موضوعات داغ

نقد و بررسی نسل سوم نیسان پاترول؛ سافاری آفرودر واقعی!

عکس نویسنده
مهبد احمدیان
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
مقدمه
پس از آنکه نیسان موتور از سال 1933 وارد بازار خودروسازی جهان شد و به عنوان یک خودروساز ژاپنی در سطح جهان مطرح شد، برای رفع نیازهای ارتش ژاپن شروع به تولید اولین خودروی دو دیفرانسیل خود در سال 1951 کرد، خودرویی با قابلیت‌های فراوان برای عبور از موانع و جاده‌های ناهموار که در نهایت این خودرو پاترول نامگذاری شد. پاترول به سرعت توانست نظر ژاپنی‌ها را به خود جلب کند، نمونه اولیه پاترول از نظر ظاهری شباهت زیادی با جیپ امریکایی داشت، این ظاهر تا سال 1980 تغییر خاصی نداشت اما بعد ظاهر پاترول دستخوش تغییراتی بنیادی شد از جمله تغییر شاسی، اتاق، موتور، تجهیزات داخلی و ... که آن سال را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ تولید نیسان پاترول دانست. تجهیزات داخلی پاترول پس از آن به شدت تغییر کرد تا حدی که دیگر پاترول تنها خودرویی برای عبور از جاده‌های ناهموار نبود، بلکه به خودرویی لوکس با قابلیت‌هایی فراوان برای تمام سلیقه‌ها بدل شده بود.

نیسان پاترول

نیسان پاترول

بعد از ورود پاترول به عرصه خودروهای قابل عرضه در بازار، این خودرو در دو نمونه 3 درب و 5 درب معرفی شد که این تغییرات همگام با پیشرفت تکنولوژی بود و باعث شد تا به سرعت به شهرت دست پیدا کند تا جایی که نیسان در کشورهایی هم چون انگلستان، آلمان، اسپانیا و بلژیک اقدام به برپایی خط تولید پاترول کرد. نیسان پاترول تاکنون در شش نسل مختلف تولید شده و در سال 2010 آخرین نسل آن یعنی نسل ششم نیسان پاترول توسط شرکت نیسان معرفی گردید. سابقه حضور پاترول در ایران به نسل سوم این خودرو بر می‌گردد (سری 160 و 260). مونتاژ پاترول از سال 1364 هجری شمسی در ایران آغاز شد و در سال 1372 خورشیدی تجهیزات بیشتری از طرف شرکت مونتاژکننده خود یعنی پارس خودرو به این خودرو افزوده شد مانند فرمان هیدرولیک، کولر، رینگ پهن‌تر و گارد محافظ سپر جلو و همین طور زاپاس بند عقب، که همه این تجهیزات اضافه در افزایش راحتی و زیبایی ظاهری بیشتر این خودرو کمک می‌کرد تا حدی که دیگر بعد از آن در ایران یافتن نیسان پاترولی بدون این تغییرات ظاهری کار مشکلی بود. جالب است بدانید در مجموع 61552 دستگاه نیسان پاترول در ایران تولید شده است.

نیسان پاترول

نیسان پاترول

>پاترولی که امروز برای تست و برسی آماده کرده‌ایم، نسل چهارم این خودرو است که تولید آن از سال 1988 شروع شد و سال‌ها ادامه داشت. این نسل از پاترول در استرالیا با نام فورد ماوریک عرضه شده و در برخی کشورهای اروپا با نام آبرو پاترول هم عرضه شد، اما در ژاپن به پاترول سافاری معروف بود و ما در ایران نیز به همین نام این نسل را می‌شناسیم. در این مقاله از خودروبانک با ما همراه باشید تا کمی با این پاترول خوش‌نام وقت بگذرانیم.

نمای بیرونی
در ظاهر پاترول نسل چهارم تفاوت بنیادی با نسل سوم ندارد و تشابهات بسیاری با یکدیگر دارند. از نمای پشت چراغ‌ها ابعاد بزرگ‌تری نسبت به نسل سوم دارند و سپر به مه‌شکن و راهنماهای اضافه مزین شده است. در نمای کنار گلگیرها، مخصوصاً گلگیر عقب حجیم‌تر شده‌ تا به ابهت این دو دیفرانسیل شرقی بیافزاید.

نیسان پاترول

نیسان پاترول

از روبرو، جلو پنجره ابعادی بزرگ‌تری نسبت به نسل سوم پاترول دارد ولی سپر به همان میزان ساده و شکیل است. در کل ظاهر نسل چهارم پاترول نسبت به نسل سوم خود (پاترول رایج در بازار ایران) چهره‌ای درشت‌تر و عضلانی‌تر دارد و طراحی آن پخته‌تر و جذاب‌تر است.

نمای داخل
به محض ورود به داخل خودرو شاهد تفاوت‌های بسیاری بین این نسل و نسل قبلی هستیم، داشبوردی متفاوت بروزتر و با تجهیزاتی بسیار بیشتر، داشبورد فرمان و رودربی‌ها کاملاً دچار تحول شده‌اند و زیباتر و شکیل‌تر از قبل شده‌اند (البته در زمان خود). در ردیف عقب چند دریچه تهویه مطبوع وجود دارد تا در هر شرایطی تمام سرنشینان از سواری خشن این شاسی‌بلند ژاپنی در سرزمین‌های ناهموار لذت ببرند. نیسان در این نسل از پاترول ردیف سوم صندلی را نیز در نظر گرفته و این دو دیفرانسیل پرتوان را به شاسی‌بلندهای لوکس آمریکایی نزدیک‌تر کرده است. از جمله امکاناتی که برای ردیف سوم اضافه شده می‌توان به کولرجداگانه برای سرنشینان عقب اشاره کرد که یکی از امکانات بسیار کاربردی و جالب در آن زمان برای این خودرو به شمار می‌آید. در کل پاترول نسل چهارم قابلیت‌هایی همچون سیستم تهویه اتوماتیک، هر چهار شیشه برقی، سیستم تعلیق هر چهار چرخ فنر لول و ... را دارد که برای خودرویی در آن سال‌ها بسیار مناسب بوده است.

سواری با سافاری
پاترول نسل چهارم که با کد اتاق Y60 شناخته می‌شود در زمان تولید با 4 موتور 6 سیلندر خطی قابل سفارش بود که دوتای آن‌ها دیزلی و دوتای دیگر بنزینی بودند. موتور اول 2.8 لیتری دیزلی بود، موتور دوم 3 لیتری بنزینی، موتور سوم 4.2 لیتری بنزینی و موتور آخر نیز 4.2 لیتری دیزلی بودند.
موتور 4.2 لیتری شش سیلندر خطی خودروی مورد بررسی ما با کد TB42 شناخته می‌شود. این موتور در ابتدا در نسخه کاربراتوی به بازار عرضه شد که اکثر مدل‌های وارد شده به ایران نیز از همین مدل هستند ولی از سال 1992 سیستم سوخت رسانی آن به انژکتوری تغییر پیدا کرد. این موتور می‌تواند 167 اسب بخار قدرت در 4200 دور بر دقیقه و 325 نیوتن‌متر گشتاور را در 2800 دور بر دقیقه تولید کند. نسخه انژکتوری شده همین موتور 181 اسب بخار قدرت در 4400 دور بر دقیقه و 320 نیوتن‌متر گشتاور در 3200 دور بر دقیقه را می‌تواند تولید کند. مدل‌های دیزلی پاترول دارای سرسیلندرهایی کاملاً متفاوت با مدل‌های بنزینی هستند چون مدل‌های بنزینی از نوع OHV بوده و میل سوپاپ آن‌ها درون بلوک موتور است ولی مدل‌های دیزلی SOHC هستند و میل سوپاپ تکی آن‌ها درون سرسیلندر قرار دارد.
موتور پاترول سافاری شاید روی کاغذ مشخصات معمولی داشته باشد اما موتوری به شدت قابل اطمینان و توانمند است و به خوبی از پس وظایف خود بر می‌آید. گیربکس نصب شده روی این مدل 5 دنده دستی بود ولی مدل 4 دنده اتوماتیک نیز تولید شده است که اطلاع نداریم آیا در ایران نسخه اتوماتیک هم وجود دارد یا نه. یکی از آپشن‌های خوب پاترول سافاری دیفرانسیل لغزش محدود در عقب است که به صورت استاندارد روی این خودرو موجود نبود ولی در صورت سفارش نصب می‌شد اگر یکی از این مدل های دارای دیفرانسیل لغزش محدود را گیر بیاورید قابلیت‌هایی فراتر از انتظار را در آفرود مشاهده خواهید کرد.

نیسان پاترول

نیسان پاترول

یکی از مزایای موتور کاربراتوری برای خودروهای دو دیفرانسیل این است که در هر شرایطی و هر موقعیتی به راحتی قابل تعمیر است و اگر راننده سر رشته‌ای در تعمیر خودرو داشته باشد، بدون نگرانی و همراه داشتن ابزاری خاص می‌تواند خودروی خود را تعمیر و به مسیر ادامه دهد. با وارد شدن به خودرو کیفیت بالای قطعات نسبت به پاترول نسل قبل کاملاً حس می‌شود. با استارتی کوتاه این موتور کاربراتوری بدون هیچ لرزش اضافه‌ای شروع به کار می‌کند. نکته قابل توجه در این خودرو ورود بسیار کم صدا‌ها و ارتعاشات موتور به کابین است که بسیار لذت سواری را برای این خودرو بیشتر می‌کند.

