موضوعات داغ

پیشنهاد اعلام ورشکستگی خودروسازان مطرح شد

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به گفته های بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی سایپا و ایران خودرو با توجه به میزان زیان انباشته شان باید اعلام ورشکستگی کنند.
به نقل از ایسنا، بر اساس قانون هرگاه زیان انباشته شرکت و مجموعه ای از ۵۰ درصد سرمایه اش بیشتر باشد باید جلسه مجمع عمومی تشکیل داده و اعلام ورشکستگی کند. شرکت های ایران‌خودرو و سایپا خود موضوع ورشکستگی را انکار نمی‌کنند. به عنوان نمونه سرمایه سایپا ۴ هزار میلیارد تومان است در حالی که بر اساس آخرین اعلام این شرکت، زیان انباشته اش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۵۰۰ درصد سرمایه آن می باشد. ایران خودرو نیز پیش از سال ۱۳۹۸ زیان انباشته ای بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان گزارش کرده بود که قطعا این رقم در حال حاضر بیشتر شده است. به علاوه ایران خودرو و سایپا مقدار بسیار زیادی نیز بدهی بانکی دارند بر اساس آخرین استعلام از بانک مرکزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی کل خودروسازان است که ۲۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به ایران خودرو و سایپاست.
بهرام پارسایی در خصوص دیگر تخلفات این خودروسازان نیز عنوان کرد که اگر خودروسازان قطعه نداشته و به این بهانه خودروهای خود را در پارکینگ نگهداری می کنند، پیش فروش های اخیر آن ها نیز غیرقانونی است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خصوصی سازی را راهکار حل مشکلات ایران خودرو و سایپا دانسته و اعلام کرد اگر واگذاری این دو شرکت با نظارت بسیار دقیق و شفافیت صورت پذیرد آنگاه می توان انتظار تحولی مثبت در صنعت خودروسازی کشور را داشت.
به اعتقاد او تخلفات قانونی، عدم تمکین به قانون و تضییع حقوق مصرف کننده از عدم انجام تعهدات و عدم کیفیت خودروسازها مشهود بوده و بر همین اساس قوه قضاییه باید به صورت جدی به بررسی تخلفات آنها بپردازد.
پارسایی همچنین در انتها عنوان کرد که پرونده خودروسازان در کمیسیون اصل ۹۰ در حال تکمیل است و به زودی نهایی خواهد شد. این پرونده در قالب گزارش جمع بندی شده و تخلفات برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد و همچنین پیشنهاداتی نیز ارائه شده و جلساتی با وزرای اقتصاد صنعت و سازمان های نظارتی صورت خواهد پذیرفت.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/28
آفرین به دولت با این بند و بساط وابسته بهش . وقتی به بهانه های مختلف به مردم ظلم میشه و بهانه اشتغال و حفظ صنعت داخلی اینم نتیجشه .
1398/3/28
پس چطور 1000 نفر از مدیراشون نزدیک 25 تومن هرماه حقوق میگیرن؟!!
چطور مدیری که زیر دست یکی از کاندیدای ریاست جمهوری بود 30 تومن حقوق میگیره؟ حالا ببین خودش چقدر میگیره.همونی که تو ویرانخودرو هستش.
همونی که فیش حقوقی آورده بود و میگفت من 5 تومن از تشخیص مصلحت بیشتر حقوق نمیگیرم.
1398/3/28
یعنی واقعا میتونم به ارزوم برسم و سرنگونی و متلاشی شدن و ورشکستگی این دو تا تابوت سازو تو این مملکت ببینم؟ خدایا خودت ما ایرانیارو از ظلم نجات بده
1398/3/28
آدم باید خوشبین باشه، اما نمیدونم چرا این اقدامات فوری و آجل همیشه در پایان عمر یک مجلس مطرح و با آغاز ه کار مجلس بعدی به دست فراموشی سپرده می شه.