موضوعات داغ

حکایت200هزار تن تایر فرسوده و دو کارخانه بازیافت در کشور!

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
براساس آمار های تازه منتشر شده تنها 4 درصد از تایرهای فرسوده بازیافت شده و مابقی تایرهای غیرقابل استفاده و فرسوده به طبیعت باز می گردند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، با توجه به 280 هزار تن تایری که سال گذشته وارد بازار خودرو ایران شده با یک حساب سرانگشتی انتظار تولید بیش از 200 هزار تن تایر فرسوده دور از تصور نیست. تایرهایی که تنها 8 هزار تن از آن ها وارد کارخانه های بازیافت شده و مابقی بیش از 190 هزار تنشان راهی گورستان های تایر در سراسر کشور شده که به شدت برای طبیعت آسیب زا می باشند.
بنا به گفته محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر، در حال حاضر در کشورمان تنها دو مرکز بازیافت تایر وجود دارد که یکی از این کارخانه‌ها در استان قم واقع شده و مجموعه دیگر نیز مجموعه ایساتیس است که متعلق به صنایع لاستیک یزد بوده و در فضای کارخانه یزد تایر دایر است. ظرفیت هر یک از این کارخانه‌ها بازیافت 4 هزار تن تایر در سال بوده که با این اوصاف می توان در مجموع انتظار بازگشت 8هزار تن تایر فرسوده به چرخه صنعت خودروسازی در سال را داشت.
رئیس انجمن صنعت تایر در خصوص بازیافت تایر توضیح داد که در صورتی که دولت از این صنعت حمایت کند علاوه بر محافظت از محیط زیست کشور، از خروج ارز بیشتر برای خرید مواد اولیه تولید تایر جلوگیری می شود چرا که درصدی از این مواد اولیه از جمله کائوچو را می توان از تایرهای بازیافتی به دست آورد.
جالب است بدانید علاوه بر پرداخت یارانه، در بسیاری از کشورهای دنیا یکی از طرح های تشویقی برای کارخانه های بازیافت تایر، جمع آوری تایرهای فرسوده به صورت رایگان و انتقال آن ها به مراکز بازیافت است. امری که در کشور ما یکی از معضلات اصلی کارخانجات بازیافت تایر است. بازیافت کنندگان فعلی تایر در خصوص چگونگی انتقال تایر های فرسوده به کارخانه و پرداخت هزینه‌های سنگین برای حمل‌ونقل این کالا دچار مشکل هستند.
با توجه به گفته های گنجی مجتمع لاستیک یزد برنامه توسعه صددرصدی کارخانه بازیافت تایر خود را داشته و به دنبال آن است که ظرفیت بازیافت خود را به سالانه 8 هزار تن برساند. در صورت حمایت دولت و سازمان حفاظت محیط زیست از صنعت بازیافت تایر این امر تسهیل شده و با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد