، در گفت‌وگو با یکی از نمایندگی‌های فروش درباره سهم دولت از تولید خودرو، وی اینچنین می‌گوید که: فقط ۴۰۰ هزار تومان سهم بیمه به قیمت فعلی خودروها افزوده می‌شود. همچنین هزینه شماره‌گذاری تغییر محسوسی در بودجه نداشته و مالیات بر ارزش افزوده نیز همچون سال گذشته ۹ درصد است.
بنابراین اگر میانگین 25 درصدی را برای سهم هزینه های جانبی و دولتی از قیمت خودروها لحاظ کنیم به رقمی بیش از 6.5 میلیون تومان برای خودرو ارزان قیمتی نظیر پراید خواهیم رسید. رقمی که می تواند برای خودروهای گران قیمت تر نظیر سراتو سایپا به ارقامی چند ده میلیونی افزایش یابد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/24
دولت و سهم؟!!!! کفر میگی داداش؟ دولت فقط و فقط به فکر خدمته سهمش کجا بود بدبخت؟ راستی در راستای همین خدمت گزاری، عوارض سالیانه خودرو، یک شبه ضربدر 2 شد. امیدوارم ریاضی همه خوب باشه .ضربدر 2
1398/1/24
خیلی جالبه هر سال دولت یک مقدار حقوق مردم رو اضافه میکنه بعد از اونور پولی که به ملت داده توسط این خودروسازی ها و کلی سازمان و اداره و وزارت خونه دوباره بر میگرده تو جیب دولت بعدم میگن دولت بودجه نداره !!!