موضوعات داغ

چند درصد تصادفات، ساختگی و برای اخاذی از بیمه است؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
صحنه سازی تصادف و اقدام به پرونده سازی برای اخذ خسارت از بیمه پدیده جدیدی نبوده و بسیاری از افراد به صورت حرفه ای در این حوزه غیرقانونی فعالیت می کنند. تصادفات ساختگی با صدمات مختلفی مانند شکستگی استخوان و جراحت‌ها و صدمات متعدد به دندان ها و سایر نقاط بدن همراه بوده که عموما نیز خودروهای قدیمی و فرسوده مورد هدف قرار می گیرند. نمونه دیگری از این موارد اقدام به پرونده سازی برای اخذ خسارت است. به این صورت که در عمل هیچ گونه خسارتی رخ نداده اما برای اخذ خسارت بیمه، سندسازی می‌شود. در موارد دیگری در اعلام رقم خسارت تخلف صورت می گیرد تا خسارت بیشتری به فرد خسارت دیده پرداخت شود.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گفته میشود که سهم تصادفات ساختگی از مجموع تصادفات منجر به پرداخت خسارت چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. البته به طور دقیق آماری در این زمینه وجود نداشته و ارقام اعلام شده پیش بینی هایی بر اساس اسناد و مدارک موجود است. چندی پیش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۱۸۵ پرونده تصادف ساختگی شناسایی و برای انجام مراحل کارشناسی به مراجع قضایی معرفی شده است.
جالب است بدانید عمده تصادفات ساختگی توسط افراد غیر بومی و در استان های غیر از استان محل سکونت آنها انجام می پذیرد. علت تمایل به انجام تصادف در استانی غیر از محل سکونت این افراد این است که در زمان وقوع تصادف در استانی دیگر، سخت‌گیری زیادی درباره صحنه تصادف و سایر موارد انجام نمی‌شود.
در واقع، تلاش‌های زیادی از طرف نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول انجام شده تا افرادی که دچار تصادفات جاده‌ای می‌شوند، در استان‌های دیگر با مشکلات اداری و بوروکراسی مواجه نشوند که افراد سودجو از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند.
این افراد سودجو با نامه‌ای که از پزشکی قانونی استان محل وقوع تصادف دریافت کرده‌اند در شهر خود برای دریافت غرامت بیمه اقدام می‌کنند.
افراد کم بضاعت و بی خانمان و نیازمندان توسط گروه ها و باند های حرفه ای مورد طعمه قرار گرفته تا نقش قربانی را در این دسته از تصادفات ایفا کنند. حتی گاهی این قربانیان با صدمات جبران ناپذیر و مرگ نیز مواجه می شوند.
راهکار صنعت بیمه برای مقابله با چنین تصادفاتی پیگیری دو طرح بیمه راننده محور و ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی مدلسازی است. بر اساس قانون باید تا پایان برنامه ششم توسعه، بیمه نامه‌های راننده محور مطابق با رفتار راننده صادر شود. بر اساس این طرح، راننده‌های پرخطر شناسایی شده و حق بیمه بیشتری از آن‌ها اخذ خواهد شد.
به عقیده بسیاری از کارشناسان این طرح می تواند موفقیت تضمینی را به همراه داشته باشد. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که حتی با وجود افزایش دقت کارشناسان پزشکی قانونی و بیمه برای شناسایی این دسته از متخلفان و سودجویان، هر روزه روش‌های مبتکرانه‌تر و پیچیده‌تری برای دور زدن بیمه‌ها توسط آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.
در حال حاضر سامانه‌ها و نرم افزار‌هایی توسط شرکت‌های بیمه در دست تهیه است که از طریق آن‌ها می‌توان، میزان تصادفات‌های ساختگی و خسارات غیرواقعی را کاهش داد که البته تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله زیادی دارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد