موضوعات داغ

اتمام حجتِ میراث‌فرهنگی برای ساختمانِ «جیپ»

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
به تازگی شرکت سایپا لیست مزایده ای را در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر کرده که در آن نام ساختمان تاریخی جیپ نیز به چشم می خورد.
به نقل از ایسنا، این اتفاق در حالی رخ داده است که بیش از ۷ سال پیش خبر ثبت ملی ساختمان تاریخی جیپ به گوش رسید.
دفتر ثبت آثار تاریخی اداره سازمان میراث فرهنگی در واکنش به قرار گیری نام ساختمان جیپ در لیست مزایده شرکت سایپا نخست ابلاغیه ای را در اینستاگرام این سازمان منتشر کرده و سپس ساعاتی بعد این ابلاغیه را در اختیار خبرنگاران قرار داد.
ابلاغیه منتشر شده در اینستاگرام در حالی خبر از ارزشمند بودن ساختمان تاریخی جیپ می دهد که هیچ نشانه ای از تاریخ، شماره نامه و مسئول امضا کننده آن به چشم نمی خورد.
در این ابلاغیه که با عنوان «واجد ارزش بودن اثر تاریخی فرهنگی ساختمان موسوم به جیپ برای قرارگیری در فهرست آثار ملی، در خیابان اکباتان منطقه ۱۲ شهرداری تهران» منتشر شده، آمده است:
«پیرو گزارشات واصله مبنی بر مزایده فروش ساختمان تاریخی موسوم به «جیپ» واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران خیابان اکباتان، بدین وسیله در مورخ روز ۴ تیر ماه ۹۸ به اطلاع عمومی می‌رساند بنای تاریخی مذکور از طریق شورای عالی ثبت به دلیل شأن ملی اثر (برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد تاریخ تحول معماری معاصر) واجد ارزش در فهرست آثار ملی قرار گرفته است و بر اساس ماده واحده قانون ثبت در فهرست آثار ملی مصوب ۱۳۵۲ و بند ۶ ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ در فرآیند صدور حکم و ابلاغ ثبت در فهرست آثار ملی است.
مراتب فوق طبق ماده سوم قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب ۱۳۰۹ و نظام نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۱۱ جهت اطلاع مالک فعلی اثر گروه خودروسازی سایپا و عموم شرکت کنندگان در مزایده اعلام و ابلاغ می‌شود. ابلاغیه مذکور از طریق سایت رسمی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری منتشر شده و به اطلاع عموم رسانده شده است.»
ابلاغیه فوق در حالی منتشر شد که در تاریخ بهمن ماه سال ۱۳۹۱ محسن علمدار معاون وقت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، خبر از ثبت ملی ساختمان جیپ واقع شده در خیابان اکباتان داد.
به این ترتیب به نظر می رسد خبر ثبت ملی ساختمان تاریخی جیپ در بهمن ماه ۹۱ و در هشتمین همایش شورای سیاستگذاری اعلام شده اما تاکنون هیچ شماره ثبتی برای ساختمان مذکور اعلام و ابلاغ نشده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد