موضوعات داغ

خصوصی سازی برای خودروسازان معجزه نخواهد کرد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
همگام با بازگشت تحریم‌های خودروسازی و به هم ریختن بازار خودرو در کشور، صحبت‌ها مبنی بر خصوصی سازی صنعت خودرو، مجددا آغاز شده است. با این وجود، بسیاری از فعالان صنعت خودرو اعتقاد دارند خصوصی سازی خودروسازان ، قرار نیست موجب وقوع اتفاق خاصی شود و مشکلی را از صنعت خودرو کشور حل کند.
در همین زمینه، خبرگزاری ایسنا مصاحبه‌ای را با بابک کریمخان، عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو انجام داده است. بابک کریمخان اعتقاد دارد بدهی بالای صنعت خودرو، که در حدود 20 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، مانع اصلی برای خصوصی سازی این حوزه است، چرا که هیچ‌کدام از فعالان بخش خصوصی حاضر نیستند چنین بدهی بزرگی را برای در اختیار گرفتن صنایع خودروسازی بپردازند. از سوی دیگر سرمایه‌گذارانی که قادر به پرداخت مبلغ این بدهی هستند، تخصص لازم برای در اختیار گرفتن خودروسازی را ندارند و این بی تخصصی، مشکلات این حوزه را دوچندان خواهد کرد. کریمخان اعتقاد دارد بخشی که تخصص لازم برای حضور در این حوزه را دارد، شرکت‌های قطعه سازی هستند، که این شرکت‌ها نیز هیچ‌گاه از توان مالی لازم برای در اختیار گرفتن ایران خودرو و سایپا برخوردار نیستند.
تسویه بدهی‌های خودروسازان پس از خصوصی سازی، نیازمند فروش بخشی از دارایی‌ها و تعدیل نیرو در این شرکت‌ها است که یک منبع مهم برای اشتغال زایی در کشور به شمار می‌روند. خطر بیکاری، حدود ۱۵۰ هزار نفر شاغل در صنعت خودرو کشور را تهدید می‌کند. اداره خودروسازان توسط دولت، موجب می‌شود که علاوه بر مباحث سودآوری و فروش، مسائلی همانند حفظ اشتغال و ادامه روند تولید نیز در نظر گرفته شود. علاوه برآن، در شرایط فعلی تمامی بنگاه‌های اقتصادی، اعم از دولتی و خصوصی، تحت فشار تحریم‌ها قرار دارند و خصوصی سازی برای صنعت خودروسازی، راه گریز نخواهد بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/5/8
دیدید حرف اصلی رو زد !!! بدهی خودور ساز ها رو بدید و پول تعدیل نشدن کارگر ها رو بدید پول مدرن کردن خط تولید و انتقال تکنولوژی رو بدید اون موقع قطعه سازان میان میخرن و الا داستان نیشکر هفت تپه تکرار میشه!!!! فقط این برادر نگفتن تا دیروز بدهی خودرور ساز ها 10000هزار میلیارد تومان بود این20000هزار میلیارد تومان از کجا زایید!!!!