موضوعات داغ

سیاست‌گذاری‌های اشتباه 20هزار میلیارد تومان به خودروسازان زیان زد

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
در طی یک سال و نیم گذشته صنعت خودروسازی با مشکلات بسیاری مواجه شده و چالش های فراوان را پشت سر گذاشته است. نتیجه تمامی این اتفاق ها و چالش ها در کاهش تیراژ خودروهای داخلی خود را نشان داده است. به رغم وجود این مشکلات همچنان خودروسازان و قطعه‌سازان به حرکت خود ادامه داده و امید می‌رود با شناسایی موانع تولید و رفع گام به گام آن ها صنعت خودرو سازی روزهای بهتری را نیز مشاهده کند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو نقطه آغاز مشکلات امروزی این صنعت را همزمان با رایج شدن اصطلاح ارز 4200تومانی دانسته و عنوان کرد که در حال حاضر وضعیت صنعت خودروسازی کشور نسبت به سال گذشته بهبود یافته اما سایه مشکلات همچنان بر روی آن سنگینی می کند.
وی اتخاذ سیاست‌های اشتباه را یکی از عوامل اصلی و مهم در به وجود آمدن زیان ۲۰ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان می داند.
کاکایی اتخاذ تصمیم های متناقض و متضاد در بخش های مختلف صنایع کشور را عامل و زمینه ساز شکست این صنایع دانسته و عنوان کرد که به عنوان نمونه واردات لاستیک خودرو ممنوع می‌شود. گمرک هم اعلام می‌کند از این پس لاستیک از گمرک وارد کشور نمی‌شود. این در حالی است که صنعت تولید لاستیک کشورمان یکی از اصلی ترین مواد اولیه تولید یعنی کائوچو را کم دارد و نمی تواند به اندازه کافی و مورد نیاز بازار لاستیک تولید کند. همین موضوع سبب می‌شود که لاستیک به اندازه کافی به بازار عرضه نشده و قیمت آن بالا رود. از طرف دیگر نیز به دلیل نبود لاستیک از تجاری شدن خودرو ها جلوگیری شده و قیمت خودرو نیز به دلیل عدم عرضه افزایش می یاید.
این کارشناس صنعت خودروسازی گفت یک مسئول به عنوان حمایت از تولید داخل جلوی واردات را می‌گیرد و سبب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود و مسئول دیگری به قصد حمایت از مصرف کننده واردات را آزاد کرده و قیمت ها را می شکند. این بلاتکلیفی در تصمیم گیری ها و نداشتن چشم انداز زیان فراوانی را از آن صنایع مختلف کشور از جمله صنعت خودرو سازی می کند.
با توجه به گفته‌های کاکایی یکی دیگر از مشکلات مهم صنعت خودروسازی کشور قیمت گذاری دستوری است. قیمت گذاری دستوری خودروهای تولیدی داخل و پافشاری برای تثبیت این قیمت‌ها ضربه بزرگی را به صنعت خودروسازی کشور زده است. در تیر ماه خودروسازان از خسارت بالای ۲۰ هزار میلیارد تومانی خبر دادند. اتفاقی که در نهایت به کمبود نقدینگی شدید و کاهش تیراژ منتهی شده است. خودروسازانی که با کمبود نقدینگی مواجه اند ناچار اند از قیمت‌گذاری های دستوری پیروی کرده به همین دلیل تولیدات آنها با زیان دهی همراه است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/10
پس باز هم می خواهند قیمتها رو افزایش دهند.