موضوعات داغ

نکات مهم در رابطه با محدودیت های تعمیر تایرهای دست دوم و پنچر

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
این روزها اگر سری به بازار تایر بزنید با قیمت هایی مواجه خواهید شد که به هیچ عنوان باورکردنی نیست. قیمت بالای تایرهای نو مشتریانی که بودجه ثابت و محدود دارند را به سمت خرید تایرهای تعمیر شده و دست دوم راهی کرده است.
سوالی که در این میان مطرح می شود این است که آیا تایرهای رادیال قابلیت تعمیر و استفاده مجدد را دارند و در صورت تعمیر کارایی خوبی از خود نشان خواهند داد؟
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، این یک هشدار جدی است به هیچ عنوان تایرهای آسیب دیده قابلیت تعمیر و استفاده مجدد را ندارند و استفاده از تایرهای تعمیری خطرناک است. البته این اشتباه بسیار رایج بوده و رانندگان بسیاری وجود دارد که تایری را که در برخورد با جسم خارجی آسیب دیده و پاره شده است، برای تعمیر به آپاراتی‌ها فرستاده اند.
باید توجه کرد که تایر نقش مهمی را حفظ ایمنی خودرو داشته و تایری که به طوقه و یا منجید آن صدمه وارد شده قابلیت استفاده خود را از دست داده و باید از استفاده مجدد از آن طرف نظر کرد.
در هر صورت اگر مجبور به استفاده مجدد از تایری شدید، حتما تایر مذکور را به عنوان زاپاس استفاده کرده و نکات زیر را به خاطر بسپارید:
برای تعمیر تایر پیش از هر کاری باید اطراف محل پارگی منجید با سمباده نرمی سائیده شده و حفره ایجاد شده با لاستیک مخصوص تعمیر پر شود. نکته مهمی که باید در این مرحله رعایت شود این است که برای تعمیر باید از وصله‌های استاندارد و مخصوص تعمیر تایر متناسب با اندازه تایر و میزان صدمه استفاده شود. قرار دادن تکه‌های منجید یا نوار لاستیکی متفرقه ‌داخل تایر امری بسیار خطرناک و بی فایده است و عملا تایر تعمیری را غیرقابل استفاده می کند. در آخرین مرحله نیز باید مجدد تایر بالانس شود.
برای درک بهتر نکات ذکر شده از شما دعوت می کنیم تا کمی در خصوص دو بخش مهم تایر یعنی بدنه یا منجید یا طوقه یا بید تایر آشنا شوید.
منجید تایر به بدنه آن گفته می شود که از لایه های مختلف تشکیل شده و وظیفه آن حفظ استحکام و تحمل فشار های وارده ناشی از نوسان تایر و مقاومت در مقابل اثرات تخریبی عوامل جوی و برخورد با مانع و بار خودرو است. برای حصول چنین اهدافی تایر با لایه‌ای از لاستیک خاص و مقاوم پوشیده می‌شود که به آن دیواره می‌گویند. به علاوه هرچه تعداد لایه‌ها تایر بیشتر یا نخ‌های آن ضخیم‌تر باشد، میزان تحمل بار توسط تایر نیز بیشتر خواهد بود.
در خطوط طوقه نیز باید گفت، داخل لبه‌های تایر که روی رینگ مستقر می‌شود، سیم‌های حلقوی شکل قرار داده می‌شوند. این حلقه‌ها از تعدادی سیم تک‌رشته‌ای فولادی با روکش مس یا برنز که دارای مقاومت کششی بالایی نیز هستند، ساخته می‌شوند.
نقش طوقه در تایر، ایجاد ناحیه‌ای سخت و عملا غیرقابل کشش در محل نشیمنگاه تایر روی رینگ است تا تایر به درستی و با ثبات کافی در شرایط مختلف حرکت خودرو،‌ روی رینگ مستقر شده، ثابت باقی بماند و ‌فشار باد داخلی تایر را نیز تحمل کند. در تایرهای رادیال تیوبلس (بدون تیوب)، دقت در اندازه این قسمت و تناسب دقیق آن با اندازه رینگ، از خروج باد پیشگیری می‌کند. از سوی دیگر این کار موجب می‌شود جارفتن تایر روی رینگ به سهولت تایرهای معمولی نباشد و درواقع نیازمند تمهیدات خاصی است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد