موضوعات داغ

سایپا و ایران‌خودرو باید هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را واگذار کنند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
رضا رحمانی وزیر صمت در جمع خبرنگاران در مورد واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌های سایپا و ایران‌خودرو، اظهار داشت: برای واگذاری این دو خودروساز، وضعیت مالی آنان باید اصلاح شود که البته این اصلاح وضعیت آغاز شده و جزئی از فرآیند واگذاری شمار می‌رود.
به گزارش خودروبانک و به نقل از فارس، وی ادامه داد: در مورد واگذاری سایپا و ایران‌خودرو سه مرحله باید انجام شود. ابتدا اموال غیرتولیدی و املاک آنها باید واگذار شود، دوم شرکت‌های وابسته واگذار شود و سوم مشکل وثیقه بودن آنها حل شود و این دو خودروساز به بخش خصوصی واگذار شود.
رحمانی در ادامه افزود: املاک و اموال غیرتولیدی این دو خودروساز در تهران و سایر جاها که با وظایف ذاتی آنان در تناقض است باید واگذار شود که این کار در حال انجام است و هر دو خودروساز باید هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را برای تامین نقدینگی واگذار کنند تا تولید تقویت شود و بتوانند قطعات مورد نیاز را سفارش دهند.

سایپا

سایپا


وزیر صمت درباره در وثیقه بودن این دو شرکت گفت: شرکت‌های وابسته باید واگذار شوند و برای واگذاری آنها که گفته می‌شود این دو شرکت در وثیقه هستند، این موضوع صحت دارد و این وثیقه بودن قابل حل است و باید این موانع برداشته شود و سازمان خصوصی سازی نیز سهام دولت را باید واگذار کند. با واگذاری این دو خودروساز به بخش خصوصی منابع جدیدی بدست خواهد آمد که باید در تولید هزینه شود.
واگذاری سایپا و ایران‌خودرو امسال یا سال آینده اتفاق خواهد افتاد
وزیر صمت در مورد زمان واگذاری این دو خودروساز به بخش خصوصی گفت: هیچوقت نگفته‌ام که امسال این دو خودروساز واگذار می‌شوند، بلکه باید امسال و سال ۹۹ واگذار شوند. البته درست است که کارشناسان می‌گویند زمان واگذاری طولانی خواهد بود، اما باید ظرف امسال تا سال آینده واگذار شوند.
بر اساس مصوبه سران قوا، سهام دولت در ۱۸ شرکت مهم از جمله سایپا و ایران‌خودرو با مکانیزم بازار و از طریق فرابورس واگذار شود. سهام دولت در سایپا ۱۷.۳۱ درصد و در ایران‌خودرو ۱۴.۰۴ درصد است که در مرحله قیمت‌گذاری سهام قرار دارند و باید این دو شرکت که در بورس تهران حضور دارند از طریق مکانیزم بازار واگذار شوند.

ایران خودرو

ایران خودرو


به گفته رضا رحمانی وزیر صمت دولت برای واگذاری سهام این دو خودروساز جدی بوده و بزودی این سهام واگذار خواهد شد.
بر همین اساس، سیدجعفر سبحانی مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی در این مورد می‌گوید: واگذاری سهام این دو خودروساز مطلب جدیدی نیست و طبق مصوبه هیات دولت سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ از جمله سایپا و ایران‌خودرو از طریق بورس و فرابورس واگذار شود.
سبحانی در ادامه گفت: سهام دولت در ایران‌خودرو ۱۴ درصد و در سایپا ۱۷.۳۱ است که باید واگذار شود.
وی درباره قیمت پایه سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ گفت: قیمت پایه این ۱۸ شرکت بزرگ حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/5/8
بگو کدوم بانک وثیقه گذاشتن؟؟ فردا تیتر میزنن بانک پارسیان ورشکسته شد.اگر تحریم ها تا سال بعد هم بکشه خصوصی میکنن خیلی از صنایع و کارخونه ها رو !!! همه سران ارزوشون هست تحریم ها رو بردارن تا این اقتصاد فاسد به حیات خود ادامه بده