نیسان پاترول

نیسان پاترول

دنده‌ها با فاصله‌ای زیاد از یکدیگر قرار دارند اما دنده‌ها به راحتی و نرمی تعویض می‌شوند. با فشردن پدال گاز سیلی از بنزین روانه کاربراتور می‌گردد و دور موتور این پیشرانه حجیم را به راحتی و باز هم بدونه هیچ لرزش اضافه‌ای بالا می‌برد تا شتاب‌گیری بسیار خوبی را به رخ بکشد. سواری خودرو به لطف موتور پرقدرت و سیستم تعلیق چهار چرخ فنر لول بسیار نرم‌تر از نسل قبلی خود است اما باز هم به دلیل ماهیت شاسی‌بلندی که دارد، سواری آن از سدان‌ها خشن‌تر است.

نیسان پاترول

نیسان پاترول

سیستم تعلیق این خودرو یکی از برگ‌های برنده خود در بین رقبای خود است. این نوع سیستم تعلیق در کنار موتور و جعبه دنده قدرتمندی که در این خودرو است به خوبی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا اجازه عبور از اکثر موانع مسیر را به راننده بدهند. در مدل‌های 3 درب این خودرو به دلیل فاصله کم بین محورها توانایی این غول جاده‌های ناهموار را برای عبور و گذشتن از هر مانع و شیبی را بیش از پیش می‌کند.

جمع بندی
نیسان پاترول نسل چهارم ملقب به نیسان سافاری که از قدرتمندترین و توانمند‌ترین خودروهای شاسی‌بلند تاریخ است و در خیلی از جمع‌های ماشین‌باز گاهاً با پسوند اسطوره از این ماشین یاد می‌شود. اما یکی از مشکلات این خودرو در بازار ایران پیش‌زمینه ذهنی عموم مردم درباره پاترول است چون عموماً پاترول نسل سوم در دسترس مردم بوده و به دلیل مشکلات این خودرو که عواملی همچون قدیمی بودن تکنولوژی ساخت، مونتاژ و تولید ضعیف آن خودرو در ایران باعث شده تا مردم از توانایی‌ها و راحتی این خودرو بی‌خبر بمانند، مخصوصاً که از نظر ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هستند. همچنین سافاری از دید عموم، در بازار قیمتی غیرمنطقی دارد که دلیلش کمیابی و ارزشمند بودن این خودرو در بین خودروهای آفرودر است. پاترول معمولا همیشه در سایه ی لندکروز بوده اما این هیچ چیزی از ارزش و توانایی های این خودرو کم نمی کند کما اینکه در نسل های جدیدتر نیز این دو خودرو رقابتی بسیار نزدیک با هم دارند.

نیسان پاترول

نیسان پاترول

در آخر پاترول نسل چهارم یک خودروی تمام عیار برای جاده‌های خارج جاده است. پیشرانه و جعبه دنده قدرتمند، اتاقی راحت و کم‌صدا به کمک سیستم تعلیق چهار چرخ فنر لول، خودرویی راحت در عین حال توانمند را برای عبور از هر مانعی به راننده عرضه می‌کند.
در آخر از جناب پارسا طغرایی برای در اختیار گذاشتن خودروی خود برای این تست و بررسی از خودروبانک کمال تشکر را داریم.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/24
خداییش آدم مونتاژهای قدیمیه این مملکت رو می بینه leg نیسان پاترول و پاجرو و مزدا و هیوندای ورنا و هیوندای آوانته و کیا ریو فقط دو دستی خاک باید بریزه بر سر اون تفکر و راهبردی که زندگی ده ها میلیون ایرانی رو گره زد به اتمی و کیک زرد بدردنخور!!!!
1398/2/28
البته توی راکتور اراک بتون ریختن
کیک زرد رو فروختن و غنی سازی به 3.5 درصد رسید اما اوضاع منو شما بدتر شد پس این فشارها ربطی به هسته ای نداره!!!!!
1398/2/24
دوستان افرود سوار خواهشا ماشین هاتون رو انژکتوری کنید!!
کمی به طبیعت رحم کنید!
1398/2/25
تبلیغ پاترول بود یا بررسی؟ پر مصرف بودن و قدیمی بودن و ظاهر جعبه ای از ایرادات بارز پاترول قدیم هست.
1400/9/11
وقتی اطلاع نداری حرف الکی نزن
1398/4/3
این پاترول خیلی متفاوت با پاترول های مونتاژ است همه چیز این پاترول یک سر و گردن از پاترول های مونتاژ بالاتر است
1398/8/13
سلطان
1399/4/11
ببخشید این نسل سوم نیسان پاترول نیست نسل چهارم هستش پاترول Y60 پاترول های مونتاژ یا همان نسل سوم نسخه 160 بودند قبل از اینا ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ تو ژاپن تولید می شدند این نسل شم از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ تولید شده ولی من خیلی بیچارم اول می خواستن برام یک پراید هاچ بک کره ای قشنگ مال دایییم رو بخرم ولی بابا و مامانم اجازه ندادن