موضوعات داغ

ابطال فرمول بیمه در پرداخت خسارت به خودروهای گران

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
به تازگی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری فرمول بیمه مرکزی در محاسبه پرداخت خسارت به خودروهای گران قیمت را غیر قانونی دانسته و آن را باطل کرده است. مطابق با این فرمول هر چه خودروی زیان دیده ای گران‌تر باشد خسارت کمتری از جانب بیمه پرداخت می‌شود.
به نقل از تسنیم و به گفته یرج فرج‌تبار کارشناس رسمی دادگستری در امور بیمه که از دستورالعمل شورای عالی بیمه به دیوان عدالت اداری شکایت کرده، بیمه مرکزی فرمولی را تحت عنوان دستورالعمل نحوه تعیین خسارت موضوع تبصره های سه و چهار ماده هشت قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب سال 95 صادر کرده بود. مطابق با این فرمول و با در نظر گرفتن تعاریف خودروی متعارف و نامتعارف، عبارت «خسارت وارده تقسیم بر قیمت خودروی نامتعارف زیان‌دیده ضرب در قیمت خودروی متعارف» ملاک تعیین خسارت قرار گرفته و بیمه گر ها براساس این عبارت خسارت را تعیین کرده و پرداخت می کردند.
به عنوان مثال اگر یک خودرویی با یک خودروی گران‌قیمت یک میلیاردی تصادف و 5 میلیون تومان خسارت وارد کرد، بیمه فرمول فوق را ملاک قرار داده و 900 هزار تومان خسارت می‌داد و چهار میلیون و 100 هزار تومان خسارت باقی مانده را پرداخت نمی کرد.
طبق فرمولی که بیمه مرکزی تعیین کرده بود، قیمت خودروی زیان‌دیده هر چقدر گران‌تر باشد، پرداخت خسارت هم کاهش می‌یابد و این در حالی است که راننده مقصر، بیمه خسارت مالی و گاهی اوقات حتی مازاد مالی را خریداری می‌کند تا با زیان‌دیده به مشکل نخورد که البته با عدم پرداخت بیمه عموما کار به شکایت می کشید.
با پیگیری های این کارشناس رسمی دادگستری، فرمول بیمه مرکزی در نسبت گیری تعیین خسارت برای خودروهای گران‌قیمت حذف شده و بیمه گران موظف شدند سقف تعهدات مالی که هر بیمه گذاری خریداری می‌کند را در هنگام بروز تصادف و ایجاد خسارت، پرداخت کنند.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/24
اينجوري مردم ديگه كمتر ماشين خوب ميخرن يا ميارنش بيرون. با سرعت زياد داريم شبيه كشوراي كمونيستي مثل شوروي سابق يا كره ي شمالي ميشيم
1398/3/24
به به..بهانه های جدید برای گران کردن بیشتر بیمه...
1398/3/26
درود
بنظرم البته بسیار کارخوبی هست، فکر میکنم اشتباه متوجه شدید.
قبل از عید، در ایست کامل بودم و یک راننده محترمی با وانت از پشت بمن زد، ظاهرا حواسش نبود و دیر ترمز گرفت، البته سرعتی هم نداشت.
و بسیار هم هم انسان محترمی بود. اتومبیل حدود ۷میلیون خسارت دید و نزدیک به سی میلیون افت قیمت.
بیمه ایشان که پاسارگاد بود خیلی کمتر از مبلغ خسارت پرداخت کرد.
البته خود راننده باقی خسارت رو محبت کرد، گرچه افت قیمت هم با شکایت در دادگاه حل اختلاف قابل پیگیری و وصول بود، اما برخورد محترمانه راننده وانت، منو منصرف کرد.
بیمه وظیفه داره خسارت رو قرون آخر پرداخت کنه، و فرمول قبلی بسیار ناجوانمردانه بود، چون راننده وانت که بیمه داشت، بیمه هم برای خسارت هست...
1398/4/2
نمایندگان که با رای مردم و لابی های سیاسی وارد مجلس شدند بجای اینگه به فکر مردم باشند به کام بیمه ها قانون تصویب می کنند. مگر خودرو های معمولی جز ماشین های لوکس محسوب میشوند که بالای قیمت 180 میلیون تومان با یک فرمول بدوی ناشی از سواد کلاس اول ابتدایی 180 میلیون تومان را بر قیمت بازار خودرو تقسیم می کنید و از پرداخت خسارت به زیاندیده سر باز می زنید؟ خودوری ارزان قیمت چینی که با شرایط خریداری شده و صاحب آن برای پرداخت اقساط آن نیز مشکل دارد باید دقدقه پرداخت خسارت بجای بیمه را نیز داشته باشد؟ مگر قطعات یدکی را خود شما دوستان نماینده با دلار 4200 تومان وارد نکردید که حالا با دلار 15000 تومان در اختیار مصرف کننده می گذارید؟ و امیدوارم خود شما نماینده محترم و خانواده با خودرو های لوکس میلیاردی خود دچار حادثه شوید تا طعم قانونگذاری بدون علم و از روی انتفاع را بچشید.